První Black Panther šel do kin v roce 2018, vzbudil všeobecné nadšení a připsal si na konto sedm oscarových nominací, z toho hned tři (výprava, kostýmy, hudba) proměnil ve vítězství. Pořád se nelze zbavit dojmu, že neoslavuje afroamerickou kulturu, ale že ji skrytě paroduje. Nejen z tohoto důvodu se jedná o nejhorší ze všech MCU snímků, ačkoli Thor: Láska jako hrom mu vydatně šlape na paty. Tohle pokračování na to jde jinak – mimo jiné i proto, že se tváří, že chce reflektovat problémy současného reálného (i někdejšího koloniálního) světa, protože tenhle filmový svět vypadá, že se může kvůli těm různým hrozbám snadno zbortit. Myšleno tedy svět zobrazený čistě v tomto počinu, nikoli v celém MCU, jelikož ten se kvůli nedostatečné promyšlenosti té celkové propojenosti jaksi začal bortit někdy po konci Fáze 3, tj. po Spider-Manovi: Daleko od domova.
To ovšem neznamená, že bychom od té doby neviděli povedené (a nedoceněné) bijáky jako Black Widow, Eternals, Doctor Strange v mnohovesmíru šílenství či Strážci Galaxie: Volume 3. Druhého Black Panthera můžeme do daného výčtu toho zdařilého překvapivě taky přidat. Oproti minule skrytě paroduje tak málo, že to ani nestojí za zmínku, nabídne několik poutavých dramatických momentů a s úctou očekávaně předává štafetový kolík dál, s čímž souvisí fakt, že má ve svém středu velice kvalitní ženské postavy. Především tedy Shuri (Letitia Wright), Nakiu (Lupita Nyong’o), Okoye (Danai Gurira) a samozřejmě Ramondu v podání výborné Angely Bassett. Méně už Julii Louis-Dreyfus, která se tváří, že si chce jet to svoje, tj. krást si scénu pro sebe bez ohledu na spoluhráče, kterým je hlavně Martin Freeman, jehož herecký projev baví, stejně jako ten, kterým se prezentuje Winston Duke v roli M’Bakua.
Od komiksových blockbusterů očekáváme, resp. přímo žádáme, že nebudou mít stopáž kratší než 135 minut, protože jinak se v podstatě nejedná o velkofilm. Marvels jsou nejkratší Marvelovkou ze všech a klidně bychom u nich snesli několik minut navíc. Wakanda nechť žije naopak zbytečně dosáhla na dvě a tři čtvrtě hodiny, protože je znát, že se scenáristé striktně drželi té zajeté hollywoodské šablony, jaká například neposkytuje mnoho prostoru pro originalitu. Pranic nepomůže ani fakt, že nechají odpravit tu nejvíc nejzajímavější postavu. K tomu leckteré scény příběh nikam dál neposouvají. A slouží patrně jen k tomu, aby mohly vyniknout kostýmy, za které Ruth E. Carter získala zase Oscara, což jí samozřejmě přejeme. A nejde jenom za ní, že nový, resp. tedy NOVÁ Black Panther, připomíná ve větší míře Catwoman.
Black Panther: Wakanda nechť žije se občas nevyhne těžkopádnějšímu vyprávění, ale na rozdíl třeba od Aquamana a ztraceného království nepůsobí jeho finále přeplácaně. Plusové body zasluhuje také začlenění mayské yucatanské kultury, jelikož na první dobrou to vypadalo, že něco takového prostě nemůže v kombinaci/konfrontaci s tou africkou fungovat, kór když bylo jasné, že bude v takovém případě zapotřebí učinit několik ošemetných změn, když se nepohybujeme v realitě, nýbrž v komiksovém/sci-fi světě. Zároveň Black Panther: Wakanda nechť žije vynáší do popředí nadčasová témata jako přílišná touha po moci a její možné důsledky, vypočítavost, odhodlání, věrnost, odpuštění či ctění důležitých hodnot. Z technického úhlu pohledu pak nechybí precizní zvukový design a kvalitní vizuální efekty, který mi se – znova připomínám – opravdu nemůžou pyšnit všechny Marvelovky bez výjimky.
INFORMACE O BONUSOVÉ SEKCI NA BLU-RAY JSOU K DISPOZCI TADY
FOTO: Falcon