Jiné projekty přece dokážou odlehčit od tíživé reality mnohem spolehlivěji. Ze židle v tomto případě nezvedne vůbec nic. Pěstí do obličeje sice dostaneme, ale spíše v negativním slova smyslu ... Zkrátka podle toho, co se tady o Mstiteli povídalo, to vypadalo, že na nás čeká buď crazy komedii á la Jáchyme, hoď ho do stroje!, nebo vyloženě nebojácný pokus o nekorektnost, jakým byl třeba Wilsonov, třebaže dodnes mnohými ve velké míře zatracovaný. Místo toho se vybaví docela odlišný projekt – ten, který nese název Mars. A už jenom fakt, že můžeme uvést počin, který vlastně hraje na podobnou strunu, tomuto rádoby odvážnému dílku příliš neprospívá.
Ovšem zároveň nutno vyzdvihnout velmi profesionální stránku celé věci. Film je natočen zručně. A když se náhodou něco jakože nepovedlo, povětšinou není pochyb, že to bylo záměrné. Čili spíše než s řemeslem je problém s obsahem. „Co tím chtěl básník, resp. básnířka říci?“ Toť otázka, jakou si musíme při sledování pokládat opakovaně. Začíná to na*ranou uklízečkou, pokračuje třeba japonskou epizodkou se Zuzanou Bydžovskou a ještě dál pokračuje sovětským velitelstvím a letem do vesmíru. Nějaké satirické snahy se objevují, avšak leckteré se ve třetí dekádě jednadvacátého století tím, jak jsou servírované, trochu míjejí účinkem.
Mstitel obsahuje jednu jedinou velice povedenou scénu. Milan Šteindler hrající jednoho z těch zvídavých sousedů, kterým nic neujde, v ní sedí na záchodě, když v tom skrze zeď přiletí demoliční koule. Vedle střídmého hereckého projevu Daniela Fischera, účasti Jaroslava Duška (a že ten si svoje projekty v současnosti hodně vybírá!), a pochopitelně hezké roličce pro vždy výbornou Hanku Vagnerovou, zaujme akorát odkaz na Mad Maxe a soundtrack plný hitů, kupříkladu od Jiřího Korna („Žal se odkládá“), Jiřího Schelingera („Ptají se lidé“), Katapultu („Já nesnídám sám“) nebo Karla Gotta („Lady Carneval“). Jo, a opomenout bychom v těch kladech neměli cameo Ivy Pazderkové, která pochválí provedenou improvizaci. Ovšem jestli se celkově vzato na place improvizovalo ve větší míře, nebyl to dobrý nápad. A jestli se neimprovizovalo, taky to nedopadlo nejlépe.
FOTO: Bontonfilm