Zari

Speciál: Vítězové Oscarů

Vydáno dne 28.02.2017
Tak jak to dopadlo a jak se to odehrálo? 

 











 

NEJLEPŠÍ FILM

La La Land  MOONLIGHT

Je to tak. Producenti úspěšného muzikálu, včetně duchapřítomného Jordana Horowitze, už měli své děkovné řeči za sebou, když v tom se dozvěděli, že došlo k omylu a že předávající Warren Beatty a Faye Dunawaye (hvězdy slavné gangsterky Bonnie a Clyde, která letos slaví padesátiny) dostali špatnou obálku. Za měsíc osmdesátiletý herec se zarazil, což mnozí považovali za vědomé prodloužení oné chvíle napětí. Bohužel včetně jeho o tři roky mladší kolegyně, která prostě vyřkla název La La Land.

Na obálce přitom stálo Emma Stone, La La Land – Nejlepší herečka v hlavní roli. Jenže ta později prozradila, že svou obálku měla celou dobu v ruce! Ovšem ony existují obálky dvě. Na každé straně pódia jedna, jak vysvětlili Martha Ruiz a Brian Cullinan – jediní dva lidé na světě, kteří znají výsledky ještě dříve, než my všichni ostatní, včetně předávajících. To znamená, že hlavní vinu nenese ani Warren Beatty, ani Faye Dunaway a dokonce ani Leonardo DiCaprio, jenž Emmě obálku i sošku předával. Takže chyba nastala někde v zákulisí.

Stalo se v historii udílení Oscarů už něco podobného? Víme, že takové omyly se stávají na soutěžích MISS, kde je to možná ještě brutálnější, protože ty mladé krásky to hodně prožívají, když jsou jen a pouze samy za sebe. Proto už se i stalo, že pak byly oceněny obě. A La La Land už měl v tu dobu nedostižný náskok (byť samozřejmě Nejlepší film je Nejlepší film). Co se historie udílení Cen Akademie filmového umění a věd týče, k takovému přehmatu došlo poprvé (fakt, že se v roce 1974 proběhnul fotograf Robert Opel na jevišti kompletně nahý, nepatří do stejné skupiny). Ačkoliv jsou známé ničím nepodložené spekulace o možné záměně v případě některých vítězů a vítězek (nejčastěji zmiňovaným budiž vítězství Marisy Tomei za film Můj bratranec Vinny na úkor všemi favorizované Vanessy Redgrave za Rodinné sídlo). Nicméně kdyby k tomu opravdu došlo, okamžitě by se objevil někdo, kdo by zjednal nápravu, tak jako v únoru roku 2017.  


NEJLEPŠÍ HEREC V HLAVNÍ ROLI

CASEY AFLLECK za film MÍSTO U MOŘE

Upřímně řečeno, asi by se našlo dost lidí, kterým kdyby někdo ještě někdy před rokem a půl řekl, že mladší brácha Bena Afflecka získá někdy Oscara, moc by tomu nevěřili. Nicméně stalo se a dá se očekávat, že ho v nejbližších letech uvidíme v dalších pozoruhodných úlohách.


NEJLEPŠÍ HEREČKA V HLAVNÍ ROLI

EMMA STONE za film LA LA LAND

Meryl Streep si zice vysloužila ovace ve stoje za jubilejní dvacátou nominaci, nicméně čtvrtá cena z toho nakonec nebyla. Hereckým kategoriím tedy nadále vévodí Katharine Hepburn. Druhá výhra se nekonala ani pro naši favoritku Natalie Portman, jež coby Jackie naprosto uhranula svou precizností. Sportovně je ale třeba uznat, že výkony Emmy Stone patří k těm málo velmi, velmi dobrým věcem, jaké La La Land nabídnul (stále se totiž nelze zbavit dojmu, že z větší části vznikal spíše metodou pokus-omyl, což je samozřejmě možné, ale ne vždycky to spolehlivě funguje).


NEJLEPŠÍ HEREC VE VEDLEJŠÍ ROLI

MAHERSHALA ALI za film MOONLIGHT

Je to tak, v jednu chvíli natáčíte nepříliš povedené Predátory, a o necelých sedm roků později si na konto připíšete ocenění nejprestižnější!!! Určitě to není tím zkrácením křestního jména, které se vyslovuje o něco lépe, než Mahershalalhashbaz, které má čtyřiatřicetiletý herec uvedeno v rodném listě. Zároveň se jedná o prvního umělce muslimského vyznání, který opanoval jednu z těch sedmi úplně nejostřeji sledovaných kategorií. A nutno dodat, že se mu právě velice daří nejen v profesním, nýbrž i v osobním životě, jelikož se mu 22. února narodila dcera. Takže gratulace!


NEJLEPŠÍ HEREČKA VE VEDLEJŠÍ ROLI

VIOLA DAVIS za film FENCES

I když šlo zřejmě o nejvyrovnanější kategorii (tedy pokud nepočítáme Nejlepší film, že?!?), není pochyb, že v ní vyhrála ta v minulém roce nejlepší. Poklonu pochopitelně vysekla i Denzelu Washingtonovi


NEJLEPŠÍ REŽIE

DAMIEN CHAZELLE za film LA LA LAND

Alejandro González Iñárritu letos nesoutěžil, ale přesto padnul rekord. Oceněnému tvůrci totiž bylo letos v lednu teprve dvaatřicet. Takže místo zkušeností a vypravěčského mistrovství dali hlasující přednost nadšení pro věc.


NEJLEPŠÍ PŮVODNÍ SCÉNÁŘ

KENNETH LONERGAN za film MÍSTO U MOŘE

Cenu mu předali Ben Affleck a Matt Damon, jenž se opravdu nemusí s moderátorem večera Jimmym Kimmelem. Ten mimo jiné zařídil, aby při jeho uvedení této kategorie začala hrát hudba, jako se to děje, když někteří ocenění překročí svůj limit na děkovnou řeč.


NEJLEPŠÍ ADAPTOVANÝ SCÉNÁŘ

BARRY JENKINS, TARELL ALVIN McCRANEY za film MOONLIGHT

Předávájící byla v tomto případě Halle Berry a … ne, že tak vřelé reakce, jako před čtrnácti rokama od Adriena Brodyho, se jí nedostalo.


NEJLEPŠÍ KAMERA

LINUS SANDGREN za film LA LA LAND

Vítěz rozhodně zapomněl poděkovat Chivo Lubezkimu, že tentokrát neměl, s čímž být nominovaný. Jinak by si asi s velkou pravděpodobností připsal čtvrté vítězství v řadě (postupně Gravitace, Birdman, REVENANT Zmrtvýchvstání).


NEJLEPŠÍ STŘIH

JOHN GILBERT za film HACKSAW RIDGE: ZROZENÍ HRDINY

Sám Mel Gibson se sice nedočkal, ale přesto si jeho výborný film připsal dvě výhry.


NEJLEPŠÍ ZVUK

HACKSAW RIDGE: ZROZENÍ HRDINY


Jak uvedeno, druhý Oscar pro válečné drama Mela Gibsona.


NEJLEPŠÍ STŘIH ZVUKU

PŘÍCHOZÍ

Takové docela milé překvápko, o které se postarali předávající Chris Evans a Sofia Boutella.


NEJLEPŠÍ VÝPRAVA A DEKORACE

LA LA LAND

Tady skutečně La La Land. Možná trochu překvapivě předávali zrovna Nejlepší výbravu a dekorace Jamie Dornan a Dakota Johnson, hvězdy Padesáti odstínů šedi, temnoty i svobody.


NEJLEPŠÍ NÁVRHY KOSTÝMŮ

FANTASTICKÁ ZVÍŘATA A KDE JE NAJÍT

Krásný čtvrtý oscarový večer pro Colleen Atwood.


NEJLEPŠÍ MASKY

SEBEVRAŽEDNÝ ODDÍL

Jediná kategorie, kde byli pouze tři nominovaní. Nečekaný úspěch nejlepšího počinu, jaký se v roce 2016 objevil v českých kinech (tedy spolu s Týpky a zbraněmi -> recenze brzy) to ale nikterak nesnižuje.


NEJLEPŠÍ HUDBA

JUSTIN HURWITZ za film LA LA LAND

Asi by to byla trochu ostuda, kdyby měl Nejlepší hudbu jiný film, než muzikál (ačkoliv La La Land ji podle nás stejně neměl).


NEJLEPŠÍ PŮVODNÍ PÍSEŇ

City of Stars“ z filmu LA LA LAND

S "Can’t stop the feeling" sice Justin Timberlake začal celé letošní udílení a optimismem, jaký z této písně pramení, evidentně navodil v Dolby Theatre tu správnou atmosféru. Jenže v té době už bylo o vítězi rozhodnuto. "City of Stars" je ale fakt jedním z těch dvou dobrých songů v La La Landu (viz také "Another Day of Sun"). V rozmezí několika minut druhý Oscar pro Justina Hurwitze.  


NEJLEPŠÍ VIZUÁLNÍ EFEKTY

KNIHA DŽUNGLÍ

Porazit Doctora Strange a Rogue One: Star Wars Story, to vskutku zaslouží uznání.


NEJLEPŠÍ ANIMOVANÝ FILM

ZOOTROPOLIS: MĚSTO ZVÍŘAT

Skutečně pomohl tento biják udělat ze světa o malinko lepší místo?


NEJLEPŠÍ NEANGLICKY MLUVENÝ FILM

KLIENT

Pět roků po skvostném Rozchodu Nadera a Simin (připomeňte si workshop s Leilou Hatami) přišla další chvíle Asghara Farhadiho. Už tehdy ho mrzely vztahy mezi rodným Íránem a Spojenými státy americkými. Tentokrát si sošku osobně převzít ani nepřijel. Na protest proti politice Donalda Trumpa. Oscara za něj převzala inženýrka a první vesmírná turistka Anúše Ansárí (Anousheh Ansari).


NEJLEPŠÍ CELOVEČERNÍ DOKUMENTÁRNÍ FILM

O. J.: MADE IN AMERICA

Ten název asi prozrazuje mnohé.


NEJLEPŠÍ KRÁTKOMETRÁŽNÍ DOKUMENTÁRNÍ FILM

THE WHITE HELMETS

Orlando von Einsiedel byl spolu s producentkou Joannou Natasegarou nominován už za dokument Virunga z roku 2014. Tehdy to nevyšlo. Teď už ale ceny Akademie z rukou Davida Oyelowa a Salmy Hayek dostali. A všechny přítomné v sále vyzvali, aby povstali a ukázali tím, že jim není hlostejná válka v Sýrii. A rozhodně to nebyl jediný politicky orientovaný jev toho večera!


NEJLEPŠÍ KRÁTKOMETRÁŽNÍ ANIMOVANÝ FILM

PIPER

Režisér filmu prohlásil něco v tom smyslu, že „děti jsou naše budoucnost“. To měl určitě pravdu.


NEJLEPŠÍ KRÁTKOMETRÁŽNÍ HRANÝ FILM

MINDENKI

I tady předávali David Oyelowo a Salma Hayek.



Pojďme si to všechno zrekapitulovat. Nejvíce Oscarů získal La La Land. Lidé, kteří se na něm podíleli, vyšli na pódium celkem šestkrát (resp. sedmkrát, ale jednou se to prostě nepočítalo). Není to překvapení, když si film připsal rekordních čtrnáct nominací (kompletní přehled k dispozici TADY). Následovaly snímky Moonlight se třemi a Hacksaw Ridge a Místo u moře se dvěmi. Naopak úplně mimo zůstal i přes působivou kampaň hrdina, který se i ve vypjatých situacích obává, jestli nezapomněl vypnout sporák. Hrdina, kterým á svůj důvod pro nošení červeného obleku. Hrdina, který zbořil čtvrtou stěnu … Deadpool! Jinak mezi nominovanými se (nejen) v hereckých kategoriích na rozdíl od minulého roku nejenže objevili, ale zároveň i vyhráli Afroameričané a Afroameričanky, takže mohli být skoro všichni spokojení.

A tím skoro všichni nemyslíme pouze o tvůrce La La Landu (do jisté míry, protože šest Oscarů je stejně hodně). On totiž kvůli tomu průšvihu s Nejlepším filmem zanikla ještě jedna chyba. Uvádějící Jennifer Aniston před sekcí In Memoriam vzpomenula vynikajícího herce Billa Paxtona, jehož nebylo narychlo možné do výčtu zesnulých osobností zařadit. Robert Vaughn, poslední z legendárních Sedmi statečných, tam ovšem jistě být uveden měl. To však stále není všechno. Představte si, že jste od roku 1984 filmovou producentkou. Na kontě máte třeba i oscarové Piano. Koukáte na In Memoriam a najednou uvidíte svou fotku, byť u jiného jména! Přesně to se přihodilo Australance Jan Chapman, jejíž tvář byla zaměněna s krajankou, kostymérkou Janet Patterson.

V každém případě se dlouho, dlouho bude mluvit především o La La Landu a Moonlightu. Ale když se to tak vezme, ceny Akademie filmového umění a věd se udělují od roku 1929 a za tu dobu šlo skutečně o první takový nechtěný error (i když byl opravdu nechtěný?), což vlastně pořád znamená hodně dobrou úspěšnost. Ačkoliv prezidentka Cheryl Boone Isaacs bude asi jiného názoru. Jisté je, že příští rok při jubilejním devadesátém udílení se bude všechno pečlivě střežit. Tahle popletená událost však zřejmě zasáhne i jiná vyhlašování, což dává velký prostor pro kverulanty, aby si mohli zase stěžovat a pochybovat. Narážky se možná objeví už v sobotu 4. března na Českém lvu.

FOTO: cinema.de
(Autor: Tomáš Kordík)
 

Kino

Recenze: Světýlka

Po Chvilkách a Slovu stvořila Beata Parkanová tato Světýlka, ve kterých neustoupila od svého působivého režijního... celý článek
Reklama
Reklama
Reklama
Naposled navštívené:Přesunout nabok | Vymazat historii
Náš příběh (Notre histoire)

Náš příběh
Notre histoire

Tu Duu-Chih

Duu-Chih Tu

Naposled navštívené:
Náš příběh (Notre histoire)

Náš příběh
Notre histoire

Tu Duu-Chih

Duu-Chih Tu