Recenze: Liga spravedlnosti

Vydáno dne 16.11.2017
S tímhle velkolepým, ambiciózním projektem to vypadalo všelijak. A jak to dopadlo?
Superman je mrtev. A to může být obrovský problém, protože jeho „esko“ na hrudi reprezentovalo naději a další užitečné věci. V úvodu se s ním setkáme ve scéně, kdy s ním dělají přes mobilní telefon rozhovor malí kluci. „Co máš na planetě Zemi nejradši?“ zeptá se jeden, načež se střihne do černé. Panuje tedy určitá nejistota, avšak pořád tu jsou tací, kteří chtějí bojovat proti zločinu i mimozemským stvůrám a záporákům, z nichž jeden si říká Steppenwolf. Za pomoci tří magických krychlí chce nastolit chaos a ovládnout svět. Bruce Wayne – ač Batman – ví, že na tohle sám nestačí, a tak dá dohromady tým.

Nesledujeme přitom klasické rekrutování ve stylu kupříkladu Sedmi statečných, protože to by potom měla Liga spravedlnosti místo dvou hodin tři. I když Wonder Woman nám v bance předvede něco ze svého umění. Podíváme se i na její domovský ostrov Themyscira za Connie Nielsen a ostatními Amazonkami. Navštívíme však i další lokace, kde se setkáme s dalšími postavami. S tím souvisí jedna z nejdůležitějších skutečností u týmovek. A sice, že se i Lize spravedlnosti podařilo vcelku rovnoměrně rozprostřít prostor mezi všechny důležité postavy.

Vedle Supermana (herecky vyzrálejší Henry Cavill), Batmana (hustý Ben Affleck) a Wonder Woman (krásná Gal Gadot) se setkáme ještě s Flashem (Ezra Miller), který je hodně rychlý. Cyborg (Ray Fisher) toho má celkem dost společného s RoboCopem. Za jeho současný modifikovaný robotický vzhled může do jisté míry jeho otec, kterého si zahrál Joe Morton, jinak též Miles Bennett Dyson z Terminátora 2: Dne zúčtování, což je vcelku zajímavá a patrně i chtěná spojitost. Šestici doplňuje Aquaman (Jason Momoa), jenž je silný a mluví s rybami. Ve vodě je jako doma, avšak pohybovat se v pohodě může i mimo ni.

Členů má tedy Liga spravedlnosti stejně, jako Avengers v původním počtu. Postavy od Marvelu a DC Comics jsou si přitom v ledasčem podobné. Zvláště Flash je v podstatě hotový Quicksilver (trochu „říznutý“ novým Spider-Manem, což není nejšťastnější kombinace). Dobře se ví, proč Zack Snyder musel tento projekt opustit. Dokončit ho přišel Joss Whedon, což byla velice pozoruhodná volba. Srovnatelná s tím, když J. J. Abrams přešel od Star Treku ke Star Wars. Došlo na nějaké dotáčky a Whedon supervizoval i značnou část postprodukce.

Není divu, že v některých momentech Liga spravedlnosti konkurenční Avengers hodně silně připomíná. Nejlepší a nejpřekvapivější na ní je to, že při absenci Davida S. Goyera se upustilo od zbytečně hlubokomyslného filozofování a přistoupilo se na popcornový blockbuster v tradičnějším slova smyslu. Jinými slovy, Liga spravedlnosti nenásleduje Muže z oceli a Batmana v Supermana, ale má blíže k Sebevražednému oddílu a Wonder Woman. Ačkoli vlastně úplně nejvtipnější moment má spojitost s tím zmíněným bijákem, který měl premiéru v březnu 2016.

Tell me, do you bleed? … You will!“ řekl Batman Supermanovi a poprali se. Výborná scéna a ještě údernější hláška. Tentokrát se situace trochu obrátí, protože už někdy od dob Re-Animatora víme, že s některými věcmi se neexperimentuje. Dotyčným by po probuzení taky mohlo hrábnout, což by byl skoro námět na celý film. Tady jde o jednu scénu, kterou ukončí příjezd jedné známé, načež se přesuneme do takřka nebeské krajiny, kam dorazí ještě jiná známá. Někomu to při sledování filmu může připadat jako zbytečně sentimentální odbočení od hlavní zápletky, ale ve finále snad taky bude muset uznat, že i tohle v případě Ligy spravedlnosti funguje.

Liga spravedlnosti
je takový poctivý komiksový spektákl. Opět klade větší důraz na temnou vizuální stránku, která se mně osobně velice zamlouvá. Vylepšit šlo snad akorát ty dialogy mezi akcí, protože se v nich víceméně buď rekapituluje to, co se stalo, nebo se mluví o tom, co se bude dělat v následující scéně/následujících scénách. Nejvíce ze všeho ale Liga spravedlnosti doplácí právě na existenci Avengers, protože vymyslet něco vskutku originálního pro případné další části a filmy (tržby po otevíracím víkendu totiž nesplnily očekávaní), to asi nebude jen tak. Materiál v podobě těchto postav a jejich vychytávek (viz kupříkladu Hestiino laso) však může skýtat různé a hlavně široké možnosti, jak ukazuje i scéna mezi závěrečnými titulky. Úplně za nimi se pak nachází ještě jedna vcelku důležitá. Pokud bych měl Ligu spravedlnosti zhodnotit třemi slovy, tak napíšu, že se jedná o velmi příjemnou oddychovku.

Moon Jones

Jones Moon

Moon Jones