Duben

Recenze: Uteč

Vydáno dne 26.09.2017
Co jiného taky dělat, když se dostanete na místo plné zvláštních a divně se chovajících existencí? 

Rose je pohledná mladá žena. Chris působí dojmem v pohodě týpka. Tvoří tedy ideální pár, který by sotva mohl něčím někoho iritovat. To by ale ona nesměla být běloška a on černoch. Tedy je tomu přesně naopak, než v případě komedie Hádej kdo?, a proto je Uteč horor. Respektive se tak prezentuje, jelikož i když dojde na hororové okamžiky, měli bychom o něm mluvit spíše jako o thrilleru/dramatu. Objeví se i nějaký ten komediální okamžik (to by asi nebyl Jordan Peele, kdyby ne), nicméně tyto v negativní slova smyslu podtrhávají to seriózní vyznění, jaké měl film mít. Z tohoto pohledu nelze nezmínit bonusové materiály, kde se závěrečná scéna opakuje hned v sedmi různých verzích, přičemž do finálního sestřihu to nedotáhla ta nejlepší.
 

Ale dál. Rose a Chris se chystají na víkend k jejím rodičům, kteří ho ještě nikdy neviděli, takže se může stát cokoliv. Ovšem to, co se doopravdy stane, předčí veškeré představy. Jakožto zlé znamení mohla zapůsobit nehoda, kdy cestou srazili vysokou. Na pozoru se měl mít už od chvíle, kdy zjistil povolání rodičů své milované. A dva afroameričtí sluhové (muž a žena) svou přítomností taky napovídají, že s touhle famílií nebude všechno v pořádku. Po příjezdu dalších hostů se situace tuplem zkomplikuje. Třebaže pořád není jasné, co přesně mají za lubem, nejlepší bude utéct, jak radí kámoš Rod z TSA (Transportation Security Administration), jehož tezím a teoriím však podle očekávání nikdo nevěří.
 

O Uteč se psalo vesměs pouze v samých superlativech. Jakoby šlo o dílo, které přichází s něčím objevným a revolučním. S něčím, po čem Hollywood už nikdy nebude jako dřív. Leč Peele v podstatě ledacos zazdil už prologem, ve kterém si to po pohádkové noční ulici šine černoch, načež na druhé straně zpomalí a následně se otočí auto, aby ho řidič zpacifikoval. Čistě z psychologického hlediska funguje Uteč ještě méně přesvědčivě, než kupříkladu horor Turistas. A to ho režíroval John Stockwell, jinak podepsaný pod různorodými počiny, včetně dobrodružného fláku Do hlubiny, milé směsice žánrů Uprostřed nicoty, akčňáku In the Blood či legrácek typu Cat Run (s Karlem Rodenem) a Cat Run 2.
 

Do značné míry to bude dáno tím, že si zahrává s něčím, v co osobně vůbec nevěřím a s čím jsem měl problém už při Podfukářích 2. Opravdu stačí jeden hrneček, jedna lžička a nepříjemný zážitek z dětství? Nebo to má působit výhradně na černochy (v této souvislosti vzpomeňme taky na přednášku Calvina Candieho o třech lebečních otvorech v Nespoutaném Djangovi)? Je fakt, že režisér a scenárista v jedné osobě se mnohdy v méně záživných, ohraných dialozích soustředí spíše na tu rasovou otázku a hodně zamrzí, že vyznívá tak rozpolceně.
 

V obsazení se objevují spíše neznámé tváře – ústřední dvojici tvoří Daniel Kaluuya a Allison Williams. A nutno dodat, že to není na škodu. Výjimkou je akorát účast Caleba Landryho Jonese, jenž samozřejmě opět musí hrát podivína, a Catherine Keener, kterou jsme mohli vidět kupříkladu v Americkém zločinu. Jejich postavy se postupně začínají chovat čím dál předvídatelněji a s tím souvisí skutečnost, že samotný film si vůbec nic nekomplikuje, což je na jednu stranu sympatické, ale na tu druhou by jistě přišel vhod nějaký razantní twist. Lhostejno, jestli by se týkal záměru rodiny, původu těch dvou sluhů, smyslu existence hlavního hrdiny nebo něčeho úplně jiného.
 

Uteč jest poněkud nadhodnocovaným počinem, jenž ani nebude patřit k těm, které musejí po zhlédnutí dozrát. Navíc asi nebude nejpřínosnější pro českého diváka. Sice si do určitého momentu udržuje zajímavou atmosféru, takže ani nevadí ta dlouhá expozice, ale něčím podobným se může pochlubit i celá řada jinak průměrných či lehce nadprůměrných slasherů. Škatulkovat ho jakožto nějakou sociální satiru by taky nebylo úplně fér. Takže když už se v závěru tak zvrtne, proč nezajde do úplného extrému? Většina diváků by v tom Chrisovi určitě fandila. Nic naplat, doménou Jordana Peeleho nadále zůstává komedie, a proto bych jednoznačně doporučil Keanu – Kočičí gangsterku.

FOTO: CinemArt

Hodnocení autora: 6/106/106/106/106/106/106/106/106/106/10
(Autor: Tomáš Kordík)
 

DVD

Recenze: Nový svět

Terrence Malick se ve své tvorbě vrátil i do vzdálenější minulosti, ovšem tahle výprava na začátek... celý článek
 
Přidat na Seznam.cz