Jeden svět

Profil: Danny Trejo … 2/3

Vydáno dne 28.05.2014
Pokračujeme v povídání o čerstvém sedmdesátníkovi. Rozdělit profil Dannyho Treja na tři části bylo totiž určitě vhodné, jelikož 110 dní strávených „v díře“ soledadské věznice mu pomohlo pochopit, že tohle není cesta, kterou by měl pokračovat. A začal tedy sekat latinu. 

První část si můžete připomenout tady.

Na začátku 70. let zkoušel Danny Trejo (aka Machete) s kamarády zahradničit i nádeničit. Setkal se také s boxerským manažerem Howiem Steindlerem (postava trenéra Mickeyho v sérii o Rockym je částečně vyprofilovaná podle něj), aby mu pomohl spustit profesionální kariéru. Jenže se kvůli jeho kriminální minulosti tak úplně nezadařilo, a tak se Danny rozhodl, že bude pomáhat lidem. Začal proto pracovat jako drogový poradce. To neznamená, že by lidem radil, jestli je pro ně lepší heroin, kokain, crack nebo třeba PCP. Znamená to, že lidem pomáhal lépe zvládat jejich závislost na drogách, a později se jí úplně zbavit. A právě tak se dostal k herecké práci, která z něho učinila kultovní osobnost.

Jednoho dne roku 1985 mu v půl dvanácté večer zavolal člověk, který se pod Dannyho dohledem snažil zbavit se závislosti na kokainu. Řekl mu, že se obává, že do toho znovu spadne, protože v práci má k němu prakticky neomezený přístup. Poprosil tedy, jestli by Danny nepřijel a nedohlédnul na něj. Adresa, kterou mu dal, jej dovedla až k jakémusi skladišti, kde se právě natáčel film Splašený vlak a ten člověk (podle mých zdrojů jménem Jim Bachelor) na něm pracoval jako asistent produkce. Tehdy totiž bylo v Hollywoodu celkem běžné, že vám producent na uvítanou podal ve své kanceláři trochu kokainu.

„Když jsem přišel na plac filmu Splašený vlak, byla to ta nejroztomilejší věc, jakou jsem kdy viděl. Všichni ti lidé, co předstírají, že jsou herci a mají na sobě falešná tetování ... Jeden týpek ke mně přišel, protože ho zaujalo, jak vypadám a zeptal se, jestli si chci v tom filmu zahrát. Řekl: ‚Chceš být extra (anglický výraz pro komparsistu, což však Danny nevěděl)?‘.  ‚Extra co?‘ zeptal jsem se. ‚Dokážeš zahrát vězně?‘ ptal se dál, což mě rozesmálo, protože jsem prošel prakticky všemi kalifornskými věznicemi. ‚Zkusim to,‘ odpověděl jsem. A tak mi nabídnul 50 dolarů za den a dal mi vězeňský mudůr, abych se převlékl. Když jsem sundal triko, bylo samozřejmě vidět to moje tetování. Poznal mě chlápek jménem Eddie Bunker (uznávaný spisovatel, pan Modrý z Gaunerů, ale taky bývalý vězeň, který kdysi pomáhal organizovat Dannyho a Gilbertova ozbrojená přepadení a který napsal ke Splašenému vlaku scénář – pozn. aut.). Také seděl v San Quentinu, takže věděl, že umím boxovat. Řekl, že potřebují někoho, kdo by za 320 dolarů trénoval jednoho z herců,“ vzpomínal Danny na své filmové začátky. A tak se ocitl v ringu s Erikem Robertsem, který jej na slovo poslouchal, jelikož se chtěl naučit boxovat. Toho si všiml ruský režisér Andrej Konchalovski, jehož bratr slavné Julie Roberts příliš nerespektoval. Líbil se mu ten kontrast mezi Dannyho a Erikovou tváří, takže mu svou lámanou angličtinou řekl: „Ty být ve filmu.“ Na výsledek téhle spolupráce se můžete podívat tady.












Pro Dannyho ale bylo zpočátku obtížně naučit se rozdíl mezi skutečnou a filmovou ranou, s čímž mu pomáhal šéf kaskadérů, který se rozhodl, že Dannymu dohodí práci na dalších svých naplánovaných projektech. Na těch byl v titulcích uváděn jako „Vězeň č.1“ nebo „Drsňák“, a když už byla role mluvená, řekl třeba jen „Zabte je všechny!“. Poprvé měla postava, kterou hrál, jméno až v tomto počinuCharlesem Bronsonem, kde se Danny stal Artem Sanellou. Na place se zastal tehdy skoro sedmdesátiletého herce Perryho Lopeze, když se velmi drsným způsobem pustil do jednoho z těch mladších, který si na něj otevíral hubu. Pak si všimnul, že legendární „Harmonika“ za ním celou dobu stojí. „Danny, líbí se mi, jak jednáš s lidma,“ řekl Charles Bronson, a pak odešel. O nějaké dva měsíce později Dannymu zavolal a nabídl mu roli ve filmu Věci, o kterých se nemluví. Jakožto pro Chicana (v USA narozený člověk s mexickými kořeny) pro něho však měl mnohem větší význam film z roku 1993 nazvaný Věc cti, ve kterém ztvárnil jednu vedlejších rolí. A navíc, opět se podíval do „svého“ Jižního bloku sanquentinské věznice, kde se natáčelo. Ovšem skutečný průlom nastal až s jiným dílem.

Kultovní Desperado a obecně spolupráci s Robertem Rodriguezem si však necháme na později a nyní se zaměříme na jiné významné, resp. nejvýznamnější (protože jinak by jich byla opravdu dlóóóuhá řádka) bijáky, ve kterých si Danny zahrál. Na prvním místě je třeba jmenovat drsnou krimi Michaela Manna s názvem Nelítostný souboj. Na filmu, který proti sobě poprvé (v Kmotrovi II se přece nikdy nepotkají) staví dva herecké velikány – Roberta De Nira a Ala Pacina – pracoval Danny s Eddiem Bunkerem jako poradce při ozbrojených loupežích, a zároveň ztvárnil kámoše prvního jmenovaného, přičemž jméno jeho postavy, kterou mimochodem po Machetem považuje za svou druhou nejoblíbenější, zní „Trejo“. S režisérem už předtím úspěšně spolupracoval na seriálu Drug Wars, přičemž jejich díl se soustředil na brutální příběh Kikiho Camareny, který je dodnes velmi dobře známý všem členům mexických drogových kartelů. Co přesně dělá konzultant ozbrojených přepadení? Snaží se, aby vše vypadalo reálisticky. „Je důležité, jak držíte zbraň nebo jak vejdete do té banky, kterou chcete vykrást. Když řeknete: ‚OK, vy z*rdi, lehněte si, ku*va, na zem nebo vám ustřelim ty vaše z*urvený palice,‘ lidi se vyděsí a začnou vyšilovat, což je to poslední, co chcete. Kdežto když řeknete: ‚Podivejte, mám zbraň. A když se pohnete, budu vás muset zabít,‘ je to obvykle mnohem snadnější.“ 












Ve výčtu nemůže chybět ani horor Anakonda, ve kterém si sice zahrál jen malou roli, ale přesto stihl všechny oslnit svými znalostmi o Amazonce, kde se natáčelo. Protože jedna z jeho učitelek byla v podstatě její skalní fanynkou a neustále o ní svým žákům vyprávěla všemožné zajímavosti. „Tehdy mi to přišlo naprosto stupidní, kór když se do Brazílie snad ani nikdy osobně nepodívala, ale nakonec jsem jí za to byl o nějaké čtyři desítky let později celkem vděčný,“ směje se Danny. Ve stejném roce vzniklo i kriminální drama Con Air, kde se Danny představil jako Johnny-23. Na „machistické“ natáčení velice rád vzpomíná: „Když si někdo odplivnul, hned přišel někdo jiný, aby se pokusil plivnout ještě dál. Rázem z toho byla soutěž.“

Záporáka si „střihnul“ i ve vynikajících Střelcích na útěku, kteří jinak prosluli především tím, že přinesli Chow Yun-Fatovi první roli v americkém filmu. Vyzkoušel si i komedii, protože ztvárnil jednoho z pirátů v celkem pravidelně reprízovaných Šesti dnech, sedmi nocích. O dva roky později se vrátil za mříže v nezávislém dramatu Steva Buscemiho (kterého odpravil v Desperadu) s názvem Věznice, ve kterém si vyzkoušel i roli koproducenta. Mimochodem, tenhle film je asi třetím nejslavnějším a současně opravdu zapamatováníhodným počinem (po Terminátorovi 2 a Kultu hákového kříže), jaký kdy natočil Edward Furlong, tedy mladý John Connor. Ve stejném roce následovala opětovná spolupráce na Falešné hřeJohnem Frankenheimerem, který Dannymu radil, ať nikdy, v žádném případě nebere hodiny herectví! Danny Trejo tedy nikdy nestudoval obor, ve kterém tolik vyniká a který mu zajistil slávu (a peníze).

Vzhledem k jeho minulosti asi nepřekvapí, že se Danny objevil ve filmu Salton Sea, ovšem naopak poměrně překvapivě pro něho našel roli Rob Cohen v akčňáku xXx, který se natáčel i u nás. Původ jeho obsazení je třeba hledat u Falešné hry. V ní se měl objevit Vin Diesel, ovšem tehdy váhal, jestli by náhodou neměl raději upřednostnit jinou nabídku – mohl se stát Domem Torretem v sérii Rychle a zběsile! Danny jej tedy popostrčil, a tak se dostal ke své nejslavnější roli v jedné z nejkultovnějších filmových sérií. Odměnil se pak právě tím, že s Dannym natočil xXx. V počinu s Benem Affleckem a Charlize Theron se pak místo něho objevil Dannyho kamarád Donal Logue (Pug).

Následoval kupříkladu mnohými příznivci komedií oceňovaný Zprávař (kde si Danny zahrál barmana), mnohými příznivci hororu zatracované Mumie či hit festivalu Sundance s názvem SherryBaby, kde ztvárnil bývalého narkomana, za což si vysloužil velké uznání kritiků, ačkoliv tu roli původně odmítl (nelíbilo se mu, že se jedná o drama). Teprve až jeho agentka Gloria Hinojosa jej přesvědčila, aby tu nabídku přijal. A milovníci Star Wars by asi neodpustili, kdybych nezmínil Fanoušky. Dále můžeme napsat, že mnozí se jednu dobu těšili, že Danny bude jendím z Postradatelných, protože Sylvester Stallone, se kterým se Danny před lety ocitl v Kriminále, chtěl, aby byli díky němu ještě zajímavější i pro diváky ze Střední a Jižní Ameriky. Představitel Barneyho Rosse tedy prohlašoval, že v nich bude hrát, nicméně Danny tvrdí, že jej, stejně jako některé další herce (např. Forest Whitaker), kteří byli s filmem původně spojováni, pouze využil za účelem většího zisku.

Teoreticky by se možná dalo říci, že jeden z počinů, ve kterých se Danny v roce vzniku The Expendables objevil, vznikl i díky Stallonemu. Šlo o sequel, resp. prequel k tomuto remaku jistého kultovního počinu, ve kterém si Sly zahrál těsně předtím, než se stal Rockym. Death Race 2 se natáčelo po dobu sedmi týdnů v Jihoafrické republice, což je na Dannyho přístup opravdu hodně, a zahrál si v něm hlavního automechanika, přičemž svou roli si zopakoval o dva roky později (tedy v roce vzniku The Expendables 2) ve trojce, která opět vznikla pod producentským dohledem Paula W.S. Andersona.

Je sice záhadou, jak to všechno stíhá, nicméně Danny se věnuje i videohrám (podílel se kupříkladu na vzniku série G.T.A. či Call of Duty), videoklipům (jeden za všechny) a televizní tvorbě. Za zmínku z ní stojí určitě drama Against the Wall o v USA proslulé vzpouře v attické věznici v roce 1971, které režíroval John Frankenheimer a kde si vedle Dannyho zahrál Samuel L. Jackson. Oba v tu dobu de facto stále ještě začínali a čekali na svou první pořádnou roli, nicméně oba už tehdy prý tušili, že je čeká hvězdná kariéra. Sam se dočkal už o několik měsíců později, kdy v Pulp Fiction učinil z Julese Winnfielda jednu z nezapomenutelných postav filmové historie. A Danny se dočkal rok poté v Desperadu. Co se seriálů týče, hostoval kupříkladu v Zákonu gangu, Alias, Odpadlíkovi, Walkerovi, Texas Rangerovi, Perníkovém tátovi či Zoufalých manželkách, ovšem sám nejraději vzpomíná na svou účast ve dvou epizodách Pobřežní hlídky: „Seděl jsem na pláži ve Venice a sledoval, jak kolem mě běhají holky v červených plavkách. Nemohl jsem uvěřit tomu, že mě za to platí. Přál jsem si, aby mě mohli vidět kámoši z vězení. A nejvtipnější na tom je, že když jsem byl několik let potom v Paříži, přiřítil se ke mně na letišti dav lidí a všichni na mě: ‚Hej, ty si hrál v Pobřežní hlídce.‘ Byla to zásluha Davida Hasselhoffa, který mě do toho seriálu dostal, protože jsem mu předtím pomohl.“

Dannyho můžeme velmi často vidět v nízkorozpočtových projektech. Jeho agentka obvykle registruje i osm nabídek každý týden, přičemž vždy se svým klientem vyberou tak tři, které potom podpoří svou účastí. Sem tam si nechá zaplatit i v naturáliích, ovšem povětšinou vyhrajou ty, jejichž tvůrci nabídnou nejvíc. Danny totiž doma zaměstnává kámoše z „lochu“, kteří se mu starají třeba o jeho veteránské automobily. Jedním z takovýchto nízkorozpočtových projektů se tvářil býti také Bad Ass, který inspirovalo toto slavné, na mobil natočené video, na kterém dá tehdy sedmašedesátiletý Thomas Bruso (aka Epic Beard Man) za vyučenou afroamerickému spolucestujícímu v autobuse v kalifornském Oaklandu. Tento film je však velice profesionálně odvedenou prací – akční scény jsou zábavné, herečky (včetně „Kněžny LibušeWinter Ave Zoli) pohledné, a Danny Trejo jako Frank Vega superhrdinský! Není divu, že bylo natočeno pokračování s názvem Bad Asses, kde spolu s Dannym Trejem koná dobro i Danny Glover. A v době psaní těchto řádků se pracuje na post-produkci trojky.


Ještě předtím, než se příště zaměříme na tu nejpodstatnější spolupráci (s Robertem Rodriguezem), si přiblížíme počiny, které Danny vyprodukoval s Robem Zombiem (a jeho ženou Sheri Moon, které zove „Zlatíčka“). Prvním z nich jsou The Devil’s Rejects – nekompromisní, nelítostná, brutální „kultovka“, která jest pokračováním osudů členů zabijácké rodiny Fireflyových a o které slavný filmový kritik Peter Travers (pokud vlastníte více originálních DVD/Blu-ray disků, tak si jejich obal dobře prohlédněte, protože je velmi pravděpodobné, že na nich najdete citát z jeho recenze) velmi trefně napsal, že „je nabitá filmařskou energií“. Danny tu spolu s bývalým wrestlerem Diamondem Dallasem Pagem hraje lovce lidí známé jako „Unholy two“, které si najme policejní šerif, aby mu pomohli najít Fireflyovi.

Dva roky poté mu Rob nabídl roli zřízence v ústavu, ve kterém je zavřený Michael Myers. Všichni už asi víte, že řeč je o remaku legendárního slasheru ještě legendárnějšího Johna Carpentera s názvem Halloween. A do třetice všeho dobrého – Danny namluvil jednu z postaviček v nepřístupném animáku The Haunted World of El Super Beasto. Spolupráci s jeho scenáristou a režisérem (a jinak též zpěvákem a spisovatelem) si nemůže vynachválit, především z toho důvodu, že taky četl knihu Roberta Rodrigueze Rebel without a Crew (Rebel bez štábu), ve které její autor popisuje práci na El Mariachim a která se stala jakousi biblí pro začínající/nezávislé tvůrce. „Přesně ví, co chce. Někteří režiséři natáčejí jeden záběr i desetkrát, kdežto Rob nebo Robert třeba jen dvakrát. A přitom už třeba zároveň přemýšlí nad dalším,“ říká Danny Trejo, který prostě na Roberta Rodrigueze nedá dopustit.
 

Pokračování příště … 
(Autor: Tomáš Kordík)
 

Kino

Recenze: Na cestě s mámou Dnes

Další počin, který byl uveden už na lednové přehlídce SCANDI, míří teď do běžné distribuce.&nb... celý článek

DVD

Recenze: Záskok

Brzy vstoupí do kin Panenky na útěku v režii Ethana Coena, který ve čtyřiadevadesátém režíroval se svým... celý článek
 
Přidat na Seznam.cz