Recenze: Králíček Petr

Vydáno dne 10.08.2021
Sequel tohoto filmu z roku 2018, nazvaný Králíček Petr bere do zaječích, je od 5. srpna 2021 v kinech. My si prozatím připomeneme jedničku, k níž by bylo složitější udělat prequel, jelikož o původu titulního hrdiny se dozvíme už v animovaných pasážích, které vzdávají hold knižní předloze. Ale toto pokračování je vítané a rozhodně nemusí zůstat jenom u jednoho.

Tenhle Králíček Petr totiž provádí všemožné vylomeniny od házení ostružin, na které je dotyčná osoba alergická, přes hrátky s elektrickým proudem a kladení pastí a odpalování dynamitu, až po cizopasení v sousedově zahradě. Infarkt starého pana McGregora však nezpůsobil. Za něj mohla nedobrá životospráva. Dědit po něm bude prasynovec Thomas, jinak oddaný pracovník londýnské pobočky známého řetězce s hračkami, který se nedlouho po příjezdu zakouká do roztomilé sousedky Bey. Ta má vlastní ateliérek, protože je malířka poněkud abstraktních obrazů. Bydlení na venkově u Windermere jí maximálně vyhovuje, jelikož má hrozně moc ráda zvířátka. Včetně rošťáckých králíčků.

V minulosti jsme měli možnost se dvakrát potkat s medvídkem Paddingtonem. A taky s americkým Méďou (rovněž dvakrát), ale to sem teď asi úplně nepatří. Králíček Petr je také nesmírně zábavný, třebaže se tak na první pohled netvářil. Ačkoli to může být otázka toho, jestli máte radši králíky nebo medvědy. Na rozdíl od chlupáče z nejtemnějšího Peru, bude muset tenhle tvoreček, který v žádném případě nechce být označován za hlodavce, v průběhu tohoto svého počínání ještě zmoudřet. Ač se příběh odehrává v Anglii, svým způsobem by se mohlo (mimo jiné) jednat o alegorii na střety bílých a původních indiánských obyvatel při osídlování Spojených států v předminulém století.

Ti se také bránili, jelikož na daném území hospodařili už jejich předkové. A najednou přišel někdo, kdo jim ho chtěl nespravedlivě sebrat. U Králíčka Petra je to však složitější, neboť v první polovině filmu zachází ve snaze vypudit starého i mladého McGregora (vzhledem k níže uvedenému ani nevadí, že ho – klidně ve dvojroli – nehraje Ewan) opravdu do extrémů. Docela by mě zajímalo, kolik dospělých a hlavně kolik dětí bude komu víc fandit. Ze všeho vychází nejlépe sympatická Bea, která – aniž by si to uvědomovala – je zdrojem všech svárů. Ano, i v této pohádce platí ono známé a pravdivé rčení o tom, že za vším máme hledat ženu.

Režisér Will Gluck si rozhodně maximálně ušetřil práci naprosto ideálním obsazením, protože vhodnějšího herce než Domhnalla Gleesona a vhodnější herečku než Rose Byrne snad ani nemohl najít! Jejich rozvíjející se vztah je obrovsky zajímavé sledovat. Vliv na výjimečnost má scrabble, venkovské prostředí, jejich podobné charaktery, ... A opomenout v žádném případě nesmíme ukázku gesta, jakým se králíci omlouvají. Kdyby spolu mladý McGregor a Bea chodili ve světě bez škodících králíků, možná by to bylo ještě pozoruhodnější. Jejich lásku by mohlo ohrožovat cokoli jiného – první světová válka, koronavirus, krach na burze v roce 1929, Godzilla, kamarádství s drogovým dealerem, nepořádek dělající studenti a studentky, cesta za zlatem do Kalifornie přes území Siouxů, politická kariéra, totalitní režim … A stejně by to patrně byla velice poutavá podívaná. I když teda ne pro děti.

Králíček Petr je film, který můžeme bez debat doporučit všem generacím. Jedná se o ani ne nadupaný, jako spíše přímo naspeedovaný počin, ve kterém dostaneme celou řadu příležitostí k zasmání, a který se zároveň odlišuje i skvělou prací s pečlivě vybranou hudbou. V originále navíc zazní hlasy Elizabeth Debicki, Daisy Ridley a Margot Robbie, která také celý příběh vypráví a na roli se údajně připravovala tak svědomitě a poctivě, že jedla jenom mrkev. Alespoň to tvrdí v bonusových materiálech. Díky dokonalé animaci a oblíbenosti postavy Králíčka Petra má tahle série potenciál minimálně na dalších devět částí. Minimálně, protože podle jedničky to vypadá, že těch vtípků může být téměř bezpočet.

Zlatí úhoři

Zlatí úhoři
Zlatí úhoři