Recenze: Red Notice

Vydáno dne 04.12.2021
Velmi nenáročná, ale přesto celkem vítaná oddychovka, jaká je od listopadu 2021 ke zhlédnutí na Netflixu.

Královna Kleopatra dostala od Marca Antonia tři cenné vejce. Byla veliká, leč nebyla přímo pštrosí. Jejich hodnota jest teď, dvatisíce roků poté, vskutku nevyčíslitelná. Jedno z nich se nachází v římském muzeu. Druhé vlastní soukromý sběratel ve španělské Valencii. Ale kde je to třetí? Teoreticky by to mohl vědět Nolan Booth (s Johnem Wilkesem, ani s Cliffem není nijak příbuzný), jenž se specializuje na krádeže drahocenných uměleckých předmětů. V patách mu ovšem je agent FBI John Hartley, se kterým bude muset začít spolupracovat, protože to vypadá, že zájem na celé záležitosti má také tajemná zlodějka, která je známá pod přezdívkou Střelkyně …

Název Red Notice označuje nejvyšší formu zatykače Interpolu, která je určena pro nejnebezpečnější zločince … Nebo pro takové, kteří se svým neagresivním, leč přesto ilegálním počínáním, ponejvíce vysmívají zákonům. Něco takového nemůže agentka Dasová (Ritu Arya) nechat dopustit, a proto se za třemi nejdůležitějšími postavami drží pořád v těsném závěsu. Všichni se tak podíváme na různá místa na světě, včetně Bali, Ruska, Káhiry nebo Argentiny, což vlastně není pokaždé zcela nutné. Protože zatímco James Bond nebo Ethan Hunt cestovat v rámci svých misí prostě musí, tady to jenom podtrhává celkovou nadsázku, jelikož film se v žádném případě nechce brát vážně. Ačkoli zůstává na pováženou, jestli k tomuto bylo opravdu zapotřebí investovat 200 milionů dolarů. Pravda, dost toho spolkla protikoronavirová opatření, jelikož se natáčelo až v minulém roce.

S takovýmhle obsazením by patrně nevadilo, kdyby byl tento snímek komornější, nicméně dál vedený ve stejném duchu. Přestože jak The Rock, tak Ryan Reynolds, tak Gal Gadot ztvárňují postavy, jaké se do značné míry podobají většině z těch, které si už ve své kariéře zahráli. První jmenovaný se předsavil kupříkladu v komedii Centralní inteligence, opět pod vedením Rawsona Marshalla Thurbera, jemuž se spolehlivěji daří rozesmívat, než servírovat nějakou zcela seriózně míněnou podívanou (Mrakodrap). Prostřední zase po Zabijákově ženě a bodyguardovi, kde měl rozhodně více, co hrát, vesměs jenom vyměnil hvězdné spoluhráče, tj. Samuela L. Jacksona a Salmu Hayek. U Gal Gadot, která se shodou okolností chystá na roli Kleopatry, pro změnu už poněkolikáté stačí, že tak skvěle vypadá.

Není pochyb, že všichni tři už se objevili v kvalitnějších filmech. Avšak nikdo z nich logicky není ani v Dobyvatelích ztracené archy, ke kterým se Red Notice v jisté fázi vehementně hlásí, ani v Dannyho Parťácích 2, kde vystupuje rovněž obávaný zloděj, konkrétně pod přezdívkou Noční lišák. Tentokrát nejde o žádnou dokonalou loupež, jejíž mistrné provedení by mělo diváky a divačky zvednout ze židle. Nejdůležitější jsou ty v zábavném slova smylu komplikovanější vztahy mezi postavami, a také jejich motivace, která je zavede na rozličná místa, kde zažijí netradiční kratochvíle.

Jedním z vrcholů filmu proto bude nikoli jeho závěr, nýbrž choreografie při útěku po lešení v muzeu, přestože se i po ní hned vynoří další z těch dvou zbývajících postav. Tenhle postup se při sledování opakuje několikrát. To znamená, že třetí (povětšinou Střelkyně) vždycky ty dvě doplní – někdy to trvá chvíli, někdy déle. Platí to i pro pobyt ve vězení, kde Nolan po Reynoldsovsku naschvál prozradí Hartleyho skutečné povolání. Útěk skrze hamižně postavenou zeď a následně po římse s ulétnutou čepicí rovněž velice potěší, což se pak dá tvrdit akorát o sekvenci v trezoru ve Valencii. Ačkoli i na téhle pasáži se dalo zapracovat. Nicméně autor jakoby se soustředil spíše na to, aby v tomhle bijáku přímo na kameru nikdo ze záporáků neumřel.

Red Notice patří k těm poměrně vzácným projektům, jaké se neobejdou bez klišé a jaké jsou tudíž hodně, hodně předvídatelné, ale přesto je možné si je zcela bezstarostně užít. Bohatě postačí hvězdné obsazení, které do značné míry vyváží fakt, že se nejedná o dílo, během kterého bychom se hlasitě smáli od začátku do konce a které by – přes vysoký rozpočet – nabídlo opravdu precizní vizuální efekty. Red Notice je prostě taková pohodová podívaná, která mohla být ještě pohodovější, kdybychom se mohli podívat na to avizované video, kdy Vin Diesel dělal konkurz na ten nechvalně proslulý muzikál Cats.