Tak určitě byl jiný, než ty předchozí. Jednak v tom, že se naprostá většina slavnostního večera konala v budově Union Station, tj. na hlavním nádraží v Los Angeles. Někteří nominovaní či dokonce vítězové (viz Florian Zeller, spoluscenárista dramatu The Father) zůstali ve své domovině. Vzhledem k omezení, resp. do značné míry přímo zrušení doprovodného programu, ke kterému obvykle patří představování jednotlivých filmů nebo úvodní číslo, ubíhal celý ceremoniál velmi svižně. Výjimku tvořila akorát hra s poznáváním songů, přičemž cílem bylo rozpoznat, jestli ten daný byl nominovaný na Oscara, eventálně jestli jej dokonce získal. Zpovídáni byli Daniel Kaluuya, Andra Day a Glenn Close, která nejenže věděla, ale dokonce zatancovala. :-)
NEJLEPŠÍ FILM
Asi největší šok celého udílení. Takhle, že právě tento počin opanuje nejprestižnější kategorii, se tak nějak čekalo. Podivné bylo, že byla vyhlášena před oběma hlavními hereckými kategoriemi, tj. nikoli jako zlatý hřeb na úplný závěr. Zvláštní. Hodně zvláštní a doufejme, že se to příští rok na konci února (když koronavirus dá) nebude při čtyřiadevadesáté sezoně opakovat.
NEJLEPŠÍ HEREC V HLAVNÍ ROLI
Anthony Hopkins za film The Father
Posledním oceněným byl oblíbený herec. Čekalo se, že sošku posmrtně získá jedinečný Chadwick Boseman, tak jako ji v roce 2009 obdržel Heath Ledger. Hopkins byl nominovaný pošesté a podruhé se radoval, ačkoli oba jeho Oscary (první byl za ztvárnění legendárního Hannibala Lectera v Mlčení jehňátek; za stejnou úlohu v Hannibalovi ani v Červeném drakovi oceněn nebyl) dělí bezmála třicet roků. Do Los Angeles necestoval, ani se nezúčastnil přes internet.
"Dobré ráno, hlásím se ze své vlasti, z Walesu. Ve třiaosmdesáti letech jsem neočekával, že bych získal Oscara. Jsem velmi vděčný Akademii, velmi si toho vážím," prohlásil, přičemž také neopomenul vzdát poctu Chadwicku Bosemanovi. A nutno dodat, že se stal nejstarším držitelem prestižní ceny, co se hereckých kategorií týče.
NEJLEPŠÍ HEREČKA V HLAVNÍ ROLI
Frances McDormand za film Země nomádů
Protože vítězka tohle dílko i produkovala, odnesla si - stejně jako Chloé Zhao - dva Oscary. Celkem má tedy na kontě čtyři, čímž dorovnala svého manžela Joela Coena. Při přebírání za Nejlepší film navíc zavile vyla.
NEJLEPŠÍ HEREC VE VEDLEJŠÍ ROLI
Daniel Kaluuya za film Judas and the Black Messiah
Ve své děkovné řeči začal působivě, jenže nakonec v euforii sklouznul k poznámkám typu "je skvělé, že moji rodiče měli sex a já jsem se narodil." V Anglii sedící matku to nijak zvlášť nepotěšilo. V každém případě platí, že tahle nominace byla určitě zaslouženější než tato. Pro mě je Judas and the Black Messiah ze všech dosud nezhlédnutých projektů, jaké se o vítězství letos ucházely, tím nejočekávanějším. Přestože nebo spíše protože to není tak dávno, co potěšil BlackKklansman.
NEJLEPŠÍ HEREČKA VE VEDLEJŠÍ ROLI
Youn Yuh-jung za film Minari
Narodila se na území dnešní Severní Koreje, nicméně ještě v době, kdy šlo o jednotný stát. V děkovné řeči (které byly nezřídka při přenosu nevhodně na ČT narušovány postřehy komentátora Pavla Sladkého, kolegyně Šárka Gmiterková se naštěstí držela v tomto směru zpátky) jednak zavzpomínala na svoje herecké začátky v 70. letech, a jednak nešetřila vtipem. Chvílemi to pak působilo dojmem, že větší radost než ze samotné sošky má z Brada Pitta, který ji předával a který drama Minari prostřednictvím své společnosti Plan B Entertainment také produkoval.
NEJLEPŠÍ REŽIE
Chloé Zhao za film Země nomádů
Narodila se v Číně, ale nejlidnatější země světa její úspěch za svůj rozhodně nevzala. Po Kathryn Bigelow (Smrt čeká všude) historicky druhá vyznamenaná režisérka spolu s Youn Yuh-jung tak trochu navázala na loni čtyřoscarového Bonga Joon-Ho, který její jméno v rodném Soulu po otevření obálky přečetl.
NEJLEPŠÍ PŮVODNÍ SCÉNÁŘ
Emerald Fennell za film Nadějná mladá žena
Hned na úvod se jako první udělovalo za Nejlepší původní scénář. Emerald byla v době natáčení svého žánrově pestrého bijáku v sedmém měsíci těhotenství, i když to pochopitelně nebyl hlavní důvod této její následné výhry.
NEJLEPŠÍ ADAPTOVANÝ SCÉNÁŘ
Christopher Hampton, Florian Zeller za film The Father
Tady mohla rovněž zabodovat Chloé Zhao, ale nestalo se. Dá se však směle tvrdit, že v tomto případě jest cena Akademie v dobrých rukou.
NEJLEPŠÍ KAMERA
Erik Messerschmidt za film Mank
O té za Nejlepší kameru se nic takového napsat nedá. Práce a inovativní postupy Gregga Tolanda, kameramana snímku Občan Kane, tenkrát nebyla doceněna, naopak jednaosmdesát roků poté byla dehonestována tímto výsledkem. Jasně, černobílá v době, kdy dávno existují barevné filmy, se stále jaksi bere jako umělecky hodnotnější. Ale pořád je přece hezké mít herce a herečky ostré a nasvícené tak, aby jim bylo vidět do tváře. A pak, že "Messerschmidt [sic] je, prosím pěkně, jenom letadlo," jak zpívá Daniel Landa. Od roku 1929 nepředvedli členové Akademie mnoho větších úletů. Holt je nová doba, no.
NEJLEPŠÍ STŘIH
Mikkel E. G. Nielsen za film Sound of Metal
Tak tohle se asi dalo čekat.
NEJLEPŠÍ ZVUK
Sound of Metal
A tohle se taky dalo čekat.
NEJLEPŠÍ VÝPRAVA A DEKORACE
Mank
Nepochybně zasloužené.
NEJLEPŠÍ NÁVRHY KOSTÝMŮ
Ma Rainey – matka Blues
Emma. a Mulan se holt musely sklonit.
NEJLEPŠÍ MASKY
Ma Rainey – matka Blues
A Pinocchiovi nepomohl ani ten dlouhý nos.
NEJLEPŠÍ HUDBA
Trent Reznor, Atticus Ross, Jon Batiste za film Duše
Oba členové skupiny Nine Inch Nails soupeřili sami se sebou, jelikož byli nominovaní jak za Duši, tak za Manka. Drahocennou relikvii si můžou dát na poličku hned vedle té za drama Sociální síť, které napsal Aaron Sorkin, jehož Chicagský tribunál zůstal zcela bez povšimnutí.
NEJLEPŠÍ PÍSEŇ
„Fight for You“ z filmu Judas and the Black Messiah
Jako by se jednalo o další nutnost zachování ostře sledované rasové diverzity, protože "Io Sí" z Života před sebou se povedla o poznání více.
NEJLEPŠÍ VIZUÁLNÍ EFEKTY
Tenet
Tohle působí jako trochu ze známosti, aby mohl mít Christopher Nolan radost, že stvořil další oscarový biják, a aby nemusel smutnit, že putoval do kin v době, kdy se tam lidé ještě víceméně báli chodit.
NEJLEPŠÍ ANIMOVANÝ FILM
Duše
Velice silná kategorie, přesto s nepřekvapivým výsledkem.
NEJLEPŠÍ NEANGLICKY MLUVENÝ FILM
Chlast
Velký favorit, kterého by býval s největší pravděpodobností neporazil ani Šarlatán. Bylo pouze otázkou času, kdy Thomas Vinterberg dosáhne na nejprestižnější filmařskou cenu. Tahle byla ovšem poněkud vykoupena tím, že krátce před začátkem natáčení se jeho devatenáctiletá dcera Ida zabila v autě. Pozoruhodná děkovná řeč. A také dlouhá, neboť vítěze letos nikdo po pětačtyřiceti sekundách nepřerušoval. Celkově čtvrtý Oscar pro Dánsko, které si v tomto tisíciletí připsalo v této kategorii už 7 nominací!
NEJLEPŠÍ CELOVEČERNÍ DOKUMENTÁRNÍ FILM
Moje učitelka chobotnice
Kdo má Netflix, ten bude po zhlédnutí tohoto dokumentu navždycky zbožňovat hlavonožce.
NEJLEPŠÍ KRÁTKOMETRÁŽNÍ DOKUMENTÁRNÍ FILM
Colette
NEJLEPŠÍ KRÁTKOMETRÁŽNÍ ANIMOVANÝ FILM
If Anything Happens I Love You
NEJLEPŠÍ KRÁTKOMETRÁŽNÍ HRANÝ FILM
Two Distant Strangers
Kompletní přehled nominovaných je k dispozici TADY. Nejvíckrát byl oceněn film Země nomádů, když získal tři Oscary - tohle číslo bylo nejvyšší naposledy při předávání za rok 2005 a dosáhly na něj King Kong, Zkrocená hora, Crash a Gejša. Mezi předávajícími v roce 2021 nechyběli Regina King, Joaquin Phoenix, Reese Witherspoon, Harrison Ford, Halle Berry, Don Cheadle, Laura Dern či Rita Moreno. Angela Bassett sice hezky uvedla sekci In Memoriam, jenže jména těch, co odešli, se nesmyslně střídala po méně než jedné sekundě!!! Jinak filmy z produkce Netflixu se můžou pyšnit dohromady pětatřiceti nominacemi. A díky Colette se může poprvé radovat koprodukující Facebook! Co se české stopy týče, dokument Kolektiv produkovala Hanka Kasteličová, nicméně to nevyšlo, tak jako před rokem Noře Sopkové (Králíček Jojo). Ale co se nezadařilo loni a teď, může se někomu z českých tvůrců zadařit příští rok!
FOTO: cinema.de