Teď pojďme k synopsi filmu, nikoli k životnímu příběhu hlavního protagonisty, protože ten se v některých důležitých aspektech liší. V šestnácti letech si Frank myslel, že jsou s mámou a tátou spokojená rodina. Jenže otec Frank starší se dostal do menších potíží, což byla patrně poslední kapka k tomu, aby se matka chtěla dát rozvést. Tím spíše, že udržovala milenecký vztah s jeho kolegou. Neznámý člověk pak mladému Frankovi podal papír a řekl: „Sem napiš jméno rodiče, se kterým chceš po rozvodu zůstat.“ To bylo na šokovaného teenagera moc, a tak prostě utekl z domu, aby se několik roků vydával za někoho, kým není.
Štědrý by byl i vůči svému otci, se kterým se po rozvodu opakovaně setkává, což bylo přání Stevena Spielberga, který sám zažil rozvod svých rodičů. Mimochodem, Arnold Spielberg zemřel v roce 2020 ve věku 103 roků. Odcizené rodinné vztahy se prolínají celou režisérovou kariérou. Scenárista Jeff Nathason a Christopher Walken z Franka staršího udělali neméně pozoruhodnou postavu, za což byl druhý jmenovaný nominovaný na Oscara. Není pochyb, že si otec hlavního hrdiny představoval svůj život poněkud jinak. Vždycky chtěl být někdo, aby si ho ostatní vážili. I přes nepřízeň si udržuje svou hrdost a snaží se předstírat, že se mu nic špatného neděje. A když, tak za jeho chyby můžou jiní. Svoje zaváhání nepřiznává.
Působí tak, že na úspěch svého syna nikdy nežárlí – nutno zdůraznit, že o jeho podvodech neví. Naopak je na něj pyšný a nikdy by ho neudal (na rozdíl třeba od matky George Junga). Navíc ho už dříve naučil věci, které se mu později hodily – viz trik se sklouznutým náhrdelníkem, a samozřejmě následující moudro, které se mělo v podstatě stát jeho životním mottem: „Dvě myšky spadnou do hrnce se smetanou. První myš to hned vzdá a utopí se. Ale ta druhá myš to nevzdá a škube sebou tak silně, že smetanu v hrnci utluče na máslo. A zachrání se ... Od této chvíle se stávám tou druhou myší.“
Třetí významnou postavu tedy představuje agent FBI Carl Handratty (ve skutečnosti Joseph Shea), jehož tradičně skvěle ztvárnil Tom Hanks. Pro hlavního hrdinu se stává nejen postrachem, ale zároveň také nejbližším člověkem, kterému volá o Vánocích, protože jinak by pořádně něměl, s kým si pokecat. Byť pro něj díky penězům není složité získat si kamarády a kamarádky, jako třeba úžasnou kočku Cheryl (Jennifer Garner), která si ve výborné scéně za svou společnost nechá zaplatit. Vztahy mezi všemi postavami jsou výborně vykreslené a naprostá většina z nich má svoje významnější opodstatnění, včetně Handrattyho dvou kolegů, holčiny Lucy z banky (Elizabeth Banks) nebo Joanny (Kaitlin Doubleday), co měla nepřeloženou omluvenku.
Chyť mě, když to dokážeš je výjimečný film, u kterého nepřekvapí, že studiu DreamWorks vydělal za ty roky při celosvětových uvedeních už přes miliardu dolarů. Co se režisérových projektů týče, stoprocentně bude patřit mezi tři nejlepší. Navíc veškeré změny oproti realitě byly provedeny prakticky výhradně k lepšímu. Skutečnému Frankovi Abagnalemu Jr. nikdy nechybělo sebevědomí, nikdy o sobě nepochyboval a nikdy nic neplánoval. Ve smyslu: „Půjdu do tý banky, a když oni řeknou tohle, já zareaguju takhle, a kdyby náhodou odpověděli tohle, já řeknu tohle.“ Neuvědomoval si všechny možné následky, přesto dobře věděl, že ho jednoho dne dopadnou. Nepovažoval se za génia – prostě byl tehdy ještě dítě. Šeky padělal v USA i v Evropě, coby falešný pilot nalétal zadarmo údajně přes milion kilometrů. Na rozdíl od Leonarda DiCapria, vždycky vypadal mnohem starší, než doopravdy byl. To ovšem nic nemění na tom, že slavný hollywoodský herec už tenkrát předvedl vpravdě oscarový výkon. Ostatně hrál vlastně taky herce. Frank Abagnale Jr. se při nabídnuté práci od FBI zcela polepšil a dodnes svých tehdejších činů lituje. Tvrdí, že dostal druhou šanci, načež chtěl být hlavně dobrým manželem své ženě a dobrým otcem svých tří synů, z nichž jeden paradoxně vystudoval práva a stal se agentem FBI, který vede speciální tým, co řeší únosy amerických občanů v cizině. A pár roků zpátky prohlásil, že všechno, co tenkrát dělal, by bylo v současném přetechnizovaném a přeinformovaném světě o dost snadnější.
FOTO: cinema.de