Recenze: Blíženec

Vydáno dne 05.06.2020
Nepříliš vhodně zvolený český název pro tento počin, který má být „budoucností akčních filmů.“

V první řadě je tedy třeba uvést, že originální název Gemini Man odkazuje k organizaci Gemini, nikoli ke znamení zvěrokruhu, v jakém se narodil hlavní hrdina v podání Willa Smithe, protože to se za celou dobu nedozvíme. Možná by to bylo lepší, jelikož za těchto okolností je Blíženec biják s áčkovým rozpočtem, ale s totálně béčkovou zápletkou! Takovou, že kdyby vzniknul v 90. letech, hlavní postavu by nepochybně ztvárnil Dolph Lundgren. Jenže tehdy ještě nebyly k dispozici technologie, jaké by dokázali herce omladit o dvacet roků. Dodejme, že švédskému svalovci bylo v roce 1997 čtyřicet a ne třicet, takže by se klidně mohl střetnout se svým o dvacet roků mladším já, aniž by to působilo směšně.

O hororu Od soumraku do úsvitu se traduje, že vzniknul především proto, že si chtěl maskér Robert Kurtzman vyzkoušet svoje schopnosti nebo je ještě posunout. Nakonec se z toho vyklubala kultovní záležitost. Blíženec jakoby měl prozkoumat dosud málo prozkoumané území s digitálním omlazováním herců (pomineme-li např. Tron: Legacy), a tudíž zase o kousek posunout hranice CGI technologie. Kultovní status tady fakt nehrozí. Oba scenáristé, tedy jak David Benioff, tak Billy Ray ve své filmografii vcelku pravidelně střídají dobré počiny s těmi nepovedenějšími. V případě prvního jmenovaného je komplikovanější, protože spoluvytvořil Hru o trůny, tedy seriál, o kterém se básní jenom v samých superlativech. A teď, když přichází s příběhem, jaký by zpracoval i dvanáctiletý obdivovatel Dolpha Lundgrena, se nabízí otázka, jestli náhodou námět na tuto úspěšnou ságu od někoho neobšlehnul.

Někdy se stane, že se podaří zkombinovat zdánlivě nezkombinovatelné. Tohle však není ten případ. Henry Brogan je špičkový sniper, který nemá problém na více než jednu míli sejmout cíl v superrychle jedoucím vláčku. Teď chce této činnosti zanechat, neboť má svědomí, byť zároveň tvrdí, že je „nejšťastnější na břiše, když mačká spoušť.“ V každém případě si v budce na molu u pohledné Danny pronajme člun a zajede za kamarádem. Následně se ozve jeho instinkt a začne ji podezírat, že dělá pro nějakou vládní agenturu. A vono jo. Trochu si ji prolustruje a hned jí plně důvěřuje, což není jediná hloupost, které se navzdory svojí profesionalitě dopustí.

Jenže jde o to, že Blíženec vlastně není akční film, jako spíše rodinné drama otce a syna, kde tím otcem jest bezdětný zabiják a tím synem jeho oklamaný klon, který je o rok starší než Dolly – ta první naklonovaná ovečka (viz obrázek). Henry věděl o ovečce, ale ne o tomto svém klonu, neboť ho nenapadlo, že bývalý parťák a současný ředitel Gemini Clay Varris použije odebranou krev zrovna k tomuto účelu. Bohužel si nějak neuvědomil, že Will Smith je klaďas každým coulem. Takový, že se mu může rovnat snad jenom Sylvester Stallone ve většině rolí. A tím pádem je tady reálná šance, že se postupem času nechá svým starším originálem, jeho kamarádem-asijským létajícím Baronem a tou novou kamarádkou přesvědčit, aby opustil „temnou stranu síly.“

Když už jsem zmínil Stalloneho, tak asi nebude od věci jen tak mimochodem napsat, že svého klonu se v 6. dni dočkal taky Arnold. Jinak má Blíženec z určitého úhlu pohledu mnohem blíže k Žoldákovi: Legii zkázy. Akorát s tím rozdílem, že Junior (tady na Arnolda odkazovat raději nebudeme), neboli Henryho mladá verze, není nadopovaný „vyšlechtěný“ jako Jason Scott Lee nebo například Captain America. Během sledování tohoto snímku, jaký byl natáčený speciálními kamerami rychlostí 120 framů za sekundu (což by možná vysvětlovalo tu nepěknou vizuální stránku), jsem si také několikrát vzpomněl na Tváří v tvář od jiného asijského tvůrce Johna Woo. A nutno dodat, že po zhlédnutí Blížence mně tento thriller s fajnovým Johnem Travoltou a s úsměvně přehrávajícím Nicolasem Cagem připadá o poznání kvalitnější a zábavnější, než jak jsem si ho doteď pamatoval!?! :-)

Asi nemá ani cenu psát o tom, že některé solidnější momenty bývají shozeny nějakou hloupou replikou (cereálie po otcovském povídání s Clivem Owenem, hláška po postřelení při rvačce po pádu do vody), že to někdy vypadá, jako bychom spíše seděli u nějaké videohry, že se cestovalo do Savannah, do starobylé a barevné kolumbijské Cartageny, a také do Budapeště, kde se v lázních odehraje nesmírně bizarní dialog s Yurim Kovacsem. Ale on je bizarní celý tento snímek. Alespoň, že jsme po čtyřech rokách mohli zase i v kinech vidět Mary Elizabeth Winstead. To je dobré. Co není dobré, že producent Jerry Bruckheimer, který kdysi spolehlivě proměňoval svoje projekty ve zlato, nadále poněkud strádá. I Ang Lee pochopitelně stvořil lepší kousky.

Blíženec je plný nelogických a protichůdných situací, tudíž nemůže být nejmenších pochybností o tom, že budoucnost akčních filmů vypadá jinak. Přitom bohužel nic nenasvědčuje tomu, že by mělo jít o parodii – všechno tedy bylo myšleno vážně. Pár momentů, které svědčí o opaku, by se možná našlo, nicméně režisér to zřejmě nepochopil správně. Jak by bylo bývalo skvělé, kdyby se scénáře v této podobě chopil například David Leitch a do hlavní role by obsadil Ryana Reynoldse? V Deadpoolovi 2 tahle spolupráce fungovala a byla z toho skvělá akční komedie. Takhle se nemůžeme při sledování Blížence přestat ptát proč. Proč je hlavní hrdina ke všem tak důvěřivý? Proč Varris teda nenaklonoval sebe? Proč máme mít radost, že to takhle dopadlo, když klony mohli jít do války místo skutečných vojáků? Proč musíme poslouchat tak tuctové repliky? Proč musí být závěrečná scéna tak ujetá? A proč do role Juniora neobsadili Jadena? V Po zániku země to šlo, aby si s tátou zahrál. V Blíženci by se navíc ušetřila hromada peněz a výsledek by byl úplně stejný. A jaká z toho všeho má plynout pointa? Abychom zodpověděli tuto otázku, musíme ještě jednou odkázat na Silvestra Stalloneho. Na konci Rockyho IV říká: „Každej se může změnit.“ A evidentně to platí i pro bezdětného zabijáka a jeho oklamaný klon.

P.S.: Dolph Lundgren je výborný akční hrdina a jeho filmy jsou fajn.

INFORMACE O BONUSOVÉ SEKCI NA BLU-RAY JSOU K DISPOZICI TADY

Hodnocení autora: 3/103/103/103/103/103/103/103/103/103/10