Malý Jojo Betzler je na tom podobně, ale jak je to s nacistickou ideologií zjistí až poté, co objeví v podkroví židovskou dívku Elsu, která je skutečná, přestože zprvu vypadá, že by mohla být duch, a kterou tam před válečným běsněním ukrývá jeho matka. Tu si zahrála Scarlett Johansson a i přes velice skromný prostor se dočkala nominace na Oscara. Docela by mě zajímalo, kolik čistého času ji na plátně vidíme. Členové Akademie si jí patrně všimli pouze díky tomu mimořádnému (čtěte mimořádně napsanému) výstupu, ve kterém hraje svého manžela, a pak současně i sebe samotnou.
Dění vlastně taky sledujeme z pohledu nacisty, nicméně kupříkladu k Železnému kříži má Králíček Jojo fakt daleko. Protože hlavnímu hrdinovi je teprve deset a nacisty zbožňuje prostě proto, že mu někdo řekl (možná učitel ve škole), že jsou cool. A současně s tím se samozřejmě dozvěděl, že židé jsou čirý zlo! Situaci taky dost zkomplikoval fakt, že ze všech možných osobností – Jesse Owens, Erich Maria Remarque, Fritz Lang, Max Schmeling – se jeho imaginárním kamarádem nestává nikdo jiný než Adolf Hitler! Respektive Adolf Hitler odpovídající představám desetiletého chlapce!!! Ono obecně vzato parodovat tohle monstrum se i pětasedmdesát roků po skončení druhé světové války nepochybně vždycky setká s kladnou diváckou odezvou.
Pak už se téměř výhradně soustředíme na „situaci kolem Elsy,“ tedy té ukrývané mladé židovské dívky, která najednou jako spousta dalších (včetně Anny Frankové), musela zanechat všeho, co jí bavilo. Přitom neztratila nic ze svého někdy snad až příliš odvážného charakteru a o to je to nucené „domácí vězení“ složitější a nesnesitelnější. Jojo se domnívá, že bude moct využít psychologii naruby, čímž se té holce dostane pod kůži. Protože kdyby ji jednoduše udal, mohli by z toho s matkou mít kvůli té pošahané době sami nemilé voplejtačky. Jenže Elsa je starší a zkušenější, takže přelstít ji nebude snadné. Zato naopak … Když děti jednají jako dospělí (nejen viz ty dopisy, které Jojo píše jménem Elsina milého), vždycky to diváky a divačky pobaví i dojme – vzpomeňme na Báječná léta pod psa, Jak dostat tatínka do polepšovny, Kick-Ass, ... Schovávání židů v domě za druhé světové války zase představuje zadělání na pořádné drama, přičemž si troufám tvrdit, že nikde nebylo podáno s takovou precizností, jako v Musíme si pomáhat.
Taika Waititi napsal výborný scénář, ve kterém mnoha replikami, momenty i celými scénámi často takříkajíc udeří hřebíček přímo na hlavičku. Navíc udělal dobře (ostatně dalo se to čekat), že se výrazněji odklonil od knižní předlohy, ve které se kupříkladu imaginární Adolf Hitler vůbec nevyskytuje!?! A nutno dodat, že Führer ani v Tarantinově podání nebyl tolik vtipný. Tenhle Maorský žid prostě pojal příběh Králíčka Jojo více po svém, což asi bylo i vzhledem k jeho komediálnímu talentu nezbytně nutné. Troufám si tvrdit, že herci a herečky měli problém se při pronášení některých replik a dialogů nesmát. Potvrdit by to mohla i řada českých členů a členek štábu, jelikož se natáčelo v Úštěku, v Žatci a v ateliérech na Barrandově.
Všechny postavy jsou jinak pěkně napsané a zahrané – pochopitelně od Sama Rockwella, Rebel Wilson, samotného Taiky Watitiho, ale také od Romana Griffina Davise, jehož podle očekávání nebylo snadné během konkurzů najít. A opomenout nesmíme Thomasin McKenzie, jejíž představení jest o několik levelů výše než v případě Beze stop. Co se výpravy a kamery týče, určitě se nedá tvrdit, že by mělo jít o „italský neorealismus v barvě,“ neboť barevná stylizace je hodně znatelná a opět souvisí s věkem hlavního hrdiny, jelikož dítě často nepozná, že špatné věci jsou špatné a pořád je víceméně bezstarostné. Barevná paleta, zvláště během onoho „soustředění“, nejvíce připomene Až vyjde měsíc od Wese Andersona. Až to trochu odvádí pozornost například od skutečnosti, že lidé za války často chodili ve svém nejlepším oblečení a v nejlepších botách, protože nikdy nevěděli, kdy je někdo sejme.
Králíček Jojo je film, který bude chtít naprostá většina diváků a divaček s velkou pravděpodobností vidět vícekrát. Občas možná maličko zavání kýčem, ale my mu to rádi odpustíme, protože pobaví, poučí, potěší a velice umě kombinuje komedii s dramatem, což je vždycky ošemetné. Kdepak, Králíček Jojo nutí jen zírat na plátno a těšit se na každý další frame. Rozhodně nelze tvrdit, že by jím Taika Waititi cokoli riskoval – to existují mnohem odvážnější a kontroverznější díla … a je jich celá hromada. Že využívá Adolfa Hiltera jakožto imaginárního kamaráda malého kluka k tomu, aby ukázal, jak jsou nenávist a manipulace (vlastně kdekoli a kdykoli) zbytečné? Vždyť to je přece docela dost originální!
P.S.: Před Králíčkem Jojo byl v rámci přehlídky filmů Taiky Watitiho v kině Aero uveden krátký předfilm Tama Tu, kterým vzdává hold maorským vojákům, kteří bojovali za druhé světové války. Zprvu to vypadá, že půjde o podívanou ve stylu Nation’s Pride. Místo toho však sledujeme členy jednotky, jak si v úkrytu krátí čekání házením kamínků, prdeněním, vyřezáváním, smáním se či rozhodováním, jestli sejmout německého vojáka, který chce pomoct čtyřnohé (aby nedošlo k mýlce) kočičce v palebné zóně. Zřejmě nejlepší možná pocta. Ukazující, že jeden za druhého by klidně padnul, a zároveň že je ani ve složité chvíli neopouštěl smysl pro humor, což je vlastní i samotnému režisérovi.
FOTO: CinemArt