Recenze: Kokain

Vydáno dne 09.06.2018 (517 přečtení)
Johnny Depp dnes slaví pětapadesátiny. A protože se chystá do kin drama o Pablu Escobarovi, přichází v úvahu jediný nejvhodnější film.
Filmů o nejznámějším drogovém králi zatím mnoho nevzniklo. A když už, nikdy nebyl hlavní postavou. Až do letošního počinu. Paradise lost se soustředí na přítele jeho neteře, v Infiltrátorovi se pouze mihne, protože hrdinou je Bob Mazur, Barry Seal: Nebeský gauner se s ním párkrát potká. V Kokainu se objevuje v jediné scéně, nicméně přesto se dá směle tvrdit, že Cliff Curtis jej vystihnul lépe než Benicio Del Toro či Mauricio Mejía. Už brzy uvidíme, jak si poradil Javier Bardem, jemuž bude přihrávat shodou okolností Penélope Cruz v roli baronovy přítelkyně, novinářky Virginie Vallejo.

Tento Kokain ale pojednává o Georgi Jungovi, federálním vězni číslo 19225004, který se narodil v městečku Weymouth ve státě Massachusetts. Dvouhodinová stopáž obsáhne sekvence z jeho dětství, z marihuanového dobrodružství v Kalifornii, z pobytů ve vězení, ze spolupráce s Medellínským kartelem, ze soužití s temperamentní Kolumbijkou Mirthou, z udobřování se s dcerou Kristinou Sunshine, až po údaj o tom, co ho bude čekat v následujících letech. Každá z těchto pasáží si přitom udržuje trochu jiné tempo, což souvisí i s nabýváním bohatství a stárnutím. Dobová atmosféra zůstává po celou dobu maximálně precizní.

Rovněž dramaturgie a s ní celý scénář zasluhují vyzdvihnout, ačkoli bývalo nemuselo být od věci sledovat Georgeovu reakci na zastřelení Escobara. Nick Cassavetes a především David McKenna, jenž napsal také Kult hákového kříže, Sejměte Cartera! nebo S.W.A.T. a v plánu měl i biopic právě o šéfovi Medellínského kartelu, avšak místo toho se raději věnuje vyučování, dokázali z Jungova života vyzobat to nejpodstatnější a upravili to pro svůj záměr sdělit, že prachy jsou sice fajn, ale mnohem důležitější je rodina. Hlavní hrdina měl vlastně tři: tu drogovou, kterou tvořili kámoš Tuňák (pouze v začátcích), mexický dealer, Derek Foreal (předobrazem byl Richard Barile), Diego Delgado (Carlos Lehder, jenž by možná taky zasloužil samostatný biják) a další členové kartelu – všichni opravdu pestré charaktery. Kdepak, tady nikdy nevíte, kdo vás kdy podrazí. Klidně to může být nejlepší kamarád, proto se nevyplácí komukoliv bezmezně důvěřovat.

Vlastně je trochu s podivem, že si George vybrala zrovna takovouto cestu. Určitě se na ní podepsalo dětství, kdy nechtěl být chudý. Naopak chtěl mít vždycky vítr v zádech, slunce ve tváří a chtěl, aby ho jeho osud zavanul až ke hvězdám. A pro svou dceru pak chtěl jenom to nejlepší, ale kšeftovat s drogami bylo to jediné, co uměl. Přesto, podobně jako mnozí gangsteři před ním i po něm, by pro své dítě udělal cokoliv, aby se mělo dobře. Navíc Mirthu (Penélope Cruz) rozhodně nemůžeme vnímat jako ideální partnerku a matku, což se později potvrdí. Letuška Barbara, která převážela zboží ze západního na východní pobřeží, by jí bývala nepochybně byla. Franka Potente i díky svému hereckému projevu vítězí v souboji těchto dvou přítelkyň na plné čáře.

Pravidelně, dohromady přibližně pětkrát, dochází na setkání George s rodiči, neboli s třetí, resp. ve správné hierarchii první rodinou. Jeho matka by se dala připodobnit k té Tonyině. V negativním slova smyslu totiž neustále překvapuje. Její představitelka Rachel Griffiths je přitom ve skutečnosti o pět roků mladší než Johnny Depp. Ale maskérky a maskéři odvedli vynikající práci. To samé u otce v podání Raye Liotty, pro změnu jenom o deset roků staršího. Právě vztah mezi otcem a synem bude tím úplně nejpropracovanějším a pouze podtrhává ty skvěle napsané dialogy. V českém znění se bohužel v některých důležitějších případech stalo, že se ztratily v překladu, čímž byl změněn jejich význam.

Hlavního hrdinu sledujeme téměř v každé scéně, takže Johnny Depp dostal příležitost předvést hodně ze svého výjimečného hereckého umění (pamatujeme, že Jackem Sparrowem se stal až po premiéře Kokainu). George díky němu vnímáme opravdu jako hrdinu, což se třeba o Tonym Montanovi napsat nedá. Sice taky páchá trestnou činnost, ale vlastně jen dává lidem to, co chtějí a nenutí je k ničemu. Prostě nikoho nezabije, nikoho nevydírá a hledí si svého (možná až moc). Navíc má kolem sebe zápornější a na první pohled mnohem méně sympatické postavy, jako kupříkladu člena kartelu Cesara Rosu, jenž po nově najatém pilotovi, který bude kokain převážet do Států, požaduje z jasného důvodu fotky jeho dětí. Kdepak, s drogovou mafií zkrátka není radno si zahrávat.

Kokain
je jeden z posledních oldschoolově vyvedených, ale stejně opravdu kvalitně odvyprávěných životopisných filmů. Z konkrétního úhlu pohledu také předkládá historii vskutku svobodných a demokratických USA, nicméně tak činí univerzálněji než Barry Seal: Nebeský gauner. Tenkrát, krátce poté, co vyšel na VHS, jsem dlouho nekoukal na nic jiného. Předtím v kině to byl ovšem teprve nezapomenutelný zážitek!!! Režisér Ted Demme (Jonathanův synovec) prokázal na tomto projektu obrovský talent. Paradoxně se mu však stal do značné míry osudným, protože necelý rok poté si šel zahrát basket a zabil ho infarkt, velmi pravděpodobně vyvolaný požitím kokainu. Málo platné, na kokain je určitě nejlepší se jenom dívat.

Hodnocení autora: 10/1010/1010/1010/1010/1010/1010/1010/1010/1010/10

Recenze: Predátor: Evoluce

Není divu, že Arnold odmítnul se na tomhle projektu jakkoliv podílet. Třebaže se ho ujal Shane Black, který byl coby Hawkins... celý článek