Při vyhlašování Zlatých glóbů se mohl Život před sebou ucházet o dvě sošky – za Nejlepší původní píseň (Io Sí) a za Nejlepší zahraniční film. Co se cen Akademie týče, zůstalo pouze u první kategorie. Příběh se přitom tvářil býti upečený přesně tak, aby byl srozumitelný a zajímavý všude na světě. Dramatické události jsou navíc podávány s humorem a s nadhledem, k čemuž dopomáhá taky „veselý“ soundtrack. Tohle je dosti ošemetná disciplína, ale tady funguje velmi dobře. Z filmu je rovněž znát pečlivá příprava, byť se především ve druhé polovině nevyhne hlušším momentům, které dění nikam neposouvají.
Ale dál. Místní doktor, jehož pacientkou je Rosa, ji poprosí, aby vzala pod svá křídla dvanáctiletého chlapce, který se jmenuje Mohamed, avšak nikdo mu neřekne jinak než Momo. S rodiči se přistěhoval ze Senegalu. Jeho otec jeho matku zřejmě zabil, protože už nechtěla šlapat. Momovi bylo šest roků a pamatuje si na nějakou tu hezkou s ní strávenou chvilku. Teď prodává drogy pro místního překupníka. A jelikož je úspěšný, bude záhy povýšen a vydělá dobré peníze, za které si koupí kolo. Ne, Momo není zlý, ani ztracený případ. Pouze potřebuje usměrnit, k čemuž by měl dopomoci také moudrý obchodník pan Hamil, u něhož začne na přání paní Rosy vypomáhat.
Už na základě stručné synopse nám musí být jasné, že si s ní malý chlapec nejprve nebude rozumět, ovšem postupně si k sobě najdou cestu. Překvapivě v tom nebude figurovat vyprávění o holocaustu. Protože to dokázalo sblížit i takové sígry, jaké musela vyučovat Hilary Swank ve vynikajícím dramatu Mezi řádky. Jejich první setkání se přitom odehrálo na tržnici, kde Momo paní Rose ukradnul tašku, ve které měla … dva stříbrné svícny! Tedy jasná reminiscence na Bídníky (paní Rosa je biskup a Momo je Jean Valjean), které později přímo zmíní pan Hamil, ale klučina pro tuhle knihu nemá zrovna pochopení.
Život před sebou je film, ve kterém se legendární Sophia Loren vrací na stříbrná plátna poprvé od roku 2009, kdy se objevila v muzikálu Nine. Držitelka čestného i „klasického“ Oscara za Horalku (v hereckých kategoriích před ní nikdo nezvítězil za roli v neanglicky mluveném počinu) ze svého umění evidentně vůbec nic nezapomněla. Zároveň by nebylo překvapením, kdyby se jednalo o její úplně poslední roli. Malý Ibrahima Gueye je velmi přesvědčivý, byť se nelze zbavit dojmu, že ne vždycky chápal, o co přesně v dané scéně jde. A patrně si ani neuvědomoval, s jak velkou hvězdou měl tu čest si zahrát.
FOTO: cinema.de