Recenze: Rockový zabiják

Vydáno dne 27.07.2020
Sex, drogy a unesená manželka? Ne tak docela.

Metal Assassin byli úspěšnou skupinou, která měla na kontě nejeden hit, avšak tím největším byl bezesporu song Teenage Ass Patrol. Sice budeme mít příležitost si ho během závěrečných titulků poslechnout, ale pro přiběh není důležitý. Důležité je, že stejně jako The Beatles, také Metal Assassin v podstatě rozbila žena á la Yoko Ono. Akorát s tím, rozdílem, že tady se jmenuje Sheila a učarovala frontmanovi Turkovi Enrymu. Po dobrovolné izolaci v honosném sídle v Malibu vyrážejí na dovolenou do Chile. A tam to se sexem a drogami nijak valné nebude. Jenže si neuvědomili, že na jižní polokouli není léto, takže jsou v hotelu zcela sami. S výjimkou pár zaměstnanců a chlapce, který umí říct anglicky pouze slovo ‚beer‘ neboli ‚pivo‘. Turkovi to vlastně vyhovuje. Dokonce natolik, že odmítne s Sheilou vyrazit na výlet. Takový, jaký se jí stane osudným.

V tom smyslu, že při obdivování lam jsou přepadeni bandou únosců, což vyústí ve smolnou, tragikomickou smrt dvou turistů. Štěstí v neštěstí spočívá v tom, že šéf téhle bandy je velký fanda Metal Assassin, takže se k Sheile, bývalé supermodelce, chová hezky. Dokonce natolik, že reálně hrozí riziko Stockholmského syndromu. Výkupné v hodnotě jeden milion dolarů je pro úspěšného rockera tolik, co pro jiné deset tisíc. Problém však spočívá v tom, že se do všeho montuje agent z „třípísmenové americké agentury“. A jak známo – USA nevyjednávají s teroristy. Pomoci se pokusí jedna asistentka a jeden týpek, který se tváří, že má s podobnými situacemi zkušenosti.

Existuje spousta nenápadných akčních komedií, které jsou přitom výborně natočené a velmi zábavné. Navíc jsou také s účastí známých herců. Na první dobrou se nabízí kupříkladu Cat Run a Cat Run 2. Rockový zabiják do této sorty nepatří. Spíše má blíže k počinům, v jakých se v posledních letech vyskytuje Bruce Willis. Rozdíl je v tom, že ty jsou někdy nechtěné směšné. U Rockového zabijáka naopak víme, kde tvůrci chtěli, abychom se smáli, ale přesto to v úplně naprosté většině případů není vzhledem k druhu humoru sranda k popukání.

Existují filmy, kde je humor spočívající ve flusajících lamách, zaměňování delfínů za žraloky nebo hadím uštknutí mezi nohy, opravdu vtipný. Jenže tady nějak nefunguje. Existují filmy, kde se agenti a jiné autority chovají protikladně k tomu, co se od nich očekává, což má jasný satirický podtón. Jenže tohle není ten případ. Bizarní, idiotské agentovo chování pouze pomáhá utvrzovat v podezření, že scenárista spoustu věcí vymýšlel za pochodu, s čímž potom není snadné se popasovat ani pro tak zkušeného režiséra, jakým je Simon West. Na kontě má tituly jako Con Air, Na lince je vrah nebo The Expendables 2. Na nich dokazuje (a náznaky se navzdory absurdnímu scénáři objevují i v tomto bijáku), že režírovat umí. Jenom prostě během své kariéry často neměl kliku na dobré scénáře. A komedie taky asi nebude zrovna jeho žánr.

Rockový zabiják je film, během kterého jsem si párkrát položil otázku, proč jeden výborný herec a jedna nádherná a rovněž velice dobrá herečka (viz např. Perfektní den) přijali nabídku si v této taškařici zahrát? Jedním z důvodů bude nepochybně šance podívat se do Chile. A tím druhým jistě možnost si nezávazně zablbnout. Proto může Antonio Banderas ve svém projevu nepřehlédnutelně a vcelku úspěšně napodobovat Johnnyho Deppa coby Jacka Sparrowa! na obalu DVD má sice v ruce kytarové pouzdro, nimcéně asi netřeba nijak zvlášť upozorňovat, že rozhodně není plné pistolí. Zároveň může tvrdit, že neumí španělsky a vedle toho si může i pěkně zazpívat. Olze Kurylenko její úloha příležitost se herecky vyřádit neposkytla, což bude asi dobře, jelikož zatím neplatí za komediální herečku. V každém případě je znovu neuvěřitelně sexy! Díky těmto dvěma hvězdám je Rockový zabiják určitě koukatelnější, než by to na první pohled mohlo vypadat.

Allen M. Davey

Davey Allen M.

Victor Kossakovsky