Druhá věc je, že Prvok není vyloženě komedií, naopak se místy snaží hrát na serióznější notu, aby působil dojmem více jako ze života. Bohužel se mu to daří pramálo. Ale pořád o mnoho lepší, než Křídla Vánoc. A taky pořád lepší, než abychom sledovali naprosto zcestnou zápletku á la Věčně tvá nevěrná nebo Dvě nevěsty a jedna svatba. Na druhou stranu neplatí, že by tady k vůbec žádným WTF nedocházelo a že by postavy byly precizně propracované. V každém případě není pochyb o tom, že Prvokovi maximálně prospělo, že Patrik Hartl, autor knižní předlohy, scenárista i režisér v jedné osobě, postavy logicky velice dobře zná.
Divák pak spíše musí litovat herce, že musel pronášet něco takového. Tohle chce skutečné herecké nadání, aby se z takové situace podařilo vybruslit se ctí. Naštěstí zrovna Hynek Čermák takové nadání pochopitelně má. Ale znova nutno podotknout, že jiné současné české komedie zacházejí v této rádoby lidové legraci ještě dál. Nejvydřenější honorář pak putoval k Martinu Pechlátovi, jenž stráví dost času jednak coby pórek v televizní reklamě, a jednak jakožto za ženskou převlečený zpěvák hudební skupiny, která má filmu snad v té podivné současnosti zajistit větší korektnost, jelikož – co si budeme povídat – ani na tomhle není mnoho vtipného.
Tečka neřeší PTSD, nýbrž obecně ženy. Nejen vrstevnice, ale i matku (opět výborná Daniela Kolářová), u které bydlí a která často intervenuje do jeho záležitostí. Ať už jde o drobnosti typu oblékání, eventuálně serióznější nápady typu dohazování nové potencionální přítelkyně. Nemělo by překvapit, že se dočkáme i jednoho momentu jako z Kameňáku, který to dotáhnul až do traileru. A konečně Karel prodává firmu, ovšem hlavu mu trochu zamotala ta manželčina (výborná Jana Kolesárová) nevěra. Protože před ní to vypadalo, že jejich manželství jest pro jeho nepokračující zájem definitivně v troskách. Ze vzniklé krize se nikdo nebude dostávat racionálně, nýbrž spontánně.
Prvok, Šampon, Tečka a Karel naštěstí ani v této podobě nenudí. Je to film (tj. teď nechme knižní předlohu stranou), u kterého už samotný název sliboval, že půjde o klasicky nenáročnou podívanou, během které budou moct mnozí alespoň na dvě hodiny zapomenout na nejrůznější starosti, včetně těch, které jsou spojené s pandemií. Nakonec se nejedná o oddychovku, u které bychom dostali příležitost se víckrát zasmát. Ale dá se směle tvrdit, že tento počin stejně předčil očekávání, jelikož ta věru nebyla veliká. Nejvíce překvapila řemeslná stránka celého projektu, ačkoli se vlastně dala předvídat, protože debutující režisér Patrik Hartl měl k dispozici samé profesionály. Jediný závažnější technický nedostatek spočívá v nedodržení triády, což nemá nic společného s čínskou mafií, jakou proslavil John Woo v akčňácích typu Hard Boiled nebo Killer. Hodně ve zkratce jde o to, že když se stane něco důležitého, tady konkrétně mezi dvěma postavami, uvidíme reakci pouze jedné z nich. V celkovém kontextu se jedná spíše o drobnost, protože by bylo bývalo záhodno, aby se přeci jen zapracovalo hlavně na té neúplné obsahové stránce, nikoli na té technické.
KOMPLETNÍ PROGRAM KINA LUCERNA JE K DISPOZICI TADY
FOTO: Bontonfilm