Z ní nás budou zajímat Sonny Red – pán, který je velká ryba. Dále do děje výraznějším způsobem promluví jeho syn Bruno. Novým šéfem Donnieho a Leftyho se stane Sonny Black, který rozhodně ví, jak to v branži chodí. A dalo by se napsat, že se snaží, aby mu neuniklo nic podstatného. Jenže ani on Donnieho nepodezřívá. Gangster Nicky je podřízený, avšak mimochodem si jede svůj vlastní business, což se v takové společnosti nemusí vyplatit. Zároveň se toho dá využít, jelikož se potkal s Donniem na nesprávném místě. V Miami (kde „podnikal výše zmíněný Tony Montana) se ještě na chvíli ukáže rovněž v utajení pracující a poněkud výstřední Richie Gazzo, a pak také Santo Trafficante, u něhož i z toho minima prostoru bezpečně poznáme, že jde o skutečně vlivného gangstera.
Ve filmech tohoto žánru se často stává, že se postavy jmenují jinak, než jejich reálné předobrazy a my pak musíme přemýšlet nebo dohledávat, kdo měl koho představovat. V Krycím jménu Donnie Brasco si scenárista Paul Attanasio žádná jména nevymýšlí. Diváci si tak můžou udělat ucelený obrázek. Patrně především za to si vysloužil pochvalu v podobě nominace na Oscara, jenže tenkrát bylo newyorské podsvětí poraženo tím losangeleským. Ostatně sám Joseph D. Pistone, jehož příběh film vypráví, potvrdil, že z pětaosmdesáti procent se v 70. letech během jeho mise stalo všechno právě takhle.
To, že je ten klenotník ve skutečnosti tajný a za svou záslužnou činnost vcelku nedostatečně odměňovaný agent, nevíme hned od samotného začátku. A možná by bývalo nebylo od věci, kdyby právě tohle odhalení bylo prvním plotpointem, přestože by to většina diváků věděla s velkou pravděpodobností dopředu z propagačních materiálů. Na druhou stranu, druhým plotpointem v Titaniku je okamžik, kdy se dozvíme, že ta obrovská loď půjde nezadržitelně ke dnu Atlantského oceánu. Z dramaturgického hlediska drží tento scénář pohromadě, byť se dá ledacos předvídat – přeci jen se jedná o hollywoodskou adaptaci. Nelze se rovněž zbavit dojmu, že některé momenty jsou podány příliš zjednodušeně (např. nedotažená linie s Leftyho synem), zatímco jiné zbytečně komplikovaně (není náhodou závěrečné setkání agentů s mafiány flashbackem?).
Krycí jméno Donnie Brasco je trochu rozpačitá podívaná. Hodnotná v tom smyslu, že se snaží být – až na některé odbočky – věrná skutečnosti, avšak současně se právě díky tomu nevyhne zdlouhavějším pasážím. To je vlastně docela zvláštní, jelikož scenárista měl nepochybně k posouzení dost materiálu, na základě kterého si mohl dobře rozmyslet, co by bylo dobré nám z dramaturgického hlediska ukázat a co ne, aby se vyhnul šablonovitosti. Některá ta klišé si tvůrci jak z pohledu scenáristického, tak z toho režijního, zkrátka mohli odpustit. Kdepak, tento počin, ač z jeho zhlédnutí přeci jen převažují kladné pocity, se mezi nejlepší gangsterky v historii kinematografie nezařadí. Ovšem jestli patří Al Pacino k vašim nejoblíbenějším hercům, zapomeňte na to.
FOTO: cinema.de