Recenze: Greenland: Poslední úkryt

Vydáno dne 22.05.2021
Znovu se otevírají kina. A tenhle film do nich měl zamířit v polovině října, tedy v době, kdy se zavírala. Místo toho teď vychází na DVD/Blu-ray.

Katastrofický žánr jest zcela vyčerpaný a nesouvisí to s probíhající pandemií. O tom se nás dlouho snaží přesvědčit i tento počin, jehož tvůrci neopomenou během expozice přijít s nejrůznějšími klišé. Hlavní hrdina sice není superman, ale postupně se tak začne chovat (např. po havárii letadla je jediný, kdo se jde podívat na pilota; z hořícího auta vyndá člověka a zachrání ho, …). S manželkou však žijí odděleně – bude vysvětleno později. Jejich malý syn to nenese dobře a ještě k tomu je diabetik. Ve zprávách se mluví o tom, že se blíží kometa Clarke, která by měla Zemi bezpečně minout. Pak se ukáže, že nějaký ten úlomek možná na povrch této planety dopadne, leč neměl by napáchat mnoho škody. A finální oznámení zní, že se vědci omlouvají, že se spletli. Jinými slovy: Na Zemi dopadne spousta úlomků, které ji rozbombardují, což znamená tlakové vlny a tsunami plus pravděpodobně taky změnu klimatu.

Příchozí prezidentské varování oznamuje, že John Garrity byl se svou ženou Allison a synem Nathanem vybrán mezi vyvolené, kteří budou letadlem odvezeni na místo zaslíbené, kde existuje velká pravděpodobnost, že tuhle blížící se katastrofu apokalyptických proprocí – na rozdíl od jinak naprosté většiny populace – přežijí. Ukáže se, že autoritám jde o zachování „čistých“ jedinců, tj. takových, jací nemají žádný handicap. Jenom z nich pak může být stvořena nová (árijská) rasa, na charakteru nezáleží. A Adolf Hitler vstává z mrtvých. No, v nastalém chaosu dojde k neplánovanému rozdělení rodiny Garrityových. Syn zůstane s matkou, otec si musí jít po svých. Naštěstí se dozví, že se chystají k jejímu otci do Lexingtonu v Kentucky. Mít cíl cesty je jedna věc, ovšem dostat se tam … To je záležitost docela jiná.

Až do tohoto momentu Greenland (Grónsko) nešetří v zápletce pochybnými postupy, nevyhýbá se klišé a rozšuřuje polopravdy o tom, jak by to vypadalo, kdyby skutečně přiletěla kometa a začala páchat škody. I později v příběhu platí, že efekty na první pohled vypadají pěkně, jenže na ten druhý jsou značně nevěrohodné. Jako kdyby zkázu šířil Kronos/Parallax, nikoli reálné vesmírné těleso. A tlaková vlna naprosto brutálně zaostává za Terminátorem 2, který přitom vzniknul o třicet roků dříve! Tahle svým způsobem variace na Světovou válku Z si zároveň neodpustí nějaký ten biblický odkaz, u nichž však není zřejmé, jestli jsou záměrné.

Ona kometa navíc působí spíše pouze jako spouštěč relativně běžných problémů, jelikož se na ní často pozapomíná, když postavy zrovna řeší pozemské starosti. Po nasednutí do auta k manželské dvojici, kde on se tváří jako novodobý pastýř, který vyvede slabé z údolí temnoty, aby se z něj záhy vyklubalo hovádko ještě vychc*nější, než bývá díra do sněhu, dojde na velice pozoruhodný a nevšední twist, který mohl přinést originalitu a pořádnou dávku napětí. Bohužel od něj tvůrci poměrně brzy upustí a vrátí se do klasických, tj. tuctovějších kolejí. Při této souvislosti nelze nezmínit fakt, že veškeré snahy o dojemné momenty se míjejí účinkem způsobem vskutku katastrofálním.

Až se někdy můžeme divit tomu, že nabídku si v Greenlandu zahrát přijali někteří přední herci. Gerard Butler už s Rikem Romanem Waughem spolupracoval na Pádu Anděla. V případě Greenlandu se spíše nabízí zmínka ani ne o Bitvě u Thermopyl (ačkoli tři stovky statečných Sparťanů také dokázaly udělat v řadách Peršanů pořádnou paseku), jako o Geostorm: Globálním nebezpečí. Tam se schyluje k průšvihu vlastně na podobné bázi. Ale i když se jedná o čistokrevnou sci-fi, je v ledasčem uvěřitelnější než tento biják, který možná ukazuje něco z toho, co se mohlo na Zemi před několika miliony roků klidně stát.

Místo z Deadpoola a Deadpoola 2 známé Moreny Baccarin mohla hrát Allison v podstatě jakákoli herečka, protože při nočních záběrech jí povětšinou není vidět do tváře. To samé platí pro všechny ostatní herce. V Greenlandu je v noci holt opravdu tma. A když už se přeci jen víc rozsvítí a přihodí se další maximálně nosný moment (incident po Johnově nuceném výstupu z auta), zanedlouho se zase předstírá, jako by k něčemu takovému nikdy nedošlo. U Scotta Glenna se bohužel příliš dlouho nezdržíme a pokračujeme dál do bezpečného úkrytu. A v průběhu celého fimu se tedy párkrát komplikovaněji hledá cesta ze slepé ulice – viz například rádoby legrační zmínka o skotské sukni či Allisonino nasednutí k bandě podezřelých hispánců. Štěstí, že při odbočování na polní cestu během padání úlomků nezapne hlavní hrdina blinkr.

Greenland: Poslední úkryt je film, jehož scenárista Chris Sparling strávil většinu kariéry psaním nemastných neslaných hororů/dramat a ani tentokrát nepřesvědčil o tom, že by měl mimořádný cit pro vyprávění neotřelého příběhu, naopak má potřebu si často vypomáhat těmi nejprofláklejšími žánrovými klišé. Přitom se nabízela šance posunout tuto podívanou na vyšší úroveň tím, že by z ní udělal mix filmů jako Drtivý dopad, (Ne)lidský kšeft, Arctic: Ledové peklo, Terminátor 3: Vzpoura strojů, a když by to tedy bylo nevyhnutelné, tak i Exodus: Bohové a králové/Desatero přikázání. Ale protože se nic takového nestane, musíme se spokojit s tímto nepříliš poutavým zpracováním.

Guido Malatesta

Malatesta Guido

Guido Malatesta