Recenze: Přání Ježíškovi

Vydáno dne 24.05.2022
Za sedm měsíců máme Vánoce, a tak je ideální doba si připomenout tuhle neurážlivou podívanou.

Všimli jste si někdy, že Ježíš byl kozoroh? Vedle tohoto se dočkáme už jenom hrstky dalších vtípků pro hlasitější zasmání. Mezi nimi vévodí auto v podání Jaroslava Duška (viz trailer). Jinak sledujeme počin, který sice spadá do žánru komedie, ale zároveň se hlásí k té odnoži, při které se nemáme smát od začátku do konce. Spíše jde o takové to miloučké, nekonfliktní dílko, které chce pohladit a ke kterému se z českých titulů řadí třeba Něžné vlny, zatímco z těch zahraničních například Láska nebeská. Ano, zavání to kýčem, nicméně když se to citlivě natočí, rádi to pak danému snímku odpustíme. Tím spíše, že podobné vánoční projekty v posledních rokách často selhávaly – viz nejen Křídla Vánoc či Přání k mání.

Trochu zamrzí, že k natočení pohodového nenáročného vánočního filmečku bylo nutné se inspirovat jinde. Konkrétně v sousedním Polsku, což na první dobrou neznělo zrovna nejpřesvědčivěji. Tamní kinematografie přece nezřídka předkládá dosti specifické záležitosti, které poukazují na kulturní rozdíly a odlišnou mentalitu, třebaže máme společnou hranici. Však vzpomeňme na Město 44, ze kterého se vyklubalo ještě větší WTF, než byl rok před ním do českých kin uvedený film WTF. Jenže, scenárista Marcin Baczyński (napsal Noc plnou zázraků, jehož je Přání Ježíškovi remakem) se podle všeho taky vydatně inspiroval v zahraničí, tedy se zaobíral univerzálními tématy, jako jsou dobrosrdečnost, odpuštění nebo láska.

Takže, máme tu auto plus tělo mínus hlava v garáži … Ej, to si pletu s Pulp Fiction, protože faktem zůstává, že Prání Ježíškovi by se taky dalo rozdělit na nechronologicky seřazené, prolínající se kapitoly. Sledujeme totiž několik různých postav – některé jsou příbuzné, některé zamilované a některé úplně cizí. Kupříkladu ta malá holčička, kterou Matěj Hádek odveze spoustu kilometrů daleko, aby s ním a s Táňou Pauhofovou oslavila Vánoce. Cizí je taky Santa-křupan, při jehož obsazování padla trochu neférově volba na Petra Vaňka. Ve své soukromé linii řeší, že mu telefon ukradnul malý klučina. Příbuzní jsou Eva Holubová a Jaroslav Dušek, kteří si myslí, že Veronika Khek Kubařová jest ženou, se kterou měl pletky jejich syn a která má tím pádem být matkou jejich vnoučete, co se má každou chvíli narodit, resp. jeho zrození dost možná urychlili svojí přepadovkou.

Hlavou další rodiny, která nás také bude interesovat, je policejní vyjednavač Jiří Langmajer, ačkoli jeho povolání není pro příběh důležité. Pouze se na začátku hodilo k tomu, aby se dostal na střechu. Manželka Anna Polívková má poměr s jednou z výše uvedených postav (a není to ta, co ji ztvárňuje Táňa Pauhofová). Jejich dcera Veronika Marková (Bourák) je teenagerka s povahou Negasonic Teenage Warhead z Deadpoola. A děda Arnošt Goldflam by určitě býval rád sehrál pro příběh významnější úlohu. Klidně až takovou jako moderátor v rádiu Richard Krajčo, který vychovává už bohužel sám osmiletého synka, nicméně mu osud opakovaně posílá do cesty andělskou Elizavetu Maximovou, kamarádku neméně andělské Hanky Vagnerové. A i když se objevují rozličné překážky, to by bylo, aby to všude všechno nedopadlo dobře.

Přání Ježíškovi se sice nevyhne nějakým těm bizarnostem (až uvidíte, pochopíte), avšak vzhledem k tomu, že si nechce hrát na něco, čím není, mu je můžeme do značné míry odpustit. Navíc platí, že hvězdné obsazení tentorát nemá především kompenzovat jaksi plytčí příběh. Ačkoli zároveň musíme pro úplnost nepřekvapivě dodat, že se nejedná o film, za který by se měla sbírat významná herecká ocenění. Přesto existuje veliká šance, že se Přání Ježíškovi zařadí k tradičním pořadům, na jaké se mnohé a mnozí budou o prosincových svátcích těšit. Snad jsme taky dostali jasnou představu o tom, co v srpnu čekat od Přání k narozeninám. Tedy od komedie, která má být jakýmsi volným pokračováním a na které se podíleli stejní tvůrci, včetně režisérky Marty Ferencové.

Dobrý soused Sam (Good Neighbor Sam)

Dobrý soused Sam
Good Neighbor Sam