Recenze: Venom

Vydáno dne 16.10.2018
Už jsme si napsali o tom, proč je dobré vidět tento biják na velkém plátně v kině IMAX a teď se na něj ještě podíváme zevrubněji z dalších úhlů pohledu.

Synopsi jsme si tedy už víceméně uvedli a nutno dodat, že příběh rozhodně nepřináší ve světě komiksových spektáklů žádnou revoluci. Spíše se nabízí srovnání se sci-fi Upgrade. V obou počinech získá hlavní hrdina nového parťáka – tam se jedná o superčip STEM, tady je to mimozemský symbiont Venom. V obou z toho plynou úžasné schopnosti. V obou se také objevuje postava vědce (nikoliv nepodobného Elonu Muskovi), byť v tomto případě jde o archetypální postavu (i když takových tady najdeme víc), která se žene za velkými cíli a plány a činí tak naprosto nemorálním způsobem, který si buď neuvědomuje, nebo uvědomovat nechce.

V hlavní roli novináře Eddieho Brocka, jenž stejného dne ztratí práci i přítelkyni a k tomu chytne se na něj nalepí mimozemská entita, se představuje Tom Hardy a zřejmě nebudu jediný, komu potrvá, než si na něj zvykne. Přeci jen v této úloze bychom si asi lépe představili někoho jako Jake Gyllenhaal, Matthew McConaughey, James Franco, Josh Hartnett nebo Domhnall Gleeson. Mimochodem, v souvislosti s druhým jmenovaným je třeba upozornit, že se naštěstí vůbec nepotvrdily obavy, že by Venom dopadnul jako Temná věž, rovněž od studia Sony. Venom totiž jistě potěší jak příznivce a příznivkyně předlohy, tak ty, kteří ji možná neznají, ale zato hltají komiksové bijáky, protože – podobně jako třeba Liga spravedlnosti – nechce ten svůj komiksový původ vůbec zapírat.

Psychologický aspekt celé věci fakt nezachází do nějakého tíživého dramatu. Na jednu stranu je to docela zábavné (zvláště moment, kdy Venom na svého hostitele poprvé promluví), nicméně na tu druhou to vlastně evokuje počínající šílenství či schýzu, což fakt přinutí k zamyšlení. Zároveň tenhle mimozemský parazit připomene jak Věc (byť není zdaleka tak brutální), tak Calvina ze sci-fi Život, ačkoli tady ani tolik nejde o napětí, jako spíše o to si užít tu popcornovou jízdu, která si řítí kupředu bez zbytečných odboček.

Střihová skladba je vychytaná úplně maximálně precizně. Jednak přečteme všechno, co máme, ale zároveň se nezdržujeme zbytečným dozráváním záběru a už zase míříme k jiné pěkné scéně nebo akční sekvenci. Ani závěrečná konfrontace není nijak uměle natahovaná, takže taky potěší. Jenom ta titulní figura, která nepřeskočí na dalšího člověka, ale zabydlí se u Eddieho, protože jí charakterově vyhovuje, mohla přeci jen mít temnější, hororovější nádech, tj. Venom klidně mohl být mládeži nepřístupný. Ale co, diváci se stejně hrnou do kina v hojném počtu, takže se třeba dočkáme příště.

Venom
a režisér Ruben Fleischer v této své efektní podívané rozhodně překvapili. To samé se dá napsat o Rizi Ahmedovi, protože komiksové bijáky bývají většinou tak dobré, jako jejich záporák. Anglický herec nepatří do první hollywoodské ligy, avšak s touto rolí se nakonec popasoval úspěšně. Michelle Williams coby Eddieho bývalá Anne se zase v takových úlohách obvykle neukazuje. Takže tím je Venom výjimečný především. Naopak scény za závěrečnými titulky jsou poměrně běžné, a proto tady také nechybějí. Na jednu se určitě vyplatí počkat, zatímco upoutávka na animovaného Spider-Mana tolik nezaujme.