Přitom režisér se nechal sylšet, že nechtěl nijak napadnout katolické náboženství. Avšak jeho stoupenci se hned ozvali a protestovali, což je vcelku pochopitelné, jelikož v příkladné církvi přece neexistuje něco jako pedofilní kněží nebo lesbické jeptišky, tak jako v totalitě v žádném případě nemůže dojít na havárii jaderné elektrárny nebo na řádění sériového vraha. Ono i někteří z řad nevěřících by mohli Benedettu označit za rouhačský film, avšak pan Verhoeven tak evidentně nesmýšlí, přestože je ročník 1938 a přestože je víceméně po celý život fascinován postavou Ježíše Krista, o kterém dokonce v roce 2008 sám vydal knihu.
Tak jako si alespoň v jedné scéně neodpustí přítomnost zrcadla – Benedetta si v něm prohlíží svoje odhalené ňadro, tak opět celkově vzato sází ani ne na tu satiru, jako na nejednoznačnost. Co je pravda si diváci mají rozhodout dle svého uvážení. Ačkoli tady nacházíme jasnější náznaky týkající se toho, jak se věci doopravdy mají. Na rozdíl od tohoto bijáku, kde je fakticky hodně na pováženou, jestli je to skutečnost nebo recall. A na rozdíl od Zákadního instinktu, ve kterém de facto neexistuje průkazný důkaz, jestli vraždila Catherine Trammellová. No a mnoho společného nemá Benedetta Carlini ani s Beatrice Cenci, která sice byla po dobu devíti roků doslova její současnicí, ale její Perverzní příběh vlastně až tolik perverzní nebyl, přestože jej režíroval Lucio Fulci.
Ač se po většinu z dvouhodinové stopáže pohybujeme na jednom místě, působí celá podívaná velmi epicky. Z Masa a krve víme, že rodák z Amsterdamu dokáže atmosféru středověku naservírovat přesvědčivě. Určitě by to potvrdil v Křížové výpravě s Arnoldem, ačkoli tam bychom se ocitli až v roce 1095, ovšem tento ambiciózní titul se bohužel nakonec nerealizoval. Tady atmosféra malinko zaostává, avšak to bude dáno spíše tím, že se nenatáčelo na „pětatřícu“. A možná i tím, že Jost Vacano, někdejší dvorní kameraman, odešel už na konci minulého století do filmařského důchodu. To však neznamená, že by Jeanne Lapoirie neodvedla kvalitní práci. Občasné přesuny ven (Itálie, náměstí, okolí města) pomáhají, avšak za onu epičnost může něco jiného.
Benedetta je film, ve kterém se všechno (útok hadů nevyjímaje) děje z jasného důvodu, což z ní dělá velmi inteligentní podívanou. O něco lépe si ji možná užijí ti, kteří četli tuto knihu. Tradičně výborné je i obsazení, kdy se vedle světlovlasé titulní hrdinky v kontrastu objevuje tmavovlasá žena s velkýma očima, která ji svádí na zcestí. Zároveň však nutno dodat, že některé obecné tendence a pravidla můžou být uvěřitelným způsobem překrouceny. V každém případě platí, že Virginie Efira a Daphne Patakia byly vybrány skvěle, což lze stoprocentně tvrdit také o Charlotte Rampling, jež spolu s Louise Chevillotte ztvárňuje zřejmě nejvíc nejzajímavější postavu.
FOTO: Aerofilms