Na rozdíl od minule, se tady jednak bere v potaz koronavirová pandemie, a jednak mají všechny díly významných franšíz svoji vlastní kapitolu. Dočkáme se tak všech Supermanů (a Mužů z oceli), všech (Amazing) Spider-manů, všech Hellboyů, všech X-Menů i Thora, Thora: Temného světa, Thora: Ragnaroku a zmínky o Thor: Love and Thunder. Pochopitelně dojde na Batmany a Temné rytíře, přičemž právě stejnojmenný biják Christophera Nolana z roku 2008 jest minimálně pro autora kapitoly o něm (opět neplatí, že by stejný člověk psal o celé sérii, což přináší opakování už známých informací) absolutní a až groteskně uctívanou modlou, která si vysloužila i největší počet čtyř stran. Jestliže v Encyklopedii akčního filmu ódy na Jackieho Chana, Matrix a Skálu ční nade všemi jako Burj Khalifa nad libovolnou českou psí boudou, pak v Encyklopedii komiksového filmu óda na Temného rytíře ční nade všemi jako Jeddah Tower nad libovolnou českou psí boudou.
Své místečko mají správně i projekty, jaké jsou komiksem silně ovlivněly, leč natočeny byly podle původního námětu. Sem patří například Darkman, Hancock nebo Ultraviolet. Zcela osobitý přístup zvolil M. Night Shyamalan u Vyvoleného. A z dramaturgického hlediska dojde rovněž na opačný postup, kdy film vyprodukoval komiksové zpracování. V této oblasti není nouze ani o poutavě znějící crossovery typu Robocop vs. Terminator, pod který se navíc podepsala legenda žánru Frank Miller (kapitola o jeho Spiritovi se bohužel příliš nepovedla). A prostřednictvím Aloise Nebela, Čtyřlístku či Záhady hlavolamu zabrousíme také do českých komiksových luhů a hájů.
Když autoři Václav Rybář, Matěj Svoboda a Petr Cífka, ke kterým protentokrát přibyl ještě Karel Ryška) psali o akčním filmu, uvedli i několik scenáristů. Nejde ani tak o to, že zapomněli třeba na Davida Ayera (jehož vlastní profil by se díky Sebevražednému oddílu nebo fantasy s názvem Bright neztratil ani v Encyklopedii komiksového filmu), jako spíše o to, že bývá obrovský rozdíl meiz akční sekvencí na papíře a v audiovizuální podobě. Málokdo to dělá tak, že by vše důkladně záběr po záběru rozepisoval. Mel Gibson a jeho Apocalypto jsou v tomto směru spíše výjimkou. Každopádně by bylo docela záhodno, kdybychom kromě roku vzniku filmu, jeho režiséra a hrstky herců a hereček dostali také informace týkající se jména autora a roku vydání komiksové předlohy.
Encyklopedie komiksového filmu z vícero úhlů pohledu nezapře, že se pod ní podepsala stejná parta jako pod Encyklopedii akčního filmu. Encyklopedie komiksového filmu je kniha, na které je skvělé a evidentní, že její autoři mají ke zfilmovaným komiksovkám bliží vztah, tj. nikoli že by o nich chtěli psát pouze a jenom proto, že v kinech zrovna frčí. Pořád je to ale tak, že některé uváděné údaje skoro není možné věrohodně na sto procent ověřit a že čtení začne být poněkud monotónní, tentokrát ještě dříve než v polovině. Na druhou stranu místo hlášek knihou prostupují nejrůznější zajímavosti a i díky nim si přeci jen můžeme udělat ucelený obrázek o tom, jak to chodí v případě komiksových adaptací. Zlatá éra westernů, které by si taky zasloužily samostatnou monografii, trvala celkově vzato skoro třicet roků. Uvidíme, jak dlouho potrvá ta komiksová. Ale vzhledem k tomu, že bijáků do tohoto žánru stále přibývá, není vyloučeno, že se časem dočkáme Encyklopedie komiksového filmu 2.
KNIHA JE PATRNĚ NEJVÝHODNĚJI K DISPOZICI V E-SHOPU DOBRE-KNIHY
RECENZE NA FILM LIGA SPRAVEDLNOSTI ZACKA SNYDERA JE K DISPOZICI TADY
FOTO: dobre-knihy.cz, cinema.de