Jack Burton toho docela dost nakecá. Jezdí kamionem nazvaným Pork-Chop Express a kamarádí se s Asiaty. Jeden z nich se jmenuje Wang. Dluží mu peníze, ale teď potřebuje zajet na letiště vyzvednout svou lásku Miao Yin – dívku se zelenýma očima a s tváří Suzee Pai. Na letišti si nelze nevšimnout neodolatelné Gracie Law. Jenže než si kdokoli stačí pořádně vzpamatovat, je Miao Yin unesena pouličním gangem. V Čínské čtvrti dojde na první zjevení tří elektrizujících bodyguardů tajemného Davida Lo Pana, kterého před mnoha staletími proklel první čínský císař, takže osciluje mezi starým pánem a temným čarodějem. Potřebuje se oženit s dívkou se zelenýma očima, aby ji následně mohl obětovat a tím zlomit svoje prokletí a stát se opět smrtelným.
Zároveň si nelze nevšimnout výrazného parodického či spíše satirického podtextu, který se však od toho, na který John Carpenter vsadil u Oni žijí, rozhodně liší. Zatímco tam šlo o poukázání na absurdní nedostatky éry prezidentování Ronalda Reagana (ačkoli tahle skvělá sci-fi bude v mnohém aktuální i v současnosti, a to skoro kdekoli na světě), tady si bere na paškál akční žánr. Nadpřirozené jevy nejsou v jeho tvorbě ničím neobvyklým (zmrtvýchvstalí piráti v Mlze, automobil Plymouth Fury v Christine, ale vlastně i Michael Myers v Halloweenu), ovšem tentokrát se fantazii a snaze vybočit od ostatních žánrových počinů tehdejší dekády opravdu meze nekladly. Takže nic naplat, Velké nesnáze v Malé Číně i kvůli lehce ulítlejšímu humoru v Johnově filmografii v jistém smyslu vyčnívají, tak jako se liší Zabijácká elita od zbytku tvorby jiného mého oblíbeného režiséra Sama Peckinpaha, jenž se rovněž stal legendou a jenž je ceněn především za svoje revizionistické westerny.
Sám John Carpenter vlastně čistokrevný western nikdy nenatočil (s výjimkou spolupráce na krátkometrážním oscarovém snímku The Resurrection of Broncho Billy), přestože moc chtěl. Jenže v době, kdy se stal součástí filmového průmyslu, už jaksi vyšly z módy. V každém případě platí, že westernové prvky jsou v rámci jeho kariéry dobře rozpoznatelné. I když zrovna Velké nesnáze v Malé Číně si fakticky jdou vlastní cestou. Nicméně nezapřou, že tak jako u Halloweenu, Mlhy, Útěku z New Yorku a Věci stál za kamerou Dean Cundey, jehož smysl pro vizuální atraktivitu a pro pokaždé správnou velikost záběru má na pozdějším úspěšném znovuobjevení tohoto bijáku určitě také svůj podíl.
Velké nesnáze v Malé Číně jsou orámované scénou, ve které je vyslýchán řidič průvodcovského autobusu Egg Shen, který sehrál spolu s Burtonem a Wangem a kamarádem Eddiem zásadní úlohu v tom, aby se nad čtvrtí už neobjevovala obrovská zářící koule a aby nikdo nešlehal blesky a neničil střechy. To vše díky své znalosti černé magie, o čemž nás brzy rázně přesvědčí a spolehlivě navnadí na následující dění, které by zasluhovalo některé aspekty (např. z čínské mytologie/historie) ještě rozvinout, a naopak jiné scény (např. předvádění práce se zbraněmi před očarovanými Gracie a Miao Yin) pro změnu zkrátit nebo rovnou vystřihnout. Marná by nebyla ni odpověď na některé palčivé otázky (např. proč se musel jeden ze záporáků zrovna takhle nafouknout a vybouchnout?). Speciální a hlavně vizuální efekty – včetně svérázného strážce – se navzdory roku vzniku velice povedly. Tak jako se povedla závěrečná písnička od skupiny Coupe De Villes, kterou tvořil John Carpenter se svými kamarády Nickem Castlem a Tommym Lee Wallacem. Jenom dokládá, že tento počin je nutno brát s velkou nadsázkou.
P. S.: Blu-ray disk obsahuje několik zajímavých VYSTŘIŽENÝCH SCÉN, někdy ještě s režisérovým zavoláním: „Cut“. Dále je možné si pustit dobrý PRODLOUŽENÝ KONEC, zvolit IZOLOVANOU HUDEBNÍ STOPU, poslechnout si ROZHOVOR S RICHARDEM EDLUNDEM, který se postaral právě o vizuální efekty. Nechybí ani sedmiminutový DOKUMENTÍK z návštěvy placu, několik TELEVIZNÍCH SPOTŮ, svérázné HUDEBNÍ VIDEO ke zmíněnému songu, který doprovází závěrečné titulky … A podívat se můžeme do obsáhlé, vesměs zákulisní GALERIE, čítající na 260 fotek! K tomu všemu nelze nezmínit KOMENTÁŘ JOHNA CARPENTERA A KURTA RUSSELLA, jaký rozhodně stojí za poslechnutí, tak jako celý film stojí za zhlédnutí.
FOTO: cinema.de