Recenze: Kniha Jan Žižka

Vydáno dne 06.02.2023
O nejdražším českém filmu všech dob je vhodná doba si napsat kdykoli, kór když u nás vychází s bonusy na DVD/Blu-ray a vedle toho slaví úspěch na Netflixu. Tahle unikátní kniha nás zavede nejen do zákulisí natáčení ...

Čest. Spravedlnost. Víra. Naděje. Pravda. Svoboda. Filmový Jan Žižka rozhodně splnil očekávání, protože snese srovnání s velkými hollywoodskými projekty, byť ve většině případů mají o dost vyšší rozpočet. Petr Jákl v mnohých probudil národní hrdost a leckteří se opětovně začili zabývat dobou 14. století, aby si připomněli i pozdější slavná vítězství, díky kterým se český rodák z Trocnova stal jedním ze sedmi nikdy neporažených vojevůdců! Vyprávět o době, kdy mu bylo okolo čtyřiceti, byl nepochybně správný nápad, a to hned ze tří důvodů. Zaprvé, nikdy předtím to nikoho nenapadlo. Zadruhé, už před 621 rokama panovalo u nás dosti neklidné období. Zatřetí, poměně hodně věcí se nedá s jistotou zjistit, což nabízelo značný prostor pro vlastní autorskou licenci – jak co se týče výpravy, tak samotného příběhu.

Tato kniha jest údajně první svého druhu, jelikož obsahuje tzv. Rozšířenou realitu. To znamená, že po nainstalování speciální aplikace se na vyhrazených místech můžeme dozvědět další užitečné a zajímavé věci, případně vidět třeba meč přímo doma v obýváku. Kdo se rozhodne si ji nenainstalovat, pořád má k dispozici 7 kapitol, které se zabývají Obrazovým příběhem, Filmařským trojbojem, Neporaženým vojevůdcem, Hrdiny na plátně, Filmovými kouzelníky, Geniem loci a Filmovým maratonem. O předmluvu se postaral sám legendární Michael Caine, který se pro film, ve kterém ztvárňuje moudrého pana Boreše, jenž má zájem na tom, aby české země vzkvétaly a aby se nestaly kořistí těch, kdož kují pikle a hrají nečistou hru, evidentně nadchnul. Dokonce natolik, že jím chtěl původně završit svoji osm dekád trvající kariéru. Každopádně, díky jeho účasti už nebylo složité získat ke spolupráci ostatní hvězdné herce a herečky.

Slova režiséra, producenta a spoluautora scénáře (jehož uvidíme taky v cameo úloze) potvrzují, že šlo od prvopočátku o nesmírně náročný projekt, jehož komplikovanost se ještě pětkrát znásobila poté, co se ukázalo, že není nereálné obsadit mezinárodně známé celebrity. Na place se pak objevovaly další překážky, které nikdo nepředpokládal, protože žádný český producent se do takhle monstrózního titulu nikdy předtím nepustil. Ačkoli takové Nabarvené ptáče bylo na realizaci rovněž velice nesnadné, byť z trochu jiných důvodů. Podle toho, čeho se dočkáme v tomto povídání o Janu Žižkovi, se totiž nelze zbavit dojmu, že se všechno hnalo do produkční fáze už v době, kdy ještě nebyly zařízeny všechny podstatné záležitosti. To patrně sehrálo vcelku zásadní roli v tom, že jak hlavní strůjce, tak někteří další členové štábu měli dost už po prvním týdnu natáčení.

Samozřejmě, velké hvězdy nehrají zadarmo ani v těch počinech, které se jim jinak zamlouvají a které opravdu chtějí dělat, protože je mimořádně zaujalo téma. Vzhledem k dlouhé postprodukci se nechce věřit tomu, že nebyly peníze na to, aby se místo 56 dnů natáčelo třeba 66. Druhá věc spočívá v tom, že sám Petr Jákl se nechal slyšet, že se spíše těšil do střižny, kde mu hodně pomáhali Stephen Rosenblum (Statečné srdce) a Dirk Westweldt (Deadpool 2). I do postprodukční fáze v této publikaci nahlédneme. Taky se dozvíme o důležitosti spolupráce napříč departmenty. A dost poutavých informací prozradí architekt Jiří Sternwald, jenž měl nejvíce práce pochopitelně během předprodukce, avšak změny bylo nutné dělat i při natáčení. O filmech se říká, že když se natáčejí, jde o živý organismus, neboť se často musí reagovat na vzniklé nesrovnalosti. Vypadá to, že Jan Žižka byl z tohoto pohledu ještě živější. Ale o to větší zasluhují tvůrci absolutorium za to, že všechno dotáhli do zdárného konce, tj. až na stříbrné plátno v kinech.

Vyprávění o Janu Žižkovi (kde Žižka byla vlastně přezdívka, nikoli příjmení) se neobejde bez drobné historické lekce, přičemž nechybí ani přehledná osa důležitých mezníků v jeho životě. Rázně si připomeneme, že král Zikmund byl opravdu bezpáteřní liška ryšavá, nicméně se patrně musel postupně čím dál více obávat výsostně schopného velitele s páskou přes oko. Neví se přesně, za jakých okolností o to první přišel, ani které to vlastně bylo, ale ve filmu to Petr Jákl vyřešil vskutku hrdinsky a sofistikovaně. Nakonec se rozhodnul z velké části vynechat pasáž ze Žižkova dětství, což by bývalo mohlo být velmi zajímavé. Jenže za takových podmínek by logicky nemohl vypadat jako Ben Foster, jehož ke spolupráci pomohl přesvědčit druhý producent Cassian Elwes.

Stejně jako třeba Rožmberka ztvárňujícího Tila Schweigera, o němž se traduje, že nemá zrovna nejlepší pověst a trpí hvězdnými manýry, což se shodou okolností říká i o Benu Fosterovi. Těžko se udržuje konstatně dobrá nálada, když každé dva týdny létal do USA kvůli svému malému dítěti. Sophie Lowe (rozhovor), ztvárňující paní Kateřinu, pro změnu přijala nabídku až týden před začátkem natáčení. Ostatně Petr Jákl dlouho neměl herce jisté, a tak si vymýšlel míry pro kostymérky a doufal, že nebude nutné je výrazně přešívat. Michael Caine si zase stačil krátce před začátkem zranil kotník, kdežto Roland Møller (rozhovor) potvrdil svůj všeobecný rozhled a pověst vtipálka. Další z herců Magnus Samuelson se v roce 1998 stal nejsilnějším mužem světa. O Jennifer Armour, která si zahrála už v Ghoulovi, se toho dozvíme jen málo. Nic to však nemění na tom, že obsazení se hodně povedlo a že vůbec nevadí, že českého vojevůdce a české šlechtice ztvárňují zahraniční herci, naopak!

Z domácích tváří sehraje nejvýraznější úlohu Karel Roden coby král Václav IV. A jak se dozvíme, při natáčení si hodně zastřílel z luku. Ondřej Vetchý nebo Marek Vašut mají jenom camea, ale i tak je jejich přítomnost vítaná. V malé roličce se rovněž představí režisérova manželka Romana, která mu jinak byla především nutnou podporou, bez které to nejde, když se pustíte do takhle velkého sousta. Dost se mluvilo o tom, že byli obsazeni bývalí špičkoví tuzemští sportovci. Nicmnéně, Romana Šeberleho a Davida Svobody si prakticky nevšimneme, když o jejich přítonosti v konkrétní scéně dopředu nevíme a nesoustředíme se na ně. To samé se dá napsat o Lukáši Krpálkovi, jenž nemohl chybět, když se Petr Jákl v minulosti také věnoval judu. A Ben Cristovao se coby kumánský bojovník vzdal svého honoráře, aby bylo o něco snadnější film dokončit.

Vzhledem k tomu, jak to s finalistou Superstar dopadne, by nemělo překvapit, že na něj natrefíme i v kapitole Filmoví kouzelníci, která obsáhne z 300 stránek téměř celou jednu třetinu. Dále se v ní věnujeme zbraním, make-upu, storyboardům, kameře, střihu, vizuálním efektům. Na první pohled se možná může zdát, že to nebude tak zábavné počtení, jako v případě předchozí kapitolky o hercích a herečkách, ale nic nemůže být vzdálenější od pravdy! Tady totiž doopravdy naplno ožívá filmová magie, takže takový pohled do zákulisí nemůže nudit! Zrovna jako kapitola Genius Loci, ve které se od samotného počinu tvůrci knihy odklánějí a zaměřují se na fakta/pověsti týkající se míst, kde se natáčelo. A že se jednalo o vskutku pozoruhodné lokace: to máte Křivoklát, Zvíkov, Točník, Karlův most, kolínský kostel, skanzen Řepora, lom Velká Amerika, ... I další místa budou povědomá – např. Dolský mlýn, kde se natáčela pohádka Peklo s princeznou (konkrétně scéna s Milošem Formanem coby Luciferem), či Pusté kostely, které známe díky této kultovní podívané

Jan Žižka je kniha, která si na závěr připravila kapitolu Filmový maraton, ve které se vrátíme na plac a seznámíme se s Michaelou Liškovou, která pro celý film udělala mnoho dobrého. Několik odstavců je věnováno taky Petrovi Jáklovi staršímu, který je podepsán pod námětem. Ve finále ještě dojde na info týkající se vzniku samotné knihy a všechno ukončí zamyšleníhodné memento s jabloní, která měla být zasazena v jedné z těch scén ze Žižkova dětství. Hromada fotek byla vybrána pečlivě. Ale zamrzí, že se text v některých obměnách často opakuje a že tým za knihu zodpovědený nešel v některých místech ještě do větší hloubky, když měl k dispozici veškeré podklady. Ale od toho tady vlastně máme tu Rozšířenou realitu. Celkově vzato se jedná o na velmi solidním papíře vytisknutou, neopakovatelnou knihu, jaká poutavě přiblíží vznik nejdražšího českého filmu všech dob. A taková se v knihovně přece bude vždycky vyjímat, což?

KNIHU JE MOŽNÉ SI OBJEDNAT NAPŘÍKLAD TADY

RECENZE NA FILM JAN ŽIŽKA JE K DISPOZICI TADY
INFORMACE O BONUSOVÉ SEKCI NA BLU-RAY (+ ZAJÍMAVOSTI) JSOU K DISPOZICI TADY