Probereme všechny směry a žánry (kromě porna) – expresionismus, muzikály, horory, gangsterky, westerny (ty s přízviskem ‚spaghetti‘ by bývaly nepochybně zasloužily samostatnou kapitolku), propagandistické válečné filmy, italský neorealismus, japonský film, sci-fi, historické eposy, blaxploitation filmy, špionážní filmy, francouzskou novou vlnu, americké nezávislé filmy, … Povídání o každé dekádě zakončují „Plakáty desetiletí“. Například u 50. let dojde na Někdo to rád horké, Ben Hura, Sunset Blvd., Silnější než život či Dvanáct rozhněvaných mužů. Zároveň se strůjce tohoto dílka zaměřuje na významné osobnosti z řad filmařů (mj. D. W. Griffith, Fritz Lang, Marlene Dietrich a Josef von Sternberg, Stanley Kubrick, Clint Eastwood, Jane Fonda, Spike Lee, Steven Spielberg, …). Pochopitelně dojde i na významné výtvarníky a autory plakátů – např. Bill Gold (Casablanca), Saul Bass (Na sever severozápadní linkou), Stephen Frankfurt (Emmanuelle), Richard Amsel (Dobyvatelé ztracené archy), Bob Peak (Superman), avšak o mimořádně nápadité se samozřejmě postarali i jiní.
Chronologicky postupuje taky Marta Sylvestrová v případě českých plakátů. Evidentně se rovněž pustila do poctivé přípravy. Vybrala řadu zajímavých plakátů, z nichž některé jsou poměrně vzácné. Představuje je spíše v obecném kontextu doby, než že by chtěla jednotlivé ve stručnosti popisovat. Nevynechá ovšem důležitá jména (Aleš Najbrt, Zdeněk Ziegler, Vratislav Hlavatý) a občas přidá nějakou tu zajímavost. Jako v případě Jiřího Brdečky, který se zasloužil o to, aby byly do českých kin uvedeny inovativní počiny Občan Kane a Ani stín podezření. Dotkne se i počátků české kinematografie, které jsou spojené s Janem Kříženeckým, Josefem Švábem-Malostranským nebo Viktorem Ponrepem, jenž otevřel 15. září 1907 v Praze v Karlově ulici v domě U Modré štiky první stálý biograf v Čechách.
Filmové plakáty – Dějiny jednoho média je kniha, o které v podstatě není nutné se nijak zevrubněji rozepisovat. Ano, něco by v ní možná ještě šlo vylepšit, ale to nic nemění na tom, že by neměla chybět v knihovně velkých filmových příznivců a příznivkyň. Stejně jako třeba Kronika sci-fi, Mraky nad Barrandovem, Krev, slzy a sperma, Pulp Fiction, Nejslavnější filmy, které nikdy neuvidíte, Clint – Retrospektiva, Paul Verhoeven a jeho filmy, Deník tvrdohlavého režiséra, Rejža Vorel, Springfieldské tajemství. U Filmových plakátů – Dějin jednoho média nepochybně můžeme odsouhlasit, co jest uvedeno na zadní straně: „Je to zábavná, poučná a strhující cesta po kinematografii, umění a obchodu, který láká miliony diváků do pokladen kin.“
FOTO: FDb.cz, cinema.de, slovart.cz