Jedná se o jeden z těch počinů, u kterých se skutečnou motivaci hlavní postavy, resp. skutečnou podstatu zápletky, dozvíme až netradičně pozdě. Kupříkladu u Rockyho brzy víme, že všechno směřuje k závěrečnému zápasu s Apollo Creedem. V Desperadu hned poznáme, že hlavní hrdina touží po pomstě, takže chce zabít gangstera, co má prsty v tom, že jeho přítelkyně byla zabita. V Halloweenu nám je jasně řečeno, že musí nevyhnutelně dojít na konfrontaci Michaela Myerse s hlavní hrdinkou Laurie Strodeovou. Jenže to, o co doopravdy jde v Poslední noci v Soho, nám vlastně dojde až nedlouho předtím.
A tady si situace začíná vyhrocovat. Domácí paní už je starší dáma (někdejší Bond Girl Diana Rigg, které je film věnován), takže vyžaduje klid. Pokoj je v podkroví a zdá se býti ideálním. Akorát v noci sem svítí jedno z neonových světel. Ve snu se Ellie pravidelně přesouvá do 60. let minulého století. Silně se začne ztotožňovat s blonďatou kráskou Sandie, která chce prorazit coby zpěvačka v nočním podniku. Nicméně zprvu hodný Jack s ní má jiné plány. Záhy se sny stávají realitou, což není dobře, protože je doprovázejí temné jevy. Pro holku, která má v rodině psychickou poruchu, tohle může být velice nepříjemné. A nejen pro ni, nýbrž i pro Jocastu, Johna, některou z dalších spolužaček, ale třeba taky pro záhadného staršího pána, který chodí do jedné ze zdejších hospod a je to generál Zod, resp. tedy Terrence Stamp.
Prohazování je rovněž součástí nejlepší scény celého snímku, ve které Jack střídavě tancuje s Ellie i Sandie. Edgar Wright si rozhodně sakra dobře uvědomuje možnosti filmu, kde se iluze může stát realitou a v historii už tolikrát zdůrazňovanou magickou podstatu tohoto média využívá k sympatické hře s diváky, která se v současnosti vidí jenom zřídka. Jenom si nejsem jistý, jestli byl dobrý nápad končit módní přehlídkou studentky prvního ročníku. Modelky jsou samozřejmě pohledné, nicméně vzhledem k předchozímu dění to působí poněkud nepatřičně, tak jako například taneček v závěru V zajetí démonů 2. A když už je řeč o tanečku, jednoho velice pozoruhodného se v Poslední noci v Soho dočkáme už na samotný úvod.
S tím souvisí některé výrazové prostředky, jaké režisér používá. Zvláštní pozornost zasluhují ani tak ne rozostřené obličeje mrtvých, jako rámy a zrcadla, která Wright možná nepoužívá až tolik sofistikovaně jako například Paul Verhoeven, avšak pořád platí, že když se s těmito výrazovými prostředky umí pracovat, s velkou pravděpodobností to výrazně umocní divácký zážitek, protože se nedá tvrdit, že by se v současnosti jednalo o nějak oblíbený postup. Poslední noc v Soho nezapře, že i na dalších postech se na jejím vzniku podílela řada profesionálů, zvláště pak co se týče kamery, výpravy, choreografie, masek a kostýmů. Opomenout nesmíme ani spoluscenáristku Krysty Wilson-Cairns (1917), která sama pracovala po přestěhování do Londýna jako barmanka ve zmíněné hospodě a jejíž tvorbu se určitě vyplatí nadále sledovat.
Poslední noc v Soho nás zavádí do „nezávislé vesnice uprostřed hlavního města“. A rozhodně zaujme v obou časových rovinách. Šedesátá léta v Anglii jsou vděčným obdobím. A vlastně je docela zvláštní, že tady nezazní jediný hit od The Beatles. Zato se nám můžou vybavit některé Hitchcockovy filmy nebo ty, které vznikly podle Agathy Christie. Ale asi nemá cenu se zkoušet zamýšlet nad tím, jak by to vypadalo, kdyby nás ta druhá rovina zavedla do roku 1888, tedy do doby, kdy v Londýně řádil Jack Rozparovač. Pak bychom se totiž museli posunout od žánru mysteriózního k fantasy. A to není potřeba, protože Poslední noc v Soho funguje i za těchto okolností, kdy nabídne také několik nezapomenutelných obrazů, velice dobře.
FOTO: CinemArt