Recenze: Robin Hood

Vydáno dne 14.05.2010
Režisér Ridley Scott popáté spolupracuje s hercem Russellem Crowem. Může být Robin Hood při příštím vyhlašování Oscarů stejně úspěšný jako Gladiátor?

rhIITento Robin Hood nabízí již více než šedesátou filmovou verzi příběhu o slavném zbojníkovi. K těm nejzdařilejším pak patří určitě Robin a Mariana z roku 1975, která zaujme skvělými hereckými výkony. Dále je to verze z roku 1991 s Patrickem Berginem a Umou Thurman v hlavních rolích nazvaná prostě, ale výstižně Robin Hood. Tato verzi určitě nikoho neurazí. A samozřejmě je tu moje nejoblíbenější s názvem Robin Hood: Král zbojníků. V té si hlavní roli zahrál Kevin Costner a Marianu hrála skvělá herečka Mary Elizabeth Mastrantonio, jejíž nejslavnější role se ovšem tradují až do 80. let. Tato verze pak nabízí především výbornou zábavu a velmi dobře zachycenou špínu středověku.

rhIIIA co Scottův film? Přiznám se, že filmy tohoto režiséra mě nikdy výrazně neoslovily. Pokud bych se s ním někdy setkal, asi bych si s ním mohl povídat pouze o dvou z jeho filmů, protože více počinů z jeho režijní filmografie mě bohužel nikterak nezaujalo. Prvním filmem je Gladiátor, nabízející úchvatnou podívanou s excelujícím Russellem Crowem. Rozhodně jeden z nejlepších historických filmů vůbec. To bez debaty. Druhým filmem pak není ani Vetřelec, ani Blade Runner, ani Americký gangster. Je jím právě nový Robin Hood, který je příjemnou kombinací všech tří verzí, zmíněných v předchozím odstavci.

rhVIIIHerecké výkony jsou vskutku úchvatné, ostatně s obsazením, ve kterém figurují jména jako Russell Crowe, Max von Sydow, William Hurt, Mark Strong, Matthew MacFadyen, Eileen Atkins a Cate Blanchett (která hraje opravdu kouzelně) ani jiné být nemohou. Na Oscara pro Crowa to ale tentokrát nevypadá, protože oproti Gladiátorovi nemá tentokrát tolik prostoru. To je ale pro Robina Hooda jedině dobře, protože soustředit se s tak vynikajícími herci a herečkami pouze na jednu postavu by byl skoro hřích. Jestli má tento film nějakého Oscara získat, pak by měla rozhodně být oceněna jedna z vedlejších rolí.

rhIAni tato verze určitě nikoho neurazí, byť se spíše jedná o prequel. To znamená, že se hlavní hrdina teprve Robinem Hoodem stane. Scenárista Brian Helgeland se zkrátka rozhodl tentokrát zpracovat příběh slavného zbojníka trochu jinak. A rozhodně to byl krok správným směrem. Tak si v tomto filmu najde určitě každý to svoje. Nechybí v něm po dlouhé době velmi zručně natočené rytířské bitvy, dále krásné kulisy, cool scény, zdařilé kostýmy, Cate Blanchett, a místo zbylo i na nějakou tu romantiku. Od filmu jsem mnoho neočekával, přesto jsem nepatrně doufal, že by mohl být alespoň z části takový, jaký popisuju. Nová verze Robina Hooda tedy rozhodně moje očekávání předčila.

rhCo do zachycení středověku za Costnerovou verzí tato nepatrně zaostává, ale co do zábavy se jí určitě vyrovná. Při sledování filmu mnohým ani nepřijde, že stopáž je téměř dvou a půl hodinová, protože nejen díky velmi chytře napsanému scénáři není prostor na to, aby se divák nudil. A o vtipné momenty také není nouze. Navíc trio Crowe-Blanchett-von Sydow funguje výborně, ba až dokonale. Je vidět, že si tyto tři herecké hvězdy vzájemnou spolupráci opravdu užívali a skvěle se doplňovali, což je pro výsledek nesmírně důležité.

Robin Hood je velmi zábavný a v některých ohledech až pohádkově laděný film. Pravda, některé věci si scénárista mohl odpustit. Jako například události, které souvisí s otcem hlavní postavy. Určitě by bylo bývalo lepší vědět o Robinově minulosti méně nebo se o ní dozvědět jinak, než přes otce, který „překvapivě" nebyl žádný niemand. Tento drobný nedostatek je ovšem vykompenzován velmi povedeným a překvapivým finále, které sice přímo volá po pokračování, ale musím říct, že na další dobrodružství tohoto Robina Hooda a jeho přátel se určitě rád podívám. A troufám si odhadnout, že určitě nebudu sám.