Chtěl jsem teď napsat trochu více o postavách, ale dříve bude vzhledem k tomu, jak zakončuju předchozí odstavec, asi nutné uvést na pravou míru, že Dámský klub si rozhodně na nic nechce hrát. Tvůrci si rozhodně neřekli: „Obsaďme výborné herečky a herce přes pětašedesát a pojďme natočit kultovní komedii.“ U některých hollywoodských romanťáren obdobný plán nepochybně zazněl, ale dopadlo to marně. Tvůrci Dámského klubu prostě jenom chtějí, aby se divačky (zdaleka nemusejí být nutně ve věku hlavních hrdinek) při jeho sledování cítily příjemně. A zároveň aby byla tahle podívaná minimálně z poloviny tolik koukatelná i pro chlapy, kteří je doprovázejí.
V předchozím odstavci první jmenovanou hraje Jane Fonda, kolem níž se začne točit Don Johnson (no jo, jakmile jde o Padesát odstínů, nemůže u toho přece chybět někdo z Johnsonových). Jejich vztah je pěkný, dokud se v závěru nezvrtne zbytečně laciným směrem. Druhou jmenovanou ztvárňuje Candice Bergen, kterou lákají spíše nezávazné vztahy přes internet (stejně jako Richarda Dreyfusse), načež se dostaneme na jinou zásnubní oslavu, ani nevíme jak. Diane vypadá jako Diane Keaton, přičemž právě ona jest hlavní postavou. Skamarádí se s Andym Garciou a jejich linka je ze všech nejzajímavější i nejzábavnější. Dokonce tak, že by jistě bývala vydala na samostatný film.
A zbývá ještě Carol v podání Mary Steenburgen, které to opravdu sluší. Dalo by se napsat, že přibývajícím věkem čím dál tím víc (mně je jasné, že si kdekdo myslí, že ví, čím to je). Proto představuje její zápletka největší úlet. Spočívá totiž v tom, že ona se zhlédla v Padesáti odstínech natolik, že to prostě za každou cenu chce, jenže manžel nechce, a proto mu bylo nutné vymyslet smysluplný důvod, proč své laskavé a stále hezké ženě vzdorovat. Určitě by bývalo stačilo, kdyby se prostě ukázalo, že zrovna koukal na Neutečeš. Nakonec je ten důvod jiný. Sice v rámci tématu, leč docela za vlasy přitažený. Avšak rozhodně nebude spoilerem, že i v tomhle případě všechno dobře dopadne. Bohužel za cenu narušení milého tanečního vystoupení Mary Steenburgen, která se chodila učit k Lili Bordán.
Dámský klub je komedie, kterou jsem ke zhlédnutí – podobně jako Ženy – hodně dlouho odkládal, ale nakonec předčila očekávání. I proto, že některé hlášky jsou mimořádně povedené. I proto, že je zábavné sledovat tu vyzrálost a nashromážděnou životní moudrost, kterou postavy promítají do svého chování a jednání. I proto, že má odpovídající soundtrack. I proto, že lehce paroduje ty tři romány o Christianovi a Anastazii, byť se z tohoto úhlu pohledu dalo, resp. přímo mělo zajít ještě dál. Svým způsobem je Dámský klub dámská odpověď na pánské Last Vegas. Akorát v Dámském klubu, který by se asi neobešel bez ženské scenárstické účasti, byl na začátku toho všeho ještě jednodušší, ovšem přesto celkem nosný nápad: touha si zasouložit v pokročilejším věku.
FOTO: Bioscop