Recenze: Tichá noc

Vydáno dne 16.05.2018
Kdy jste naposledy viděli nějaký polský film? U nás se do běžné distribuce obvykle příliš nedostávají a ani Tichá noc, jež si svůj název propůjčuje od známé koledy, nebude zřejmě v tomto směru výjimkou. Vidět ji můžete ještě 22. května v kině Atlas, kde bude potom až do konce června každé úterý v rámci programu 3Kino uveden jeden počin pocházející ze země našich severních sousedů.
Je čas sednout do autobusu a vyrazit Domů na Vánoce. Právě to se rozhodnul Adam udělat, jelikož v domě se má sejít celá rodina. A jak poznáme po příjezdu, její členové jsou si navzájem spíše odcizení (ledacos nasvědčuje tomu, že za to může matka) a skoro každý skrývá nějaké tajemství nebo řeší nějaký problém, takže to rozhodně nebude žádná pohodová idylka. Sám hlavní hrdina se rozhodnul vypadnout do Holandska, avšak ještě předtím chce prodat dědův dům, aby získal kapitál do začátku podnikání. K tomu potřebuje souhlas svojí ségry a svého bráchy. Navíc jde o ideální příležitost oznámit, že se svou přítelkyní Aškou čeká dítě. Ale … kdepak, tohle zavání další ukázku toho, jak můžou vypadat Trable o Vánocích.

Zatím poslední polský film, který jsem viděl, bylo v roce 2015 ukrutně bizarní Město 44. Mělo pojednávat o povstání ve Varšavě, ke kterému došlo za druhé světové války, nicméně nakonec z toho nějak vznikla taková pochybnější fantasy. V první řadě asi proto, že režisér vůbec nevěděl, co chce vlastně natočit. To Piotr Domalewski ohromně překvapil. Jasně, sice se taky nevyhne nějakým v poslední době dosti provařeným klišé, ale celkově vzato se v podstatě ani nechce příliš věřit tomu, že by Tichá noc měla být jeho celovečerním debutem.

Protože postav se tu vyskytuje na malém prostoru poměrně hodně a skoro všechny pořád něco říkají, je třeba dávat hodně dobrý pozor, aby nám neuniklo nejen to, v jakém jsou spolu přesně vztahu. Některé měly obstarat víceméně jenom vtipné momenty, některé spíše hrají na city, ale u těch nejdůležitějších bude naštěstí příbuzenský vztah zopakován. Někdy totiž dialogy skutečně plynou v rychlém tempu, a pokud neovládáte polštinu, může trochu mást, jestli dříve koukat na anglické nebo české titulky, pakliže se dorozumíte oběma řečmi.

Film vlastně nabízí velice pozoruhodnou kombinaci dvou na první pohled protichůdných přístupů. Na jedné straně tu máme spoustu kompozičně i z hlediska velikosti dokonalých záběrů. A na tu druhou to působí dojmem, že byl režisér hodně ovlivněn stylem cinema vérité nebo manifestem Dogma 95, konkrétně pak klidně Rodinnou oslavou. Jakoby nějaká osoba celou dobu držela kameru, čímž nemyslím pouze tu Adamovu ruční, a tedy byla fyzicky (snad další člen rodiny?) přítomna a zachycovala na ni vše, co viděla kolem sebe. Nelze si dost dobře představit, že by podobný biják vzniknul v současnosti v naší zemi.

Tichá noc je film, kterému velmi prospívají i ty pro nás a pravděpodobně nejen pro nás neznámé tváře. Pouze představitel Adama platí v katolickém Polsku za velkou hvězdu (tak si může dovolit i ten fórek o Papežovi). A třebaže někteří ostatní herci a herečky mají za sebou více rolí, vyvolávají pocit, jako bychom se dívali na neherce nebo herce s menšími zkušenostmi. Pokud tomu režisér přizpůsobil jejich výkony, aby vlastně úplně nehráli, tak klobouk dolů. Není ovšem vyloučená ani ta varianta, že se improvizovalo. Takže jsou herci a je sledující kamera prakticky konstantně v pohybu, což vyvolává dojem stísněnějšího prostoru, takže když dojde na vyhrocenější scény, napětí se skutečně do značné míry vyvalí skrze čtvrtou stěnu na diváky. Velká škoda toho, že někdy je to až chaotické a jedna z podstatných podzápletek se nevyřeší důstojnějším způsobem, aby bylo naprosto jasné kdo, kde, s kým a proč.

PROGRAM 3KINO

Pororoca

Pororoca