Inu, může to dopadnout tak, že se někteří z osazenstva nevyhnou vyhrožování střelnou zbraní. Jedinou ženu v místnosti nakonec vožralej okupant nenechá se vysvléknout a odebere se do suterénu, kde dostane pořádnou ránu. Následně se vyloženě nabízela prověřená zápletka spočívající v uvrhnutí postavy – v tomto případě nasáklého Rusa – do představy, že se vrátil zpátky do minulosti a byl zajat nacisty. Klidně by mohla být rozvíjena do konce filmu, jelikož by jistě taky skýtala prostor pro satiru. Jenže tvůrci u ní dlouho nezůstanou. Místo toho nezvaného hosta jaksi zabijí. Co se asi tak může dít potom?
Inu, může se dít v podstatě všechno, co smysluplná dramaturgie v takové situaci dovoluje. Hledají se výmluvy, a pak výmysly toho, co s ním udělat. Šlo by ho podpálit? Šlo by ho někam odvézt? Viník si to začne vyčítat, načež ho ostatní upozorní, že vlastně udělal správnou věc, protože sejmul nepřítele. Později dojde k velice citlivému a nosnému tématu zbabělosti. Jak osobní, tak národní. Vzpomeňme, že před druhou světovou válkou se na hranicích s Německem stavěly bunkry. Sám Hitler údajně prohlásil, že kdybychom je využili, do Československa by se nikdy nedostal. Jenže, jak uvedeno, Okupace nepojednává o té nacistické, nýbrž o komunistické.
Okupace je film, na který mělo minulý rok přijít tolik lidí, co na Prvoka, Šampona, Tečku a Karla, protože má co říct. Ačkoli je taky možné, že jeho skutečné kvality naopak odhalí až čas. Třebaže by to na první pohled řekl málokdo, oba zmíněné projekty mají společného jmenovatele. Konkrétně v osobě Martina Pechláta, který se v Okupaci dostane k úžasně napsanému, cca tříminutovému plamennému monologu. Tak úžasnému, že snad ani nemůže být původní, protože takhle precizní text se v českých filmech v současnosti málokdy vidí, resp. slyší (navíc je audiovizuálně taky zajímavě stylizován). Co na tom, že skončí tím nejočekávanějším způsobem? Z Okupace dopomáhá udělat podívanou, jaká by určitě neměla zapadnout!
FOTO: Bontonfilm