Dále nás zajímá svéráznější polda Lou Slade (George Kennedy), jenž při chytání zločinců klidně natáhne pěstí kolegovi z jiného okrsku, když ho nezajímá ani tak nebezpečný unikající zločinec, jako nabořený živý plot u sídla herečky Zsa Zsy Gabor. Miles zase trénuje motocrossový freestyle, jelikož si od něj zřejmě slibuje slušné výdělky. Přes svého bratra se s ním zná atraktivní Rosa (Victoria Principal s afro účesem á la Saxana či Pam Grier coby Coffy), která klidně vyrazí do kina na Tuláka z širých plání a která má po skončení otřesů tendence rabovat, což ji dostane do nepříjemné společnosti týpka Jodyho, který jest vlastně charakterově nejpozoruhodnější figurou, neboť v něm tahle extrémní situace probudila jeho extrémní podstatu.
Od začátku dostáváme náznaky, že se blíží zkáza na přírodní bázi (to ostatně vzhledem k názvu není žádné tajemství). Slabší otřesy následuje utonutí na obří Mulhollandské přehradě, u níž se dá při sledování tohoto žánru předpokládat, že po celou dobu nevydrží. To by zřejmě diváci a divačky tvůrcům neodpustili, kdyby nakonec k záplavě nedošlo. Přitom katastrofický žánr neměl příliš dlouhého trvání, ačkoli tituly do něj spadající si nacházejí cestičku do kin dodnes, byť v omezenější míře, než tomu bylo v sedmdesátkách. Nejblíže k Zemětřesení má asi San Andreas. Nutno přitom dodat, že co se efektů týče, jsou vlastně oba projekty na výborné úrovni, byť tento vzniknul o 40 roků dříve. Právem si v této kategorii vysloužil Oscara. Ten druhý patřil zvukařům, kteří rovněž odvedli výbornou práci.
Zemětřesení svým způsobem vnáší pořádek do chaosu, neboť i když se při takovém počtu postav logicky využívá paralelního střihu, všechno je přehledně, ba až sterilně natočené, jelikož tvůrci se například vyhýbají ruční kameře. Navíc se postavy proplétají a linky některých se spojují, takže mozaikový střih rovněž prospívá orientaci v probíhajících akcích. Na pasáž nejfatálnější seizmické aktivity si musíme počkat celých 53 minut. Moc přírody pak sledujeme v dalších sedmi. Zemětřesení v Kalifornii není ničím výjimečným. Někteří z řad diváků a divaček jej v roce 1971 v podobném rozsahu zažili na vlastní kůži. A jak známo, osobní zkušenost prohlubuje zážitek nejen při sledování katastrofického bijáku. Z čistě filmařského hlediska se toho v rámci žánru mnoho nového vymyslet nedá. Leda, že by vzniknul počin nikoli přímo o dané (přírodní) katastrofě, nýbrž o odklízení velkých škod, které napáchala.
FOTO: cinema.de