To je docela známý příběh. O Tarantinovi jich však koluje více, včetně toho, jak neváhá setřít novináře, když mu položí otázku, která dostatečně neprodává jeho film. O tom se nedočteme. A vlastně se dá tvrdit, že se nepochybně dalo zajít u každého počinu do větší hloubky a prozkoumat jej ze všech možných a snad i nemožných úhlů pohledu. Citace z recenzí od vesměs méně renomovaných kritiků (autorových známých?) jsou sice pěkná věc, nicméně – na rozdíl od knihy o Woody Allenovi –tady osobní názor v podstatě chybí. Místo toho opět uvidíme celou řadu fotek, z nichž většina je snadno dostupná na netu.
U snímků, které režíroval, se málokdy objeví nějaká méně známá a přitom nesmírně pozoruhodná informace. Vesměs se jedná o věci, o kterých Tarantinovi příznivci velice dobře vědí. A to se nebavíme pouze o těch skalních. A pro snímky, které nerežíroval a pouze k nim psal scénář (Pravdivá romance, Takoví normální zabijáci, Od soumraku do úsvitu), platí v podstatě totéž. Pravda, několik překvapivých výjimek by se našlo. Nejvíce jich najdeme asi v kapitole o Gaunerech, nejen dle mého jednom ze tří nejvýraznějších a nejvyzrálejších debutů, jaké kdy byly natočeny.
Pokaždé je znát to obrovské nadšení pro film. Už jenom to, jak pracuje s postavami, se rozhodně vymyká běžnému scenáristickému postupu. Není divu, že tvrdí, že k němu samy promlouvají a on pouze přepisuje, co mu říkají. Zjevné je to na ukázkách ze scénářů, přičemž se mimochodem dozvíme, která hláška z kterého filmu je považována za nejlepší tarantinovskou hlášku, jakou nenapsal Tarantino. Rozhodně na tom něco bude. Stejně jako na tom, že scénář často nějak odráží autorovo momentální rozpoložení. A je skvělé, že tohle nadšení se přenáší na čtenáře, kteří pak budou určitě chtít se minimálně na některé počiny tohoto filmaře znovu podívat, byť to může být třeba už po osmnácté. A navíc kniha ještě více navnadí na Tenkrát v Hollywoodu, třebaže druhý trailer zanechal spíše rozpačité pocity.“
Tarantino – Retrospektiva je podle očekávávní vyvedená kniha, jaká potěší režisérovi i obecně filmové příznivce. Jistě, Quentin Tarantino se svou vizí, kdy víceméně pouze vyzobává z tvorby jiných a umě všechno poskládává dohromady, bude mnohými vždycky vnímán jakožto kontroverzní figura. Nehledě na to, že se to v jeho filmografii hemží násilím, na jehož stručnější rozbor v této publikaci pochopitelně rovněž dojde. Přestože ne všechny jeho bijáky jsou skrz naskrz dokonalé, docela zamrzí, že jich bude s největší pravděpodobností jen deset. Sám přece neměl nikdy rád, když musel „obhajovat režiséry, kteří ve stáří nebyli tak dobří.“ Každopádně platí, že tuhle knihu o Quentinu Tarantinovi, který scénáře píše ručně na papír, pak přepisuje na psacím stroji od bývalé přítelkyně, a pak čte svým kamarádům, a který také s velkou oblibou jako jeden z mála stále natáčí na film, rozhodně evidentně nebudeme chtít číst jenom jednou.
FOTO: nasenakladatelstvi.cz, cinema.de