O tom, jak moc těžké, se na vlastní kůži přesvědčila i její představitelka Zar Amir Ebrahimi. Ta byla kdysi součástí hojně propíraného skandálu se souložící nahrávkou, která unikla na veřejnost a na které si měla necudně užívat. Možná šlo o podvrh od jejího bývalého přítele, který se chtěl mstít, a tak namasloval jinou ženu, aby vypadala jako ona. Ve třetí dekádě tohoto století se děje, že jsou v Íránu ženy zabíjeny, když chodí bez hidžábu, takže není úplně divu, že pro Zar Amir Ebrahimi tenkrát někteří fanatici a politici požadovali smrt ukamenováním, jako by to nestačilo u Sorayi M. Ve své domovině pak nemohla hrát, přestože svoji profesi ovládá znamenitě, jak dokazuje cena z Cannes za Svatého pavouka. A její minulost se s postavou Rahimiové částečně úmyslně prolíná. Také o ní kolují zvěsti, že dělala nepřístojnosti, a proto byla vyhozena z práce. V jeden moment navíc předstírá, že je prostitutka. Sice je to za ušlechtilým účelem, nicméně vypadá, že si to celkem užívá. Každopádně herečka, která se podílela i na vzniku pozoruhodných Teheránských tabu, si zachovala nadhled a ze všeho vyvázla se ctí.
Nutno dodat, že Svatý pavouk není detektivka, nýbrž kriminálka. To znamená, že podobně jako v Jacku Reacherovi: Posledním výstřelu, víme, kdo je vrah a sledujeme cestu k jeho dopadení. Jinak se pochopitelně obě dílka nedají v ničem srovnávat. Brzo zjistíme, že Saeed Hanaei má milující ženu Fatimu (Forouzan Jamshidnejad), a také má moc rád svoje děti. Zvláště syn k němu vzhlíží, přičemž ledados nasvědčuje tomu, že až do té míry, že by byl v dospělosti ochotný pokračovat v otcově započatém díle. Je sice nezákonné, leč přesto mu získalo spoustu příznivců, kteří schvalují tuhle jeho nábožensky motivovanou, Imámem Rézou (potomek proroka Mohameda) prý podporovanou výpravu za likvidací zkažených žen, které považuje za plevel v jinak dokonalé společnosti.
Dlouho to vypadá, že jej dokonce vzal pod ochranná křídla někdo vysoce postavený a vlivný. Buď policejní šéf, nebo snad samotný ajatolláh. Možností, jak jej dopadnout, se přece naskýtá několik, protože se evidentně nejedná o žádného profesionála. Není pochyb, že jednou udělá chybu. Otázka zní, kolik žen bude muset zemřít, než se tak stane. Tím se zásadně liší od Zodiaka, třebaže jinak taky informoval novináře o svých skutcích, konkrétně tady toho kolegu Raminiové. Liší se i od Jacka Rozparovače, ale naopak se trochu podobá Ramanu Raghavovi či Andreji Čikatilovi, jejichž touha po zabíjení je naprosto ovládla, takže si přestali dávat pozor.
Svatý pavouk trochu připomene filmy Fatiha Akina. Akorát s tím rozdílem, že tady se vztahy mezi postavami vzhledem k/navzdory okolnostem nemění a dramaturgicky se jedná o vcelku ucelený biják, neboť nechybí ani rozhovor s pozůstalými po jedné z obětí, ani se členy pachatelovy rodiny. Soudní přelíčení zároveň nabízí mnohem více napětí, jelikož rozsudek jest dosti nejistý. Vlastně i z toho důvodu, že není jisté, jestli se tvůrci budou chtít držet skutečnosti. A hlavní antagonista navíc není takový podvín jako ten odtud, co rád vraždil korpulentní prostitutky, což Saeed udělá jednou, přičemž režisér Ali Abbasi (v českých kinech běžel i jeho předchozí film Tina a Vore) dokázal tuhle náročnou scénu ukočírovat tak, že nepůsobí nechtěně směšně. Svatý pavouk zkrátka má svoje velké kvality a klady, byť na Oscara to zřejmě nestačí.
ÚDAJE O TOM, KDY A KDE BUDE SVATÝ PAVOUK KE ZHLÉDNUTÍ, JSOU K DISPOZICI TADY
FOTO: Film Europe