Žena a muž, jejichž celá jména se nedozvíme, ale víme, že je ztvárňují Casey Affleck a Rooney Mara, spolu bydlí v baráčku, ve kterém se jí příliš nelíbí. Jemu ale jo, a proto tam chce zůstat. Jedné noci uslyší z vedlejší místnosti na kratičkou chviličku zvuk, jehož zdroj se jim nepodaří identifikovat. Krátce poté muž umírá při dopravní nehodě, jejíž provedení odpovídá nízkému rozpočtu. Ona se za ním staví v márnici, odkud po rozloučení odchází (na to, jak moc se podle všeho měli rádi, bere jeho smrt překvapivě statečně, ani se s ním později pro zmírnění zármutku nesnaží třeba mluvit). On, přikrytý prostěradlem, záhy vstává a vrací se zpátky do domu, aby jí byl nablízku. Ani láska jim neumožní, aby se znovu viděli. Jeho ostatně nevidí ani děti, u kterých bychom to vzhledem k pověstné dětské představivosti také pochopili. Stejně jako bychom pochopili, kdyby jej bylo možné kupříkladu spatřit výhradně při odraze ve skle nebo v zrcadle. A jistě by se našli i tací, kteří by pochopili, že ona získá schopnosti vidět mrtvého přítele/manžela případně po zbaštění toho koláče od Lindy.
V jeden moment to vypadá, že režisér bude chtít napodobovat Terrence Malicka, avšak tahle domněnka se naštěstí nepotvrdí, protože to by, tak jako při případné snaze napodobit Ducha, byla cesta do pekla. Místo toho Lowery nabízí svou verzi toho, co se děje po smrti. Podle něj může teď, při čtení této recenze, klidně dva metry vedle vás stát někdo, koho jste znali, ale kdo už není mezi živými a zrovna nemá možnost nebo nechce pohybovat věcmi. I proto se v Přízraku v protějším domě může nacházet další duch, který komunikuje s hlavním duchem, jehož jsme měli možnost poznat ještě v živé podobě, a který tvrdí, že na někoho čeká, ale už si nevzpomíná na koho.
Přízrak je film s výbornou atmosférou a trefnou hudbou, který také tvrdí, že čas po smrti plyne mnohem rychleji, takže než se otočíte nebo přejdete z jedné místnosti do druhé, klidně může uplynout několik dnů, ne-li týdnů. Tohle pro změnu připomene 2001: Vesmírnou Odyseu, na jejíž kultovní status to Přízrak pravděpodobně nikdy nedotáhne, přestože jeho myšlenka, resp. myšlenky jsou podané ještě srozumitelněji, než jak tomu je u Kubrickova bijáku. Jeho kolega David Lowery si obhájí i ten „ořezaný“ formát, protože díky němu se duch v záběru často stává naprosto dominantní postavou (na rozdíl od Tár, kde dá někdy práci si ho všimnout). Jeho „prostěradlové“ a přitom pochopitelné ztvárnění mě zaujalo, už když jsem poprvé viděl v roce 2017 plakát v souvislosti s uvedením filmu za účasti tvůrců v Karlových Varech. Do běžné distribuce se u nás nikdy nedostal, nicméně teď je k dispozici na Blu-ray a to sedm roků trvající čekání na zhlédnutí rozhodně stálo za to.
P.S.: V bonusové sekci na Blu-ray se nachází VYNECHANÁ SCÉNA, která se do finálního sestřihu nedostala správně. Pětiminutový film o filmu nazvaný A COMPOSER'S STORY přinese několik zajímavých informací, ovšem ne tolik jako dvacetiminutový dokumentík A GHOST STORY AND THE INEVITABLE PASSING OF TIME, a samozřejmě taky KOMENTÁŘ, o který se postarali režisér David Lowery, kameraman Andrew Droz Palermo, skladatel Daniel Hart a architektka Jade Healy.
FOTO: cinema.de