S Elvisem zároveň začala mimořádně kreativní spolupráce s Kurtem Russellem, kterou dál rozvíjeli přes Útěk z New Yorku a sequel Útěk z L. A., ovšem stvořili také Věc a Velké nesnáze v Malé Číně. V podstatě co film, to klasika (snad až na toto pokračování). I tuhle jejich společnou prvotinu můžeme v rámci životopisných filmů o zpěvácích řadit velmi vysoko, třebaže ani stopáž dosahující na cca 165 minut nestačila k tomu, abychom dostali ucelený pohled na život legendy. Nebo alespoň na pasáže z jejího pestrého života, ve kterém došlo na situace všední, méně všední i zcela nevšední. Zcela nevšední díky mimořádnému talentu, který naprosto zásadním způsobem otřásl v 50. letech tehdejší hudební scénou a jehož unikátnost rozpoznáváme dodnes.
V Presleyho příběhu bychom našli podobnosti s Karlem Gottem (odkaz na knihu). Nejen v tom, že byli oba perfekcionisti, kteří pokaždé chtěli odevzdat co nejpreciznější produkt a na jevišti si vypomáhali osobitými pohyby. Oba navíc jejich profese nabíjela obrovskou energií a hvězdné manýry jim byly naprosto cizí, ač si byli vědomí své výjimečnosti (viz výborná scéna: „Jako kdo zpíváte?“ Odpověď: „Jako nikdo.“) Kvůli jejich proslulosti pro ně bylo nemyslitelné vyjít si třeba na jídlo do restaurace nebo na pěkný biják do kina. Však si Elvis taky v jedné scéně postěžuje, že si nemůže jen tak vyrazit do světa, aniž by se na něj nenalepila hromada fanoušků a hlavně fanynek. Ty nejoddanější čekaly u brány do jeho sídla Graceland klidně hodiny na to, aby jej alespoň zahlédly. Nutno dodat, že nejen při tomhle záběru tvůrci dost šetřili na komparzistech, resp. komparzistkách.
Nicméně v této souvislosti se nelze nepozastavit nad tím, že kdyby za Johnem Carpenterem přišli producenti až v roce 1989 nebo dokonce v závěru tisíciletí/století, zřejmě by odmítnul. A kdyby ne, výsledek by jistě vypadal docela jinak, ač už po svérázné sci-fi Dark Star, akčním nářezu Útok na 13. okrsek, mistrně znepokojivém Halloweenu a rovněž výživném televizním thrilleru Někdo mě sleduje! dokázal, že svoji profesi ovládá skvěle. Při sledování Elvise se spíše někdy nelze ubránit dojmu, že produkční podmínky nebyly ideální. V jiných pasáž to naopak vypadá, že během natáčení musela na place panovat veliká pohodička.
Nic to však nemění na tom, že film neustále uhání dopředu. Dost potenciálně zajímavých události v rychlosti přeletíme a věnujeme se obecným tématům, zvláštěpak lásce. Druhá polovina se totiž primárně zaměřuje na vztah s Priscillou Beaulieu, kterou potkal při vojenské službě v Německu v roce 1958 (krátce předtím, než zazpíval s kapelou „Helmutů“). V 50. letech to byla celkem běžná praxe. Vzpomeňme, že o tři roky dříve se evropské matce a americkému otci-vojákovi Davidu Willisovi narodil ve Stuttgartu syn Bruce. V každém případě Elvis se svou láskou řeší často věci, jaké mezi sebou řešívaly, řešívají a budou řešívat i jiné hvězdné páry typu Johnnyho Cashe a June Carter, Franka Sinatry a Avy Gardner nebo Jamese Browna a Dee-Dee Jenkins. Občas bychom si místo nich mohli dostadit i „obyčejné lidi“ a výsledek by byl při těch obecných dialozích patrně velmi podobný.
Taky měla problémy s jeho zaneprázdněností, což bývá údělem manželek věhlasných umělců. Delší dobu věřila jeho slibům, že spolu budou trávit více času. Určitě to není tak, že by jí chtěl něco nalhávat. Ale při jeho statusu superstar bylo něco jako plnohodnotný osobní život zkrátka obtížně realizovatelné. Neustále byl v jednom kole, takže není divu, že občas vybouchnul – tu praštil lampou o zem, tu propustil všechny asistenty a kamarády. Možnost vyrazit jenom na obyčejný piknik se postupně stávala čím dál tím nepravděpodobnější. Naštěstí si pořád udržoval profesionalitu (na rozdíl od Judy Garland) a když už byla situace opravdu neúnosná, skoro na celou dekádu se stáhnul do ústraní.
Elvis z roku 1979 je tedy film, ze kterého by si tvůrci současných „biopiců“ o slavných zpěvácích klidně mohli vzít příklad. Pozoruhodný je i z toho důvodu, že sám Kurt Russell se v deseti rokách měl možnost s Králem rock’n’rollu setkat. Coby začínající herec jej při natáčení komedie Stalo se na světové výstavě kopnul do holeně. Podle vlastních slov tehdy nechápal, s kým má společné scény, avšak podle zástupu fanynek, které obkopily jeho auto pokaždé, když se blížil na plac, pochopil, že se „asi jedná o někoho slavného“. Pozdější představitel Snakea Plisskena ztvárnil Elvisova imitátora v počinul 3000 mil na útěku, v originálním znění promlouvá jeho hlasem taky ve Forrestu Gumpovi. Jeho spolupráce s Shelley Winters, Melody Anderson, pochopitelně s otcem Bingem (podle očekávání hraje Presleyho otce) a Season Hubley vyšla na výbornou. S poslední zmíněnou herečkou dokonce natolik, že se krátce po natáčení vzali. Tvůrci Elvise holt už tenkrát věděli, že jeho věhlas neuhasne ani půl století po podivném úmrtí. Jak řekne jeho manažer plukovník Tom Parker při natáčení jednoho z jednatřiceti filmů, ve kterých si otec Lisy Marie zahrál: „Režisér může být nahrazen, Elvis ne.“
FOTO: cinema.de