Recenze: Mission: Impossible IV

Vydáno dne 27.12.2011

Teprve čtvrtý díl této série naplňuje z velké části její potenciál.

Agent Ethan Hunt (Tom Cruise) plní další nesplnitelnou misi. Tentokrát se ocitne v moskevském vězení, odkud ho záhy vysvobodí Benji Dunn (Simon Pegg) a Jane Carterová (Paula Patton). Jejich následující kroky nepovedou nikam jinam, než do archivu samotného Kremlu. Jenže, v té době je spáchán úspěšný bombový atentát na tuto ruskou chloubu. Obviněni jsou právě agenti IMF (Impossible Mission Force), což přiměje amerického prezidenta k vyhlášení „Ghost Protocolu“, čímž se od této organizace a jejích skutků oficiálně distancuje. Ethan a jeho přátelé, ke kterým se později přidá analitik William Brandt (Jeremy Renner), si tak budou muset sami poradit s šíleným teroristou (Michael Nyquist), který chce po vyzvednutí tajných kódů ke spouštěcímu zařízení od vražedkyně Sabine Moreauové (Léa Seydoux) odpálit jaderné rakety na USA.

Série Mission: Impossible se vždy vyznačovala velkou nadsázkou, která toho s realitou má jen málo společného. O to větší slibovala zábavu. Inspirací se pro ni stal seriál z 60. Let, který vytvořil Bruce Geller. První filmový díl si odbyl premiéru před patnácti lety a režie se ujal Brian De Palma. I přes jisté potěšení, které našincovi poskytl pohled na Prahu v hollywoodském trháku, toho zase tolik úžasného (s výjimkou finále vlak vs. helikoptéra) nenabídla. Dvojku režíroval o čtyři roky později John Woo. Filmař, jehož asijské pecky jako Lepší zítřek nebo Killer se staly milníky v oblasti akčního žánru a inspirací pro nejednoho tvůrce. Jenže USA není Hong Kong a Tom Cruise není Chow Yun-Fat. A tak se stalo, že v této části pořádně nefungovalo téměř nic, včetně unylého finále plného zpomalovaček a skákání. V roce 2006 si díky Mission: Impossible III, který napsali Roberto Orci a Alex Kurtzman, odbyl svůj filmový režijní debut J. J. Abrams. Jejich spolupráce ale přinesla mnohem více ovoce teprve až tři roky poté, kdy do kin vlétl nový Star Trek. Ale zpět na Zemi. I ve trojce byla akce spíše průměrná, a tak zaujala především jen nádherná Maggie Q v hlavní ženské roli.

O všech třech dílech se dá říci, že působí jako (poněkud dražší) epizody nějakého seriálu. Jenže teď je tu Mission: Impossible IV - nefalšovaný blockbuster! Předně nabízí to, co v této sérii dosud chybělo – vynikající akční scény. Všechny jsou skvěle natočené a hlavně neskutečně zábavné. Ať už je to dokonalý útěk z vězení, fascinující lezení po Burj Chalífa, následná honička za písečné bouře nebo finální přetahovaná v továrně na auta. Všechny přinášejí tak úžasný zážitek, že možná začnete v kině jásat nadšením jako představitel hlavní role během této show. Je velmi pozoruhodné, jak skvěle si s nimi režisér Brad Bird poradil, protože doposavad se věnoval pouze animákům (Úžasňákovi, Simpsonovi).

Co ještě Mission: Impossible postrádala, je vtip. Předchozí díly jakoby se braly až příliš seriózně. Tentokrát se ale zasmějete více než u kdejaké komedie. O srandu se stará především Simon Pegg ve své, podle mého názoru, vůbec nejlepší roli. V několika situacích mu přihrává nováček série Jeremy Renner coby Michael Brandt, jehož postava je dlouho opředena tajemstvím a diváci tak netuší, k jaké straně ve skutečnosti patří. Vtipem se nešetří ani ve vypjatých scénách nebo bezprostředně po nich, což byl taky vzhledem k té všudypřítomné nadsázce krok správným směrem.

Naopak pro sérii typické prvky jsou povětšinou až parodovány. Zadání mise bylo vždy ve zprávě, která se „za pět sekund sama zničí“. Tentokrát je ukryta v zařízení, jež se nachází ve starém veřejném telefonu, ale ke zničení jí musí Ethan pomoci. Bez čeho se zatím žádný díl neobešel, jsou také hlasové modifikátory a masky. Při plnění minulé mise jsme byli svědky toho, jak se vyrábějí. A vyrábí se i tentokrát, jenže takovýto výsledek by nebyl zrovna ideální. Nicméně je pravda, že v jednom momentě sehraje povedená maska velmi zásadní roli, ovšem to ji na sobě nemá nikdo z kladných postav. Ty totiž mají k dispozici jiná superzařízení a jiné supervymoženosti.

Možnost ovládat na dálku bezpečnostní systém věznice (v Mladé Boleslavi) a využívat lepící rukavice v Dubaji, byť ty zrovna nejsou příliš spolehlivé, patří ještě k těm obyčejnějším. Ale jakási „krycí stěna“, kterou Ethan a spol. používají před vstupem do archivu v Kremlu, se dá označit za maximálně cool vychytávku. Stejně tak drobné zařízení podobné čočce. Když dvakrát rychle mrknete, přímo tím vytisknete to, na co se zrovna díváte. Pro zástupce IMF představuje v daný moment nesmírně užitečnou věcičku. Ne každý asi bude souhlasit, ale tento díl opět potvrzuje fakt, že Ethan Hunt je schopnější než přeci jen trochu staromódní James Bond. Kdežto u Hunta byste se ani příliš nedivili, kdyby měl příště k dispozici zařízení či oblek, který by mu umožňoval létat 100 metrů do vzduchu jako třeba Casshern. Agenta ve službách Jejího veličenstva si dosud zahrálo 6 herců, kdežto v sérii Mission: Impossible se střídají pouze režiséři a Tom Cruise zůstává.

Ten si znepřátelil svým chováním a sympatiemi ke scientologické církvi řadu lidí. My o něm však nebudeme diskutovat jako o člověku, nýbrž jako o herci (asi budete souhlasit, že spousta známých osobností se v civilu chová jinak než na plátně), přesněji Ethanu Huntovi. Jak už jsme uvedli v našem speciálu, na tuto sérii nedá dopustit, a proto ji i produkuje. Tomu odpovídá také jeho herecký výkon, kterému není co vytknout, protože pro film skutečně udělal maximum. Dokonce ani v těch nejnebezpečnějších scénách (viz ta na Burj Chalífa) se nenechal zastupovat kaskadérem a sám si vše odehrál.

Tak jako agent 007, i Hunt má kolem sebe pohledné ženy. Nejprve to byla Emanuelle Béart, která ovšem výraznější stopu bohužel nezanechala, protože jí to scénář neumožňoval. Následovala Thandie Newton, jejíž role byla ve dvojce o poznání dramatičtější. Ve trojce se objevují Maggie Q, o které už byla řeč, a jako ozdoba také Michelle Monaghan. Nutno dodat, že o ní se mluví i v Mission: Impossible IV, což znamená návaznost, protože jinak se v podstatě jedná o úplně odlišné filmy. Hlavní ženská úloha ale teď patří Paule Patton, přičemž její postava, co se důležitosti týče, za ostatním rozhodně nezaostává.

Už podruhé v rámci této série si zahrála i Praha. Tentokrát ale znovu zaskakuje, což není nic neobvyklého. Například ve filmu Z pekla zastupuje Londýn, v Iluzionistovi Vídeň, v G. I. Joe Paříž, a Mission: Impossible IV Moskvu a Budapešť. Naše hlavní město je však díky jedinečné atmosféře a architektuře natolik specifické, že není problém ho vždy spolehlivě odhalit, přestože je šikovně zakomponováno. Ať už jako nádvoří v Kremlu nebo moskevské/budapešťské ulice. Doufejme, že se díky tomuto filmu i ostatní tvůrci rozpomenou, že Praha je vlastně naprosto unikátní, a že sem začnou znovu jezdit častěji natáčet.

Pokud Mission: Impossible IV v něčem skřípe, pak jsou to některé neakční scény, které naprosto zásadně narušují rytmus celého filmu. Především když dochází v Burj Chalífa k výměně kódů za diamanty. Tato sekvence je až příliš zdlouhavá a jistě by pomohlo několik střihů navíc pro její zdynamizování. Podobně je tomu ještě zhruba v dalších třech případech. Včetně závěrečné scény, kdy spolu hlavní hrdinové sedí u stolu a Ethan je lanaří k další potencionální spolupráci. To už je s nimi i hacker Luther (Ving Rhames – více prostoru nedostal prý proto, že chtěl hodně peněz), který měl tentokrát trochu jinou práci. Pak dojde ještě na jeden velmi úsměvný moment, který americké obecenstvo možná dojme, ale na nás asi zase tak působit nebude. Nicméně celkový kladný dojem z filmu nijak neovlivní.

Mission: Impossible IV je určitě suverénně nejlepší díl série a případné pokračování, pro které si nechali tvůrci otevřená vrátka, bude mít před sebou k jeho překonání velkou výzvu. Rozhodně to ale není nemožné, jak ostatně naznačuje i název, a navíc, pořád je co zlepšovat. Spolu s Rychle a zběsile 5 se jedná o nejúchvatnější ryze akční film letošního roku. Můžete na něj vyrazit i do kina IMAX, protože zhruba 30 minut bylo natočeno v tomto speciálním formátu, což by mělo ještě umocnit už tak znamenitý zážitek. Během samotného natáčení v Praze tu dokonce proběhly i tajné testovací projekce. Až na film vyrazíte do kina, určitě si kupte popcorn, a v klidu sledujte, jak se stylově plní další nesplnitelná mise.

Hodnocení autora: 10/1010/1010/1010/1010/1010/1010/1010/1010/1010/10