Zari

Recenze: Bestie

Vydáno dne 12.08.2022
Idris Elba na vlastní kůži okusí, co znamená ocitnout se v jámě lvové. 

 










 

Cesta na safari bývá dlážděna dobrými úmysly ... Teda to se vlastně říká o cestě do pekla. A Jihoafrická republika je místo, které peklem trochu zavání. Kriminalita je v některých městech obrovská, stejně jako přítomnost koronaviru či viru HIV. A když vás nezabijí, neokradou, ani se nenakazíte, tak vás sežere nějaké zvíře, většinou buď krokodýl, nebo lev. Ale vidět tu nádhernou krajinu a specifické africké slunce se jen tak neomrzí. Přesně to si asi řekl Nate Samuels, shodou okolností doktor, který sem vyvezl svoje dvě dcery, z nichž ta starší už je skoro dospělá. Právě tady se potkal s jejich matkou Amahlou, která však nedávno odešla, a proto se rozhodnul, že by se sem měly taky podívat.

To samo o sobě není zrovna nejlepší nápad, ale náladu by jim záhy měl spravit pohodový strejda Martin (s příznačným příjmením Battles, tedy bojovník), který zná v okolí každý strom a šutr. Nutno dodat, že si ho zahrál Sharlto Copley, jehož jsme v kinech viděli naposledy v Gringovi v roce 2018 a jenž se v Bestii nepromění v mimozemšťana. Jeho znalosti se budou celé rodince určitě hodit poté, co zjistí, že domorodce v místní vesnici evidentně někdo napadnul. Nebo to bylo něco? Nebudeme napínat – byl to lev! A chová se opravdu divně, protože jeho druh obvykle na lidi neútočí, jestli nemá zrovna jó velký hlad nebo jestli ho něčím nenaštvali. Vzhledem k chování, kdy ani uspávací šipka příliš nezabírá, nelze vyloučit variantu, že se jedná o robota nebo geneticky či jinak upraveného jedince ve stylu takového Univerzálního vojáka.

POZOR NA MOŽNÝ SPOILER V NÁSLEDUJÍCÍM ODSTAVCI!

V první řadě nutno podotknout, že Bestie se tváří býti remakem survival thrilleru Kořist (neplést s touto a touto), ve kterém se do lví šlamastyky místo velkého a zaskočeného Idrise Elby dostala uhrančivá a zranitelná Bridget Moynahan. A pranic jí nepomohlo, že její hrdinka právě chodila s RoboCopem, tedy Peterem Wellerem. V obou filmech máme dvě děti. V obou absentuje jejich skutečná matka. V obou platí, že když někdo sedne za volant, tak nabourá (kombinace vystrašenosti a faktu, že neumí řídit). V obou dojde na realistické krvavé momenty. V obou je postava, se kterou by měli být návštěvníci a návštěvnice v bezpečí, ale v obou se nedožije závrečných titulků.  

ZBYTEK TEXTU OPĚT BEZ SPOILERŮ!

 










 

V obou počinech se setkáme s pytláky, ačkoli tohle tvrzení musíme v rámci tohoto titulu asi brát s rezervou. A taky se podíváme na pěkné lokace, kde samozřejmě není signál ani na telefon, ani na internet, což tam může být ospravedlněno tím, že ho zvířata k ničemu nepotřebují. Na druhou stranu, když může být v Bestii uprostřed ničeho škola … Rozdíl je vlastně akorát v rozuzlení, protože to, které uvidíme v Kořisti, tady představuje v podstatě druhý plot point. Ale zase se dočkáme působivé sekvence á la REVENANT Zmrtvýchvstání, což nic nemění na tom, že se dá od začátku ledacos předvídat.

Po výborném Kontrabandu měl Baltasar Kormákur hodně slušně našlápnuto. Nakonec pod hlavičkou hollywoodského studia natočil včetně Bestie čtyři projekty (mimo studio přidal v angličtině ještě tři další), leč na tento první už nedokázal nevázat, přestože vedl několik nejhvězdnějších herců a hereček. Kontraband se povedl i proto, že do značné míry kopíroval zápletku Ponorky U-571 – když se něco podařilo opravit, hned se zákonem schválnosti pokazilo něco jiného. Jinak se při pohledu na hollywoodskou tvorbu islandského režiséra nedá jen tak zbavit dojmu, že realizoval především slabší scénáře, které další tvůrci pro jejich nižší kvalitu odmítli. To bohužel platí i pro tohle dílko.

Bestie je tuctová záležitost, které ponejvíce pomáhá fakt, že v daném prostřední uvidíme více dlouhých, ze steadicamu natáčených záběrů bez střihu. Tedy ne že by tahle metoda pomohla zvyšovat napětí. Jednak si snadno spočítáme, kdo to zvládne a kdo bude roztrhán. A jednak platí, že se postavy ve vícero případech chovají dosti iracionálně, včetně obou holek, jejichž pozdější jednání jest zcela v rozporu s expozicí, kde jsou vykresleny jako velice chytré bytosti, což platí zvláště pro starší Mere. Jestli bylo záměrem nám ukázat, že pod tlakem, stresem a nahromaděným adrenalinem není ani jinak bystrý člověk schopný logického myšlení, tak úplně nevyšel. Alespoň, že se – patrně zase po vzoru Kořisti – potvrdilo, že krize spojuje i rozhádané.

FOTO: CinemArt
Hodnocení autora: 5/105/105/105/105/105/105/105/105/105/10
(Autor: Tomáš Kordík)
 

Kino

Recenze: Světýlka

Po Chvilkách a Slovu stvořila Beata Parkanová tato Světýlka, ve kterých neustoupila od svého působivého režijního... celý článek
Reklama
Reklama
Reklama