A když šla řeč o telefonu, užijeme si řadu volání. Někdy se na druhém konci pachatel schválně neozve, někdy dotyčný řekne jenom pár obecných slov, jindy oznámí to, co Leigh už stejně ví. Třeba když posílá dárky. Přitom není překvapením, že tím prvním je dalekohled. My jakožto diváci totiž už od samotného začátku víme, že se nachází v protějším baráku, ve kterém je taky celá řada bytů. Postupně zanechává dopisy na dveřích, hlavní hrdinku pozve na setkání do garáže, pronásleduje ji do restaurace na večeři s kolegyní, ovládá světla v jejím bytě, zavádí na falešnou stopu, nechává vzkazy v koupelně na zamlženém zrcadle, ale zároveň také s velkou pravděpodobností stojí za nabídkou výletu do Evropy prostřednictvím firmy Excursions Unlimited.
Stalking v 70. letech ani v USA ještě zdaleka nebyl považován za trestný čin. Však o tom policajt Gary Hunt (Charles Cyphers, pozdější šerif Leigh Brackett z Halloweenu) mluví, že není možné zatknout někoho za to, že někomu poslal dopis. John Carpenter nám tentokrát neservíruje přímo postavu s maskou, nicméně pachatele ukazuje pouze v detailech (ruce, oči), takže to vlastně vyjde do značné míry nastejno. Navíc se o něm dá tvrdit, že je vzhledem ke svým zkušenostem v podstatě neviditelný, což upoutá jak z kriminálního, tak z psychologického hlediska.
Tak třeba hlavní hrdinka v podání Lauren Hutton, jež zvládá velmi dobře jak přirozenou (příprava na pohovor, volání na zloděje), tak vyděšenou polohu (zvláště pak ve scéně u prádelny). V první řadě potvrzuje, že režisér nemá žádný problém s tím napsat líbivou ženskou postavu z masa a kostí, která bude všem divákům okamžitě sympatická a které tudíž od začátku drží palce. Současně se v opravdové krizi ukáže, že je silná a soběstačná – viz také Laurie Strode a její kamarádky z Halloweenu, Melanie z Duchů Marsu, Stevie z Mlhy, Kristen z The Ward, Taslima z Útěku z L. A. V Někdo mě sleduje! se dá pochopit její nepodezřívavé jednání poté, co přišla k těm otevřeným dveřím od svého bytu. Tenkrát by asi málokoho, kdo není veřejně známou osobností, napadlo, že by mu někdo mohl doma instalovat odposlouchávací zařízení. A navíc se čerstvě nastěhovala, takže do odstěhování se jí dvakrát nechce.
Vzhledem k výše uvedenému dává smysl, proč se Někdo mě sleduje! řadí i k hororovému žánru, nicméně označení thriller bude rozhodně přesnější, jelikož záporákem není žádná nadpřirozená entita, ani zabiják, u kterého bychom si mohli tipovat, která z postav přežije a kterou zavraždí, což by se patrně týkalo i Leighina kolegy Stevea, jehož chování by se dnes jistě považovalo v rámci hnutí jako je #MeToo za sexuální harašení. Čili nejen se stalkingem, nýbrž také v tomto směru John Carpenter s neprávem přehlíženým projektem Někdo mě sleduje! bohužel jaksi předběhnul dobu.
Někdo mě sleduje! je skutečně neprávem opomíjený televizní klenot. Nejen proto, že se inspiruje skutečnou událostí (údajně z Chicaga) z roku 1977. Nejen proto, že natáčecí plán čítal pouhých deset dnů, což zasluhuje obrovské uznání a poklonu. Ale především proto, že John Carpenter po nízkorozpočtové Temné hvězdě a po úchvatném „exploitačním cvičení“ Útok na 13. okrsek opět potvrdit svůj obrovský talent. Příběh si zbytečně nekomplikuje, zato přidal stylového, tehdy nevšedního záporáka, a napětí by se dalo doslova krájet. Legendární tvůrce sice měl právo finálního střihu, avšak než se k němu dostal, už bylo hotovo a výsledek se mu líbil. Hodně zamrzí, že neupravil alespoň tu pasáž během rozuzlení a že nepřidal záběr pádu, protože ten tady vyloženě chybí. Jinak Někdo mě sleduje! funguje na výbornou. Dokonce natolik, že se dá směle tvrdit jedna věc. Tak jako Karel Gott volal do soutěže „Napodobte hlas Karla Gotta“ a skončil šestý, John Carpenter se snažil napodobit Alfreda Hitchcocka a udělal to lépe, než Hitchcock – slovutný „mistr napětí“ a režisér slavných filmů jako Na sever severozápadní linkou, Vertigo nebo Okno do dvora.
FOTO: cinema.de