Zari

Recenze: Skyline

Vydáno dne 10.10.2020
Zase navážeme na Kroniku sci-fi a podíváme se na tenhle nedoceněný počin Colina a Grega Straussových, kteří patří ke špičce mezi tvůrci vizuálních efektů. A tato žánrová lahůdka to jenom dokazuje. 
 










 
Elaine a Jarrod přiletěli do Los Angeles za kamarádem Terrym, který slaví narozeniny. Nikdo ještě netuší, že se svět už druhý den ráno navždycky změní. Čarokrásné namodralé světlo má na lidi stejný účinek jako Krysařova píšťala, akorát z lidí jaksi vysává život. Nemůže být nejmenších pochybností o tom, že se jedná o mimozemskou invazi! Ostatně to záhy při pohledu z okna potvrzuje jednak vesmírná loď, a jednak také monstra, která v ní přiletěla. Některá mají chapadla, jiná dosahují výšky snad dvou desítek metrů. Evidentně ale jde o stejnou rasu. Nejen pro Elaine, Jarroda a Terryho, nýbrž i pro Candice, Denise a duchapřítomného souseda Davida Zayase (který v příhodný moment zahláškuje jako Arnold nebo Sly) začíná boj o přežití. 
 
Traduje se, že horor Od soumraku do úsvitu vzniknul proto, že si autor námětu Robert Kurtzman (jinak výborný special make-up artist) chtěl vyzkoušet svoje schopnosti, nebo je dokonce pozvednout na vyšší úroveň. Také u Skyline by nebylo žádným překvapením, kdyby bratrská režisérská dvojice chtěla v první řadě ukázat, že se svou společností Hydraulx dokáže být na poli CGI efektů vedle ILM, WETY nebo tehdy ještě Digital Domain platným hráčem. Není sporu o tom, že dokáže. Efekty jsou na špičkové úrovni a sledování Skyline je díky nim vskutku velice intenzivním zážitkem. 
 
 










 
Do našich kin se dostal v roce 2011, ve kterém o emzáky rozhodně nebyla nouze - Světová invaze (na které Straussové rovněž pracovali a následně byli za tento svůj rivalský projekt popotahováni), Máma mezi Marťany, Jsem číslo čtyři, Thor, Kovbojové a vetřelci, Super 8, ... Skyline je ovšem - i proto, že nevzniknul pod záštitou žádného velkého studia - nejméně předvídatelný. Finále jest dokonce natolik sugestivní, že hravě strčí do kapsy i kdejaký District 9. A k dobru poslouží také fakt, že v některých ohledech připomene legendární Válku světů od H.G. Wellse nebo nářez nazvaný Na hraně zítřka
 
Říká se, že každá dobrá sci-fi má nějakým způsobem reflektovat současnost. Skyline si určitě můžeme užít jako popcornovou zábavu, nicméně by byla škoda opomenout některá témata, kterými se zabývá. Na rozdíl od Života nejde ani tak o strach z neznámého, jako spíše o ztrátu identity, potřebu vlastního (logického) uvažování, neboli nepodvolování se autoritám/většině, varování před využitím moderních technologií, omezování osobní svobody (proto ten záběr na Sochu svobody, ač se nacházíme v Los Angeles), ... A to všechno se povětšinou odehrává v rozmezí nemnoha desítek metrů čtverečních. 
 
I proto se Skyline může pyšnit stísněnou, znepokojující atmosférou, ze které vyplývají subjektivní pocity srovnatelné s letošním březnovým nástupem koronaviru (za který jsou možná taky zodpovědní emzáci). Ovšem pamatuju si, že už při prvním zhlédnutí někdy před osmi rokama jsem si při sledování tohoto filmu několikrát kladl otázku: "Co kdyby se tohle doopravdy stalo?" Díky výborné práci kameramana jsou panika a napětí téměř všudypřítomné. A přitom k tomu nepotřebujeme ani velkolepé davové scény - viz kupříkladu Světová válka Z
 
 










 
Vystačíme si s hrstkou herců a hereček, které však neztvárňují žádné hollywoodské hvězdy. V těch nejpodstatnějších úlohách se totiž objevují Scottie Thompson, Eric Balfour, Brittany Daniel, David Zayas a Crystal Reed. Obsazení méně známých (tj. nikoli zcela neznámých) tváří rozhodně ničemu nevadí, problém spočívá spíše v tom, že se občas chovají až příliš jako postavy v nějakém sci-fi filmu. A to jak tím, co dělají, tak tím, co říkají. A pro realističtější pohled jsme nepotřebovali ani ty zrychlené a zpomalené záběry, třebaže se jich tady nachází naprosté minimum. 
 
Skyline je výborná akční jízda, které ta akce možná až škodí. Jednak je - podobně jako v Horizontu události - někdy na úkor myšlenky, a jednak si nemůžeme pečlivěji prohlédnout ty emzáky. Další velké plus tvůrcům za to, že jejich design jest zcela nehumanoidní. Rozhodně jsou působivější, než ty ze Zakázané zóny. Skutečně nedává smysl, proč si Skyline téměř všude vysloužil nedobré hodnocení, když jde navzdory nízkému rozpočtu o podívanou, jaká se zadře pod kůži. Nějaké nesrovnalosti se, pravda, najdou. Ale ty do jisté míry objasňuje pokračování nazvané Beyond Skyline. A co se tomu nepovedlo, to snad donapraví sequel Skylines.
 
FOTO: cinema.de
Hodnocení autora: 9/109/109/109/109/109/109/109/109/109/10
(Autor: Tomáš Kordík)
 

Kino

Recenze: Světýlka

Po Chvilkách a Slovu stvořila Beata Parkanová tato Světýlka, ve kterých neustoupila od svého působivého režijního... celý článek
Reklama
Reklama
Reklama