NOVĚ můžete filtrovat filmy a seriály také dle streamovacích služeb

Recenze: Kniha Encyklopedie akčního filmu

Vydáno dne 18.10.2021 (453 přečtení)
Vcelku obsáhlý průvodce světem neohrožených hrdinů, pěstních soubojů, krvavých přestřelek a nejen automobilových honiček. Ke zveřejnění na v den, kdy má narozeniny Jean-Claude Van Damme, zcela ideální.

Tvůrci to vzali skutečně ze široka. Vedle slavných filmů jako Alita: Bojový anděl, Černý jestřáb sestřelen, Deadpool, Drak přichází, Karate Kid, Krvavý sport, Lepší zítřek, Nebezpečná rychlost, Nelítostný souboj, Legenda o opilém mistrovi, Piráti z Karibiku, Sedm statečných, Velké nesnáze v Malé Číně nebo Zjizvená tvář, nechybějí přímo kapitoly věnované konkrétním filmařům. Přečíst si proto můžeme o Angelině Jolie, Bruci Lee, Cynthii Rothrock, Dannym Trejovi, Johnovi Woo, Joelu Silverovi, Matthewu Vaughnovi, Paulu Verhoevenovi, Steveovi McQueenovi, Tomu Cruiseovi, Vinu Dieselovi nebo Yuen Woo-Pingovi. A k tomu máme specializovaná témata jako Auta, Hollywoodské akčňáky natáčené v České republice, Klišé, Ksichty z akčních filmů (herci ztvárňující častokrát vedlejší nebo záporné postavy – viz Bolo Yeung, Cary-Hiroyuki Tagawa, Billy Blanks), Pravidla akčních filmů, Videobéčka …

… A samozřejmě Ženy v akci, kde je ovšem hvězdám Michelle Rodriguez, Milla Jovovich, Kate Beckinsale, Sigourney Weaver či Jennifer Garner pohříchu věnován jediný odstaveček. Gina Carano a Ronda Rousey se o něj dokoce musí dělit! Přitom by si všechny zasloužily celý samostatný profil. V tomto směru není omluva, že se ho nedočkají ani komplet všechny části populárních sérií Rychle a zběsile, Smrtonosná past nebo Terminátor. Možná lepší, protože když už se o jednotlivých počinech v rámci jedné franšízy píše, nelze se zbavit dojmu, že je nepsal stejný autor. To se nám pak snadno stane, že se informace opakují. Ačkoli někdy i v rámci jediného profilu platí, že více odstavců obsahuje to samé, akorát napsané jinými slovy.

Při tvorbě knížky spolupracovali Václav Rybář, Matěj Svoboda a Petr Cífka. Jejich cílem přitom nebylo věnovat se zápletkám začleněných titulů, spíše chtěli vysvětlit jejich přínos akčnímu žánru. To je dobré a pravdivé rovněž pro herecké/režisérské/producentské/kaskadérské profily. Takže kupříkladu při povídání o zmíněné Angelině Jolie opravdu nedojde na projekty Výměna nebo U moře. Na druhou stranu, u některých méně známých žánrových bijáků bychom zřejmě o něco podrobnější synopsi přivítali, byť tohle platí ve větší míře o Encyklopedii komiksového filmu, o které si povíme už brzy. Respektive v tomhle do značné míry záleží na tom, kdy jste se narodili – kdo vyrůstá na Marvelovkách, sleduje možná pozorněji komiksové dění, zatímco kdo pamatuje osmdesátky a devadesátky, s velkou pravděpodobností se lépe orientuje v akčňácích.

Další věc je, že takoví skalní příznivci povětšinou vědí první poslední o Arnoldu Schwarzeneggerovi, Sylvestru Stalloneovi, Jean-Claudeu van Dammeovi, Bruci Willisovi, Dolphu Lundgrenovi, eventuálně Jackiem Chanovi, Melu Gibsonovi, Michaelu Dudikoffovi a Chucku Norrisovi, který prásknul otočnýma dveřma. Vědí, že první jmenovaný udělal nejdříve kariéru v kulturistice, že druhého jmenovaného vystřelil do první ligy svépomocí napsaný Rocky, že třetí umí kop z otočky jako nikdo jiný, že čtvrtý v poslední době chrlí jednu filmovou „shitku“ za druhou, že pátý natočil celou řadu úžasných béček, že si šestý dělá kaskadérské kousky sám, že sedmý v osmdesátkách tvořil bezvadný tým s Donaldem Gloverem (a Richardem Donnerem), že osmý byl ninja a po roce 2000 se začal věnovat realitám … A u Chucka Norrise není ani tak důležité, co o něm vědí ostatní, jako to, co se od ostatních dozví on sám o sobě. Přitom terčem těchto vtípků měl údajně na prvopočátku být Vin Diesel.

Tváře na předchozích řádcích uvedených borců zná celý svět. Jenže u těch, kteří obvykle před kameru nelezou, tomu tak povětšinou není. A tahle kniha drží tradici v tom smyslu, že když chcete vědět, jak vypadá který režisér, musíte holt hledat na internetu. Nicméně i v době, kdy ho používá obrovská hromada lidí, má rozhodně pořád smysl sestavit takovouto přehlednou Encyklopedii. Zároveň nutno důrazně podotknout, že pak není vůbec od věci lépe vážit slova, jelikož i sebelepší internetový článek odsunou pryč nové, kdežto v rámci tištěného média zůstává napořád. Taky by bývalo nemuselo být od věci tak okatě nenadržovat. Jasně, všichni máme svoje oblíbence a oblíbenkyně, ale óda na Jackieho Chana (vysloužil si hned čtyři strany) a Matrix a Skálu od Michaela Baye se line prakticky od úvodní do 256. stránky a tím pádem ční nade všemi jako Burj Khalifa nad libovolnou českou psí boudou.

Oproti online obsahu je také důležité si více hlídat chyby. Jasně, málokterá publikace se obejde zcela bez nich, nicméně v případě encyklopedií se řeší především ty faktické, které jsou snadno dohádatelné. Není jich mnoho, ale například stránka věnovaná Robertu Rodriguezovi představuje nepříjemnou směsici nepřesností. Další věc je, že autoři této knihy sice mají hodně nakoukáno a jejich přehled zaslouží potlesk na otevřené scéně, jenže se nejedná o filmové profesionály, takže některé informace týkající se zákulisí natáčení můžou být někdy zavádějící a je třeba je brát s rezervou.

Když už jsem zmínil nejméně zdařilou stránku, bylo by fér zmínit i ty nejpovedenější. Těch se tady naštěstí vyskytuje dost – Albertem Pyunem počínaje a Žhavými výstřely konče. Velmi pěkně se píše o Barbaru Conanovi nebo Denzelu Washingtonovi. Maximálně potěší, že vlastní text si vysloužila Divoká Banda (i Sam Peckinpah), John Wayne či Roger Corman. Fajnovou vsuvku představuje nahlédnutí do žánru blaxploitation, do bollywoodské kinematografie a do společnosti Carolco. Trefou do černého bylo připomenutí pionýrů akčního filmu, dále představení známých zbraní a s daným počinem tematicky spojených parodií či napodobenin. Naopak by bývalo nebylo od věci si uvědomit, že zdaleka ne všechny snímky, které jsou obecně považované za špatné, musí být ve skutečnosti opravdu špatné.

Encyklopedie akčního filmu je kniha, které se musí nechat, že jsem po celou dobu s nesmírnou radostí otáčel na další stránku – zvědav nad tím, komu bude věnována. V tomto směru paradoxně vlastně ani tolik nevadí, že zhruba od poloviny začne být čtení poměrně dost monotónní. Přeci jen opravdu pozoruhodná zajímavost se objevuje zřídka (např. pád letadla s Clintem Eastwoodem na palubě, setkání jedenáctiletého Jeta Li s prezidentem Richardem Nixonem). Celou knihu pak protínají nejznámější hlášky z akčních bijáků a my tohle povídání zakončíme stylově, tedy vypsáním těch, které obecně nejlépe reflektují smýšlení hlavního (nikoli posledního) akčního hrdiny:

6. „Vyřešíme to po námořnicku. První, kdo umře, prohrál.“ – Tug Benson, Žhavé výstřely 2
5. „Když to krvácí, můžeme to zabít.“ – Dutch, Predátor
4. „Není tragédie zemřít, když děláš, co miluješ.“ – Bodhi, Bod zlomu