Zari

Recenze: Mrakodrap

Vydáno dne 14.07.2018
The Rock v roli hrdiny, který je pro něj v post-disneyovské éře hodně typický. 
Tentokrát by, tedy alespoň ty z nás, kteří dobře pamatují sérii Vřískot (dvojka je nelepší), neměl ani tolik zajímat Dwayne Johnson, jako spíše skutečnost, že si jeho manželku zahrála jedinečná Neve Campbell aka Sidney Prescottová. Dlouho jsme ji v žádném hollywoodském bijáku nemohli vidět a jedině dobře, že v Mrakodrapu není pouhou ozdobou, ale že se po vzoru svého manžela nezastaví, dokud nedostane do bezpečí jedno ze svých dětí (o druhé se určitě postará on), třebaže se nachází v hořícím mrakodrapu a kolem ní pobíhají teroristé.

Ano, tenhle Mrakodrap jest fakt do značné míry crossoverem Skleněného pekla a Smrtonosné pasti, kde hlavní záporák taky není Američan. Ale nutno dodat, že aby to nebylo tolik podobné, se ten tuctový děj odehrává v Hong Kongu, kde vlivný pán zrovna dostavěl svůj velký barák, který dosahuje do větší výšky než Burj Chalifa a který nazval Perla. Nahoře má místnost ve tvaru baseballového míčku, kde se nachází – tak jako ve Drak přichází – zrcadlové bludiště, a také existuje možnost z něj udělat zcela průhlednou rozhlednu, což není dobré pro ty, kteří trpí závratí. Will Sawyer v podání The Rocka má na starosti bezpečnost objektu, jehož řídící centrum se – tak jako VAR Room na letošním mistroství světa ve fotbale – nenachází v úplně nejbližším okolí.

Hlavní hrdina přitom dříve sloužil u FBI, kde měl na starosti osvobozování rukojmích. Před deseti rokama se mu to v Minesotě stalo osudným. Vyletěl do luftu a odnesla to jeho levá noha, načež se seznámil se svou ženou a narodila se jim dvojčata, přičemž dcera vypadá tak o dva roky starší než syn. No, všechno zlé tedy pro něco dobré. Protože jestli si myslíte, že pro Willa Sawyera představuje ztráta končetiny nějaký závažný problém, tak to se šeredně mýlíte. Závažný problém by to byl asi jenom tehdy, kdyby ho nehrál The Rock.

A kdyby nebyla v ohrožení jeho rodina, neboť rodina znamená univerzální filmové téma, jakému rozumějí diváci po celém světě a jaké se tím pádem jen tak neomrzí, tudíž se s ním dá pracovat napříč žánry (gangsterka, akční, katastrofický, western, …). Proto se nebojí výšek a vyleze na jeřábu nad šestatřicáté patro, přičemž jeden záběr tady v pravém slova smyslu zarazí do sedačky – a ne, nejde o ten přeskok. Nebojí se ani ohně a nebojí se ani zbraní, bojuje proti bezpráví, nespravedlnostem a i s proradnými přáteli by se raději domluvil podobrém. A byť si přihlížející veřejnost myslí z nějakého důvodu opak, všem ukáže, že je Real American Hero.

Proto by bývalo určitě nebylo od věci mu k hořícímu mrakodrapu a bandě teroristů, kteří z nějakého důvodu požadují harddisk bohatého pána (jenž se tu, myšleno ten harddisk, tedy stává MacGuffinem), přihodit ještě dalšího nepřítele. Třeba klubko jedovatých hadů. Dozajista nepřekvapí, že ten scénář nabízí spoustu nelogičností, nesmyslů, náhodných příhodných zjištění, méně schopných strážců zákona, vesměs prvoplánových postav (bohužel včetně té asijské krásky), očekávaných momentů, … jinými slovy prostě tuctových klišé. Taková mohou fungovat snad jenom v některých projektech Michaela Baye.

Nikoli ve tvorbě Rawsona Marshalla Thurbera, jenž má na kontě třeba Millerovi na tripu, Vybíjenou nebo Centrální inteligenci a s The Rockem už plánuje další biják. Tenhle filmař se už rozhodně v uvedených komediích prezentoval nápaditějšími postupy a katastrofický žánr asi nebude jeho šálkem čaje, jelikož v něm obvykle na hrátky s míčem, Bena Stillera, bizarně zesměšněné školní outsidery či sexy tanečky nebývá prostor. Není divu, že nejlepší scénou je ta, ve které Neve Cambpell coby Sarah přechází se synem na zádech a botami s podpatkem na nohou po úzkém prkénku nad hlubokou propastí.

Mrakodrap
 je velice průměrný, resp. nebýt návratu zmíněné Neve Campbell spíše podprůměrný počin, jaký má bezchybné tak akorát triky (na nichž se znovu podílela i pražská UPP), avšak zoufale postrádá originalitu a kvalitnější obsazení dalších důležitých rolí. Snad aby nikdo herecky nepřevýšil hvězdu The Rocka, s ním více zaujalo San Andreas. Navíc má docela hluboko pod dvě hodiny, takže ho rozhodně nelze považovat za velkofilm. Na druhou stranu je ale naštěstí znát, že si nechce hrát na žádné umění. Proto v něm taky může zaznít hláška: „Když něco nespravíš lepící páskou, nepoužil jsi dost lepící pásky.“

FOTO: CinemArt
Hodnocení autora: 5/105/105/105/105/105/105/105/105/105/10
(Autor: Tomáš Kordík)
 
Reklama
Reklama
Reklama
Naposled navštívené:Přesunout nabok | Vymazat historii
Philippe Breton

Breton Philippe

Naposled navštívené:
Philippe Breton

Breton Philippe