Celý film začíná Maradonovým citátem o tom, že si myslí, že nebyl nejhorší. Ale jinak se nedá tvrdit, že by se veškeré dění točilo kolem něj. Ano, během expozice se řeší, jestli přestoupí z Barcelony. A když se tak stane, je to veliká událost. V jedné scéně to vypadá, že ho lidi na ulici, včetně hlavního hrdiny, zahlédli v autě. Ale nebyl to náhodou jenom týpek z blízkého krámku, co mu je hodně podobný? I na stadion zavítáme, abychom viděli, jak si po tréninku přidává a trénuje přímé kopy. Dočkáme se i triumfu, který vyžene Napolitánce do ulic. To vše na pozadí událostí, které zažívá mladý Fabietto Schisa.
Jiná příbuzná zase poprvé přivede ostatním ukázat svého nového přítele, což se nesetká zrovna s kladnými ohlasy. Rodiče hlavního hrdiny jsou fajn. Hlavně teda hodná, vitální mamka (Teresa Saponangelo), jelikož táta asi stále udržuje vztah s milenkou. Zahrál si ho Sorrentinův dvorní herec Toni Servillo, takže tady k žádnému zmatení dojít nemůže. Postav se na nás totiž během expozice nahrne celá řada a každá chce něco říct, což přináší zmatek. Nicméně pranku, že jedné z nich volala asistentka Franca Zeffirelliho, se pousmějeme i tak. Jindy zase zavítáme na konkurz pro nový film Federica Felliniho, kam dorazí i jedna úžasná kráska.
Režisér nám vůbec, vlastně v celé své kariéře, opakovaně připomíná, jak moc má ženy rád a jaký má pro ně respekt. Třeba když hlavní hrdina zamíří na Capri s kamarádem pašerákem, který je zralý pro kriminál (evidentně není camorrista), pošle ho nádherná boháčova přítelkyně někam. A nesmíme opomenout ani baronku, která přes pokročilý věk neváhá využít příležitosti, kdy si může zasouložit. Velice bizarní scéna, která se ale klidně mohla takhle odehrát, protože Paolo Sorrentino jest v Boží ruce hodně osobní a vrací se do dob svého opravdového mládí, tj. nikoli tohoto.
Boží ruka dokazuje, že když Sorrentino vzpomíná na dětství a dospívání, není to totéž, jako když na tato období svého života vzpomíná Guiseppe Toranatore, který nás na nedalekou Sicílii přenesl v projektech Bio Ráj, Baaria a započítat sem můžeme i Malenu, na kterou jsem si při sledování Boží ruky párkrát vzpomněl. Jeho tvorba nepostrádá poetiku, která by se dala lehce připodobnit k ranějším dílům od Zdeňka a Jana Svěrákových. Svou velkou zásluhu na tom má kvalitní scénář, precizní režie a nádherná hudba, která upřímně dojme. Není snadné vědomě vyprávět o osobních prožitcích. Sorrentino jakoby si naopak udržoval od diváků odstup a díky zvolenému stylu vyprávění se nedaří se do příběhu naplno ponořit, takže se stáváme spíše nezávislými pozorovateli. U jeho předchozích titulů tohle neplatilo.
FOTO: cinema.de