';

Speciál: Kmotr CODA: Smrt Michaela Corleona

Vydáno dne 19.06.2022 (371 přečtení)
I u nás už je na DVD k dispozici nová verze Kmotra III, který bude k vidění například ve středu 22. června od 19:30 v pražském kině Atlas. 

 

Francis Ford Coppola dostal od studia Paramount Pictures možnost třetí část předělat v roce 2020, tedy ke třicátému výročí od premiéry. Ne, že by to potřebovala, protože za jedničkou a dvojkou co do kvality rozhodně nezaostává. Pořád se jedná o unikátně natočený počin, jaký se nedá k žádnému jinému mimo tuhle trilogii připodobnit. Třebaže se zabývá stejnými tématy jako předchodí dvě části (např. rodina, touha po moci, věrnost, spravedlnost, …), díky novým postavám jako Vincent Mancini a vlastně i Mary Corleoneová nebo postavám, které si s věkem prošly zásadní charakterovou proměnou – viz Connie Corleoneová a samotný Michael Corleone (opět v jedinečném podání Al Pacina), je na daná témata nahlíženo z jiného úhlu pohledu.

Zároveň jsme se oproti Michaelově dějové linii ve dvojce posunuly o dalších dvacet roků dopředu, tedy na přelom 70. a 80. let (rozhodně by bylo zajímavé se dozvědět bližší informace o tom, čemu se ty dvě dekády Michael věnoval). Ideální období pro zápletku týkající se církevního mobiliáře, prostřednictvím kterého chce titulní postava vyprat špinavé peníze nashromážděné ilegální činností, tak jako pro možná konspirační teorii týkající se podivného úmrtí papeže Jana Pavla I., ke kterému došlo pouhý měsíc po zvolení. Závěrečných cca 20 minut strávíme v Teatro Massimo při sledování opery Sedlák kavalír, ve které zpívá Michaelův syn Anthony. Ovšem pár velmi důležitých událostí se odehraje i jinde, tak jako během křtin v jedničce.

 










 

V každém případě Michael Corleone ve svých šedesáti razí docela jiný přístup, což úplně nesouvisí s jeho cukrovkou jako spíše s fatálními chybami, které ho pronásledují. Není pochyb, že situaci kolem neposlušnosti bratra Freda by teď řešil jinak, rovněž by se jinak choval ke svojí manželce Kay a více se věnoval svým dětem. Došlo k razantní proměně jeho způsobu uvažování. Evidentně zmoudřel (ač sám tvrdí, že opravdu chytrý bude až po smrti). Pronese několik vypointovaných vět, za jaké by se rozhodně nemuseli stydět ani velcí světoví myslitelé, ačkoli Michael k nim dospěl nikoli nějakou přirozeností, nýbrž na základě zkušeností ze světa organizovaného zločinu. V každém případě platí, že jeho potencionální nástupce, nekompromisní synovec Vincent (nelegitimní potomek Sonnyho), si na cestu za splněním svého největšího přání, kvůli kterému je ochotný se ledasčeho/ledaskoho vzdát, těžko mohl vybrat lepšího průvodce.

Sám Francis Ford Coppola už v minulosti upravil jiné svoje projekty. Vedle nedoceněného Cotton Clubu vznikla tzv. Redux verze mistrovského díla nazvaného Apocalypse Now. V ní se oproti kinoverzi z roku 1979 objevilo nějakých 50 minut navíc. Později stvořil ještě Final Cut verzi, která se oproti Redux verzi příliš neliší. To samé se dá napsat o Kmotrovi III a Kmotrovi CODA: Smrti Michaela Corleona, která jest o deset minut kratší. Některé scény chybí úplně, další byly zkráceny, ještě další přeřazeny na jiné místo. Neobjevuje se tady však žádná, která by to nedotáhla do původního sestřihu. V něm se úvodní scéna CODY objevuje až po nějakých třiceti minutách. Jedná se o dialog mezi Michaelem a arcibiskupem Gildayem, který i způsobem natočení evokuje úvodní scénu z originálu, ve které za Vitem Corleonem přijde se svou prosbou nešťastný funebrák Bonasera.

 










 

DVD obsahuje minutu a půl dlouhý úvod Francise Forda Coppoly, ve kterém mimo jiné informuje, že CODA (neplést s tímto oscarovým snímkem, kde se spíše jedná o zkratku Child Of Deaf Adults neboli ‚dítě neslyšících dospělých‘) v hudbě znamená cosi jako epilog. „Neměl jsem přání natočit Kmotra II ani Kmotra III. Ale někdy zkrátka plavete v moři věcí, které je třeba udělat. Jako například živit svoji rodinu. Já a Mario Puzo jsme chtěli ten film pojmenovat Kmotr CODA: Smrt Michaela Corleona. Jenže tenkrát byl pro studio mnohem zajímavější název Kmotr III, protože naznačoval, že by mohla vzniknout i čtvrtá, pátá nebo šestá část. Tenkrát jsem bohužel neměl takovou moc jako při tvorbě Kmotra II,“ prozradil filmař, který tento sestřih chápe i jako „shrnutí a osvětlení prvních dvou částí.“  

Jak Kmotr CODA: Smrt Michaela Corleona, tak Kmotr III jsou v podstatě doslova rodinnou záležitostí. Francis Ford Coppola režíroval, produkoval a podílel se na scénáři s autorem knižní předlohy Mariem Puzem, který byl pro něj jako strýc. Ten skutečný, Anton Coppola (jenž se o dvanáct dnů nedožil 103 roků), zase diriguje orchestr při představení Sedláka kavalíra. Otec Carmine, jemuž se pětioscarový tvůrce věnuje i v osobním Tetru, se postaral o hudbu a zahrál si člena hudební skupiny na církevní ceremonii. Tehdy tříletá režisérova vnučka Gia má ve filmu také cameo coby vnučka Connie, kterou pro změnu ztvárňuje Talia ShireFrancisova sestra. A opomenout samozřejmě nesmíme dceru Sofii, jež se představila v důležité roli Michaelovy dcery Mary, jelikož původně oslovené herečky Julia Roberts a Winona Ryder musely z odlišných důvodů odmítnout. Později slavná režisérka titulů Smrt panen nebo Marie Antoinetta se coby novorozené mimčo objevila už v jedničce jako křetěný syn Connie a Carla Rizziho, zatímco ve dvojce ji můžeme vidět jako malou holčičku na lodi při příjezdu Vita Corleoneho, resp. ještě Andoliniho, na Ellis Island v New Yorku.

Pozor na spoiler v tomto odstavci! Kmotr CODA: Smrt Michaela Corleona přináší vedle jiného úvodu taky jiný závěr. Osamocenému a na židli sedícímu hlavnímu hrdinovi se ve vzpomínkách nevybavují všechny osudové ženy jeho života, tj. Kay, Appolonie a dcera Mary, nýbrž pouze poslední zmíněná. Poté si nandá sluneční brýle, ale spadnout na zem jej neuvidíme. Místo toho naskočí v celkových souvislostech lehce rozpačitý titulek pojednávající o tom, co řekne Sicilián, když někomu přeje dlouhý život, a také se dozvíme, že Siciliáni nezapomínají … Asi opravdu nebylo nutné Kmotra III nijak přetvářet. Ani tak ne proto, že se domnívám, že různé verze stejného filmu by se měly dělat pouze ve výjimečných případech (např. když se věhlasný režisér musí pro originální release podvolit nařízení studia), ale především z toho důvodu, že trojka se svými myšlenkami i finálním poselstvím/varováním – navzdory tomu, co se o ní tvrdí – funguje výborně.

FOTO: cinema.de
(Autor: Tomáš Kordík)
 

Kino

Recenze: Sibyl

Kvalitně obsazené francouzské drama, jaké rozhodně stojí za zhlédnutí. Ne všem se asi bude líbit,... celý článek

DVD

Recenze: Zemětřesení

Trochu navážeme na tento speciál, protože i pod Zemětřesení se podepsal Mario Puzo. Během prvních devíti červencových... celý článek

Skylink

Hitlerova bitva s médii

O moci médií dnes nikdo nepochybuje. Dokonce se dnes v rámci jejich internetového prostoru mluví o kybernetické válce. celý článek
 
Přidat na Seznam.cz
Zdarma
aplikace
pro mobil
ke stažení