Recenze: Batman navždy

Vydáno dne 21.04.2020
Nedávno na Blu-ray vyšly tituly Batman navždy a Batman a Robin, nikoli Batman a Batman se vrací. Těžko říci proč.

Byl to trochu risk svěřit režii velkorozpočtového spektáklu zrovna režisérovi, který se předtím (a vlastně i potom) soustředil na žánrově zcela odlišné kousky. Ale když se Tim Burton rozhodnul jenom s produkcí … A navíc Michael Keaton už měl netopýřího kostýmu také dost, takže řada přišla na Vala Kilmera. Dnes se to její jako téměř neuvěřitelná věc, nicméně v polovině devadesátek byl hodně v kurzu a mohl si vybírat. Proto pak odmítnul Batmana a Robina, protože nechtěl plýtvat svým talentem v masce a raději se pustil do Nelítostného souboje či Svatého. Alespoň tohle tvrdí Danny Trejo. Sám Kilmer v bonusových materiálech k tomuto pokračování prohlásil, že ho vůbec nikdo kvůli zopakování si role Batmana nekontaktoval. Nutno dodat, že na rozdíl od George Clooneyho tady ještě měl co hrát. A nutno také dodat, že bonusové sekce na obou Blu-ray discích jsou poměrně bohaté, akorát bez české podpory.

Oba Schumacherovy počiny se nesetkaly s nejpříznivější diváckou odezvou. Oproti snímkům Tima Burtona nejsou temné, ale cílí především na dětské diváky, což se speciálně potvrdilo při mediální a merch masáži u Batmana a Robina. Zároveň to vypadá, že se trojkou a čtyřkou nechal inspirovat Christopher Nolan při tvorbě svojí trilogie o Temném rytíři. Ne, to je samozřejmě myšleno s trochou nadsázky, ačkoli určité podobnosti bychom tu našli. Ovšem ty jsou pochopitelně spíše dány stejným zdrojovým komiksovým materiálem.

Vždycky je dobré, když má hlavní superhrdina v jednom filmu více než jednoho nepřítele. Z tohoto pohledu je podle mě ukázkovým příkladem The Amazing Spider-Man 2. V případě Batman navždy byla vybrána dvojice Hádankář (vlastním bizarním jménem Edward Nygma) a Two-Face, který dříve býval ctihodným občanem a návladním Harvey Dentem. To znamená, že Jim Carrey se jakožto Hádankář mohl totálně vyřádit, protože šílení vědci své fantazii zpravidla meze nekladou. Jenže pakliže svěříte takovouto úlohu komikovi-imrovizátorovi, tak de facto přesně víte, co očekávat. Two-Face naopak překvapivě vypadá jako Tommy Lee Jones, který patří k hercům, kteří se do těchto žánrových bijáků zrovna dvakrát nehrnou, ale jemu synovi – velkému fandovi Batmana – se ho zkrátka podařilo přesvědčit.

Problém spočívá v tom, že vzhledem k tomu „family-friendly“ přístupu naprosto postrádají nebezpečnost Jokera v podání Jacka Nicholsona i Oswalda Cobblepota, který vypadal skoro jako Danny DeVito. A zvláště o komikových projektech se pravdivě vypráví, že častokrát bývají tak dobré, jako jejich záporák. Tady jsou hned dva a stejně to nebylo nic platné. V devadesátkách by bylo patrně ještě nežádoucí pokusit se všechno zasadit více do reality, takže bylo nutné zůstat věrnější komiksu, díky čemuž musíme odsouhlasit to, co prohlásil režisér, a sice že logika nemá s těmito jeho sequely mít nic společného. Proto se můžou nadále konat velké akce typu cirkusových vystoupení, kam chodí hodně lidí, přičemž se dá předpokládat, že se na nich dříve či později objeví všehoschopní záporáci, a tudíž se nevinní ocitnou v ohrožení. A sám Batman se jich osobně účastní coby Bruce Wayne, tj. jeho následné zmizení a objevení se v kostýmu Batmana by mělo vyvolávat pochybnosti.

Stejně jako později Zack Snyder, také Joel Schumacher vlastně odvedl kvalitní práci v tom smyslu, že natočil poctivou komiksovou podívanou. Byť tedy první jmenovaný hrál o poznání více na temnější strunu, protože postavy z DC Comics jsou zřejmě opravdu mnohem temnější než ty, jaké vídáme v Marvelovkách. V tom má Deadpool pravdu. Z hlediska výpravy vlastně není filmu Batman navždy prakticky co vytknout. Gotham City vypadá velice stylově a stylizovaně, a současně je znát, že všechno bylo hodně drahé. Na 90. léta tedy v podstatě ultimátní přístupná komiksová adaptace.

Batman navždy také uvádí postavu psycholožky Chase Meridianové, která není vyloženě kráska v nesnázích. Těžko soudit, jestli by v takovém případě Nicole Kidman nabídku přijala. Dalo by se napsat, že má svůj názor a že svým způsobem nepřímo (spolu s tím otcovým deníkem a netopýřím monstrem v jeskyni) dopomohla Bruci Wayneovi k tomu, aby se stal ještě větším klaďasem a vyrovnal se s bolestivým zážitkem z minulosti. Batman navždy určitě má svoje mouchy – vedle střihové skladby, některých hlášek nebo standardních akčních scén je to na prvním místě skutečnost, že Batman rozhodně žádného pomocníka nepotřebuje, protože všechny přece zajímá hlavně šlechetný milionář, který po nocích v kostýmu netopýra koná dobro. Tím spíše, když mu má pomáhat někdo jako Robin. A tím se vlastně dostáváme ke čtvrté části, o které si vyprávíme tady.

Recenze: Lidé pod schody

Na Blu-ray nedávno vyšla i tahle poněkud bizarní podívaná, pod kterou se podepsal jeden legendární hororový... celý článek