A ona opravdu bude stát za to, jelikož nejdůležitější postavy ztvárňují Kryštof Hádek, Robin Ferro a Štěpán Kozub, kteří svým přístupem už tak dobrý scénář ještě povýšili. To vlastně platí i pro Annu Kameníkovou, která se představuje coby Iveta – manželka prvního jmenovaného, se kterým bydlí v autobazaru a se kterým má rodinu. Rešit bude muset rozhněvanost pána v podání Miroslava Donutila i přitomnost vyšetřujícího policajta (Marek Daniel), která jí ovšem v určitých momentech nemusí být proti srsti. A rozhodně není radno podceňovat feťandu Jindru, jelikož její návyky můžou být také ku prospěchu.
V první řadě si pojďme definovat, že většina českých komedií 21. století je ‚crazy‘ v tom smyslu, že se v nich dějí totálně bizarní věci, které postrádají jakékoli odůvodnění, protože scénáře obvykle vznikají raketovou rychlostí, aby se už mohlo jít točit. Pak se to rychle sestříhá a rychle pošle do kina, aby se za tohle málo muziky pokud možno vydělalo hodně penízků. Grand Prix NENÍ jednou z těchto českých filmových komedií 21. století. Grand Prix se doopravdy řadí do subžánru crazy komedie, která vědomě pracuje s nadsázkou a které se v minulosti věnovali třeba i Václav Vorlíček a Miloš Macourek. Ne, že by se tahle novinka jejich nápadité a vstřícné tvorbě vyrovnala, ale už jenom to, že ji při sledování evokuje, značí, že stojí za zhlédnutí.
Grand Prix možná nepřináší žádný nečekaný twist, ovšem má další velkou výhodu v tom, že na rozdíl od podobných (myšleno nejen českých) žánrových kousků nepůsobí jako nesouvisející sled scének. Film funguje jako celek. S postavami, které možná nejsou originální, nicméně jsou jasně exponované a žádná z nich neudělá nic, co by šlo proti jejímu charakteru. To bývá jedna z achillových pat českého filmu, resp. českých komedií (společně například s make-upem a přespřílišnou lidovostí). Domácí filmové tvorbě by možná prospělo, kdyby se častěji vyráželo takhle natáčet do zahraničí. Tedy za předpokladu, že scénář nebude spíchnutý horkou jehlou, případně že se projektu chopí tvůrce schopný improvizačně vymýšlet věci za pochodu. Jan Prušinovský se evidentně přizpůsobit dokáže. A co je důležitější: na scénářích si dává záležet. Takže by nemělo překvapit, že z těch cca 18 (!!!) českých komedií, které v roce 2022 zamířily do kin, bude jeho Grand Prix spolu s Vánočním příběhem tou nepovedenější.
FOTO: Falcon