Stopa vede ke Kaneově druhé ženě Susan Alexander, jež se stala alkoholičkou. Následně nutno zajít prolistovat deníček, který začíná během Charlesova dětství v Coloradu v roce 1981. Matka mu našla opatrovníka a zajistila, aby se o svých pětadvacetinách stal boháčem. Ke slovu se pak dostanou kamarádi a kolegové Jedediah Leland a pan Bernstein, který si užívá prostředí domova pro seniory. Zvláště poslední zmíněný vnese řadu informací, jimiž rozvíjí ty, které zazní na začátku v rámci týdeníku News on the March. Následuje opět pokec s napodruhé o něco sdílnější Susan. A záhadu slova „poupě“ možná nakonec rozluští komorník Raymond přímo v Xanadu (neplést s tímto projektem).
Nepodařilo se, jelikož měl tehdy dluhy, které jeho moc značně oslabovaly. Premiéra se tak mohla 1. května 1941 uskutečnit. Pravdou ovšem zůstává, že při všech svých dalších snímcích se musel Welles potýkat se zásahy hlavounů. Podobně jako později například Sam Peckinpah, jenž dostal neomezenou volnost v podstatě akorát u Divoké bandy a Balady o Cable Hogueovi. Nicméně Občan Kane jasně ukazuje, že cenzurní zásahy ze strany vedení studia v případě talentovaných tvůrců častokrát nadělaly více škody, než užitku, a že na prvním místě by neměly být peníze, nýbrž snaha o natočení co možná nejlepšího díla. A pokud je původní, zná ho přece málokdo lépe, než ten, kdo ho napsal nebo spolunapsal.
Tím se dostáváme k Hermanu J. „Manku“ Mankiewiczovi, ale o něm více tady. Teď nás zajímá Orson Welles, který – ač pocházel z jiného oboru – dobře věděl, jak na stříbrném plátně odvyprávět příběh, kór když má takovouto strukturu a když už na počátku dostane obecenstvo výraznou motivaci pro jeho sledování. Nějaká ta zdlouhavější pasáž se ovšem najde (situace kolem Susanina zpívání), takže považovat Občana Kanea za nejlepší fim všech dob je trochu přehnané. A to teď nechme stranou fakt, že vybrat jeden titul, jaký by se dal z těch milionů považovat za úplně nejpovedenější, jest prakticky nemožné.
Občan Kane je skutečně velice realistický portrét vlivného člověka. Natočený přitom za pomoci inovativních postupů, kterými v podstatě předběhnul svou dobu. Samotný reportážní koncept nepostrádá na atraktivitě. Vedle toho to vypadá, jako bychom se pohybovali v nějaké alternativní realitě. Obrovské uznání patří jednak lidem z make-up departmentu, a pak především tehdy už zkušenému kameramanovi Greggu Tolandovi, který prohlásil, že něco nového se může naučit pouze díky spolupráci s debutantem. Přechody mezi jednotlivými scénami vypadají skvěle a nejsou pouze na efekt. Občan Kane představuje i z dnešního pohledu až fascinující podívanou díky práci s hloubkou ostrosti. Žádné přeostřování mezi zadním a předním plánem – všechno klidně setrvává ostré i v celkovém záběru, takže si – podobně jako na divadle – můžeme vybrat, na co se chceme dívat. Počin je to tedy výborný, nikoli však dokonalý.
RECENZE NA FILM MANK JE K DISPOZICI TADY
FOTO: cinema.de