Herci a herečky, tj. Emma Stone, Jesse Plemons, Hong Chau, Willem Dafoe, Margaret Qualley, Mamoudou Athie a Joe Alwyn se objevují ve všech třech příbězích, které se zřejmě odehrávají ve stejné době, dokonce ve stejném městě. Jenže, pokaždé představují někoho jiného, kdo má zcela odlišnou motivaci. Postavy z jednotlivých příběhů se nikdy nepotkají, tj. na plátně nikdy neuvidíme najednou např. dvě Emmy Stone či dva Willemy Dafoey. Ve stejné scéně, potažmo ve stejném záběru, bychom teoreticky mohli vidět akorát dvě Margaret Qualley, ovšem to jenom proto, že dcera Andie MacDowell ve třetím ztvárňuje dvojčata. Povídkový formát do jisté míry ulehčuje scenáristům práci, leč snahy pozvednout tento film na umění se asi minou účinkem, takže tentokrát to na velké ovace a prestižní ocenění nevypadá.
Úvodní dva příběhy patří Jessemu Plemonsovi. V jednom má knír, ve druhém ho nemá a ve třetím má krátké vlasy a brýle. V prvním hraje zdánlivě obyčejného chlápka jménem Robert, který na rozdíl od ostatních obyčejných chlápků nechává svého šéfa Raymonda, aby mu naprosto ve všem řídil život. Prostě plní každé šéfovo přání. Proč? To se nikdy nedozvíme. Jednoho dne po něm jeho nadřízený chce, aby ve větší rychlosti naboural do auta, které řídí pán, který šéfovi zřejmě něco provedl. Záměrem je toho pána v rámci autonehody zabít. Když Robert odmítne, šéf Raymond jej naprosto zatratí, byť mu hlavní hrdina do té doby vždycky ve všem vyhověl. Bohužel, šéf má všude veliký vliv (dokonce má možnost se dostat k helmě Ayrtona Senny a McEnroeově rozmlácené raketě). Podaří se Robertovi situaci překonat, anebo se bude muset šéfa odprosit a dopustit se vraždy?
Do třetice všeho (ne)dobrého. Muž a žena přivedou na patologii jednu živou ženu, která by měla dokázat přivést mrtvé (nebožtík má stejné příjmení jako producent filmu) zpět k životu. Selže, ale to neznamená, že neexistuje nějaká jiná, co to dokáže. Vůdce celého společenství, resp. sekty, stanovil určitá pravidla. Například ženy nesmí být po příchodu kontaminované tím, že by se vyspali s někým jiným, než s někým v rámci sekty. Pak by se z nich stal „excommunicado“. Přes to nejede vlak. A stejně jako v případě první povídky by pro ně byla nečekaná volnost spíše utrpením, protože zklamaly někoho, kdo jim pomohl a ujal se jich, když to potřebovaly. Tady musel být Lanthimos jednoznačně ve svém živlu, neboť prostředí sekty mu umožňuje vymýšlet nejrůznější a nejbizarnější pravidla a činy, jaké se v takové komunitě nezřídka nosí. Nepřichází však s ničím vyloženě odvážným. Možná si to schovává na jeden ze svých příštích projektů, jaký se třeba právě v prostředí sekty bude odehrávat.
Milé laskavosti nám možná napovídají, že Lanthimos s velkou pravděpodobností zažil vrchol svojí kariéry s Chudáčky. Nebo že by tedy v nejlepším slova smyslu překvapil s na příští rok naplánovanou Bugonií, přestože ji produkuje Ari Aster (On se bojí) a přestože ji podle korejské komedie Save the Green Planet! napsal Will Tracy (Menu)? Milé laskavosti, na rozdíl do Chudáčků, ani nejsou ukázkou žádné vynikající filmařské zručnosti. Řemeslná stránka je de facto rutinní. To čistě ta obsahová má diváky a divačky uhranout a zadřít se jim pokud možno co nejhlouběji pod kůži. Jenže to se hromadně téměř jistě nestane. I proto, že Milé laskavosti, neboli připomínka toho, že má režisér co do činění s řeckou divnou vlnou, nejsou oproti Chudáčkům tolik mainstreamové, nýbrž festivalové.
FOTO: Falcon