To samo o sobě není zrovna nejlepší nápad, ale náladu by jim záhy měl spravit pohodový strejda Martin (s příznačným příjmením Battles, tedy bojovník), který zná v okolí každý strom a šutr. Nutno dodat, že si ho zahrál Sharlto Copley, jehož jsme v kinech viděli naposledy v Gringovi v roce 2018 a jenž se v Bestii nepromění v mimozemšťana. Jeho znalosti se budou celé rodince určitě hodit poté, co zjistí, že domorodce v místní vesnici evidentně někdo napadnul. Nebo to bylo něco? Nebudeme napínat – byl to lev! A chová se opravdu divně, protože jeho druh obvykle na lidi neútočí, jestli nemá zrovna jó velký hlad nebo jestli ho něčím nenaštvali. Vzhledem k chování, kdy ani uspávací šipka příliš nezabírá, nelze vyloučit variantu, že se jedná o robota nebo geneticky či jinak upraveného jedince ve stylu takového Univerzálního vojáka.
POZOR NA MOŽNÝ SPOILER V NÁSLEDUJÍCÍM ODSTAVCI!
V první řadě nutno podotknout, že Bestie se tváří býti remakem survival thrilleru Kořist (neplést s touto a touto), ve kterém se do lví šlamastyky místo velkého a zaskočeného Idrise Elby dostala uhrančivá a zranitelná Bridget Moynahan. A pranic jí nepomohlo, že její hrdinka právě chodila s RoboCopem, tedy Peterem Wellerem. V obou filmech máme dvě děti. V obou absentuje jejich skutečná matka. V obou platí, že když někdo sedne za volant, tak nabourá (kombinace vystrašenosti a faktu, že neumí řídit). V obou dojde na realistické krvavé momenty. V obou je postava, se kterou by měli být návštěvníci a návštěvnice v bezpečí, ale v obou se nedožije závrečných titulků.
ZBYTEK TEXTU OPĚT BEZ SPOILERŮ!
Po výborném Kontrabandu měl Baltasar Kormákur hodně slušně našlápnuto. Nakonec pod hlavičkou hollywoodského studia natočil včetně Bestie čtyři projekty (mimo studio přidal v angličtině ještě tři další), leč na tento první už nedokázal nevázat, přestože vedl několik nejhvězdnějších herců a hereček. Kontraband se povedl i proto, že do značné míry kopíroval zápletku Ponorky U-571 – když se něco podařilo opravit, hned se zákonem schválnosti pokazilo něco jiného. Jinak se při pohledu na hollywoodskou tvorbu islandského režiséra nedá jen tak zbavit dojmu, že realizoval především slabší scénáře, které další tvůrci pro jejich nižší kvalitu odmítli. To bohužel platí i pro tohle dílko.
Bestie je tuctová záležitost, které ponejvíce pomáhá fakt, že v daném prostřední uvidíme více dlouhých, ze steadicamu natáčených záběrů bez střihu. Tedy ne že by tahle metoda pomohla zvyšovat napětí. Jednak si snadno spočítáme, kdo to zvládne a kdo bude roztrhán. A jednak platí, že se postavy ve vícero případech chovají dosti iracionálně, včetně obou holek, jejichž pozdější jednání jest zcela v rozporu s expozicí, kde jsou vykresleny jako velice chytré bytosti, což platí zvláště pro starší Mere. Jestli bylo záměrem nám ukázat, že pod tlakem, stresem a nahromaděným adrenalinem není ani jinak bystrý člověk schopný logického myšlení, tak úplně nevyšel. Alespoň, že se – patrně zase po vzoru Kořisti – potvrdilo, že krize spojuje i rozhádané.
FOTO: CinemArt