Podobně jako v Robinu Hoodovi z roku 2010 (recenze), taky tady teprve sledujeme zrod významné osobnosti. Tvůrce tedy zajímá, co předcházelo pozdějšímu počínání, které je obě proslavilo. Zdá se to býti optimálním začátkem pro minimálně trilogii, nicméně ani k počinu Ridleyho Scotta, ani k tomuto v režii Petra Jákla, se žádné pokračování s největší pravděpodobností neurodí. A když, tak na židli s nápisem „Director“ usedne téměř stoprocentně někdo jiný. V každém případě platí, že kdybychom tentokrát natrefili na nereálné fantasy příšery, nebylo by od věci srovnání s Barbarem Conanem (recenze) – tím z roku 2011. Ovšem jako hlavní inspirace posloužilo kultovní Statečné srdce (recenze).
Naštěstí ostatní akční scény, a že jich v Janu Žižkovi překvapivě není málo (v některých se podíváme i pod vodu), rozhodně snesou srovnání i s těmi, které vídáme v zahraničních projektech s vyšším rozpočtem. V podstatě jediný rozdíl spočívá v tom, že se jich účastní méně bojovníků. Jinak nepostrádají násilí, zvláště co se hlav tyče – od rozbíjení palcátem přes prostřelení šípem až po useknutí mečem, v čem sehraje svou roli i kumánský bojovník v nečekaně kvalitním podání Bena Cristovaa. A protože středověk byla drsná doba, dojde na nějaké to nabodávání na kůl, ba i na vypíchnutí oka. Zatímco během akčních scén nelze střihové skladbě prakticky nic vytknout, během dialogových pasáží bývá občas zbytečně dynamická. Proto je dobré mít alespoň obecnou znalost o českých dějinách, což u nás má snad každý. Politické intriky byly už tehdy moderní – z tohoto pohledu jsme se za 620 roků jako lidstvo neposunuli. Každopádně, Jan Žižka patří k filmům, které se musí vidět na velkém plátně, a to klidně i opakovaně! I přesto, že komplikovanost dialogů může být pouze zdánlivá, jelikož se fakt nestává každý den, aby herec kalibru Michaela Cainea vyprávěl o Zikmundovi. Tohle trochu může narušovat pozornost.
Nedá se sice příliš předpokládat, že by si zahraniční diváci a divačky po zhlédnutí chtěli o Janu Žižkovi a dalších jeho současnících najít více informací. Ovšem, navzdory nevědomosti zahraničních diváků a divaček o domácích dějinných událostech, bychom neměli pochybovat nad tím, že příběh slavného vojevůdce udělá České republice ve světě dobré jméno. Tak jako tomu bylo v roce 2016 v případě Anthropoidu (recenze), kde ze zahraničních hvězd nechyběli Cillian Murphy, Jamie Dornan nebo Charlotte Le Bon. Jak už určitě známo, v Janu Žižkovi to jsou Ben Foster, Michael Caine, Sophie Lowe, Til Schweiger, William Moseley, Matthew Goode či Roland Møller, přičemž všichni mají co hrát, byť předposlední jmenovaný se v roli krále Zikmunda objevuje většinou osamocený, což k problémovému vladaři úplně nesedí.
Jan Žižka byl natočen za 56 dnů, což je téměř neuvěřitelné. Fakt, že na place zřejmě ne všechno běželo jako po másle, se přeci jen podařilo zakrýt ve střižně. Ostatně na postprodukci bylo moře času a navíc v ní postupně seděli Steven Rosenblum a Dirk Westervelt. Podíváme se na řadu výborně vybraných lokací a příběh si nechce nic komplikovat, což lze filmu přičíst ku prospěchu, jelikož z režijního a scenáristického hlediska ještě nějaký prostor pro zlepšení je, čehož si je hlavní strůjce patrně sám vědom, avšak z toho producentského zasluhuje obrovský aplaus! Evidentně platí, že když si Petr Jákl něco zamane, nepochybně (si) to splní. S Janem Žižkou se pustil do ošidného a současně obdivuhodného dobrodružství, ze kterého vzešel jako vítěz, s čímž mu vypomáhaly zlaté české ručičky ve štábu. Nenechal vzniknout další Kněžně Libuši (ačkoli ta opravdu není tak špatná, jak se traduje), naopak díky své odhodlanosti a svému nadšení pro věc stvořil biják, ke kterému se mnozí budou jistě rádi opakovaně vracet. I proto, že se mu vzhledem ke všem uvedeným známým okolnostem podařilo, aby po zhlédnutí probudil v divácích a divačkách českou národní hrdost.
P.S.: Možná přijde i (český) lev.
ROZHOVOR S HEREČKOU SOPHIE LOWE JE K DISPOZICI TADY
FOTO: Bioscop