Obsah filmu Rodinná oslava
Snímek Rodinná oslava má certifikát, že byl natočen podle zásad manifestu několika dánských filmařů s názvem Dogma95, a nese označení Dogma 1. Podle jednoho z bodů manifestu nesmí být na filmu podepsán jeho hlavní tvůrce. Proto také režisér Thomas Vinterberg není uveden v titulcích. Jeho film však právem vzbudil pozornost. - Ve strohé dokumentaristické formě s pohyblivou impulzivní kamerou a prudkým střihem zaznamenávají tvůrci v autentickém prostředí necelých čtyřiadvacet hodin z oslavy v rodinném venkovském hotelu, připomínajícím šlechtické sídlo. Oslavencem je šedesátiletý majitel podniku, autoritativní Helge Klingenfeldt. Kromě...
Snímek Rodinná oslava má certifikát, že byl natočen podle zásad manifestu několika dánských filmařů s názvem Dogma95, a nese označení Dogma 1. Podle jednoho z bodů manifestu nesmí být na filmu podepsán jeho hlavní tvůrce. Proto také režisér Thomas Vinterberg není uveden v titulcích. Jeho film však právem vzbudil pozornost. - Ve strohé dokumentaristické formě s pohyblivou impulzivní kamerou a prudkým střihem zaznamenávají tvůrci v autentickém prostředí necelých čtyřiadvacet hodin z oslavy v rodinném venkovském hotelu, připomínajícím šlechtické sídlo. Oslavencem je šedesátiletý majitel podniku, autoritativní Helge Klingenfeldt. Kromě početného příbuzenstva se tu sejdou i jeho dospělé děti: nejstarší Christian, který úspěšně pokračuje v otcových stopách, nemá však zdaleka jeho sebejistotu, antropoložka Helene, za níž přijede její černošský milenec, a slabošský opilec Michael s manželkou Mette a třemi dětmi. Rodina je poznamenána nedávnou sebevraždou Christianovy sestry-dvojčete Lindy. - Při přípitku obviní nejstarší syn otce, že jej a Lindu v dětství sexuálně zneužíval. Z tohoto obvinění, jež zpočátku nikdo nebere vážně, se odvíjí řada následujících situací, v nichž se naplno projevují charaktery hlavních postav, k nimž patří ještě matka Elsa. Do děje zasahují také lidé z personálu: číšnice Pia a Michelle (milenky bratrů) a Christianův přítel z dětství, dnes šéfkuchař Kim. - Snímek, oscilující mezi psychologickým dramatem a hořkou komedií, připomíná díla Ingmara Bergmana, Luise Buńuela a třeba i Němcův film O slavnosti a hostech. Překvapuje svou autentičností, civilními hereckými projevy i existenciální naléhavostí.
Autor/Zdroj: /reklamní materiály distributora
Ve velkém osamělém domě se připravuje oslava. Helger Klingenfeldt, patriarcha rodiny, slaví 60. narozeniny. Pomalu se začínají scházet hosté. Přátelé, příbuzní a samozřejmě oslavencovi nejbližší: manželka Elsa a tři dospělí potomci - Christian, Michael a Helena. Vše je připraveno, hosté usedají ke stolu. Nikdo netuší, co bude následovat, když Christian povstane, aby se ujal slova. Brzy všichni pochopí, že na tento večer a tuto noc nikdy nezapomenou.
Záměrně minimalistický pohled (režisér je členem skupiny Dogma) do lůna jedné početné, v mezilidských vztazích narušené rodiny.
Program ART
Autor/Zdroj: /Kino ART
V Dánsku je léto. Ve velkém osamělém domě, který dřív sloužil jako hotel, se připravuje oslava. Helge Klingenfeldt, hlava rodiny, slaví šedesáté narozeniny. Prvorozeného Christiana, který vede restaurant ve Francii, si patriarcha rodu zavolá do své pracovny a požádá ho, aby u stolu řekl pár slov o své sestře-dvojčeti Lindě, která nedávno zemřela (spáchala sebevraždu). Nikdo netuší, co bude následovat, když Christian povstane, aby se ujal slova. Brzy všichni pochopí, že na tento večer a tuto noc nikdy nezapomenou...
Snímek, oscilující mezi psychologickým dramatem a hořkou komedií,
připomíná díla Ingmara Bergmana a Luise Buňuela či legendární Svatbu
Roberta Altmana. Překvapí svou autentičností, civilními hereckými výkony i existenciální naléhavostí.
Program ART
Autor/Zdroj: /Kino ART
Jednoho léta se ve velkém osamělém domě, který dřív sloužil jako hotel, připravuje oslava. Helge Klingenfeldt, patriarcha rodiny, slaví 60.narozeniny. Nikdo z pozvaných netuší, že se stane svědkem šokujícího rodinného dramatu.
*****
Hosté se pomalu začínají scházet. Přátelé, příbuzní a samozřejmě oslavencovi nejbližší: nádherná manželka Elsa a tři již dospělí potomci - Christian, Michael a Helena. Prvorozeného Christiana, který vede restaurant ve Francii, si patriarcha rodu zavolá do své pracovny a požádá ho, aby u stolu řekl pár slov o své sestře dvojčeti Lindě, která nedávno spáchala sebevraždu. Hosté jsou uváděni do pokojů a Helena si vybere Lindin pokoj, do kterého od její smrti nikdo nevstoupil. Nejmladší Michael přijel se svou ženou a dětmi, aniž by byl pozván; nepřišel totiž na sestřin pohřeb a otec ho tak chtěl potrestat. V suterénu se pilně pracuje: tam vláne kuchař Kim, který vyrostl s Christianem, stejně jako komorná Pia, která je do Christiana zamilovaná. Vše je připraveno, hosté usedají ke stolu. Nikdo netuší, že co bude následovat, když Christian povstane, aby se ujal slova. Brzy všichni pochopí, že na tuto noc nikdy nezapomenou...
Hlava rodiny plánovala uspořádat oslavu jako velkolepou a nezapomenutelnou událost. Navzdory pečlivým přípravám se vše promění ve večírek s velmi nečekaným překvapením. Z technického hlediska záměrně minimalistický pohled (režisér je členem skupiny Dogma) do lůna jedné početné, v mezilidských vztazích narušené rodiny.
28. Letní filmová škola
Autor/Zdroj: /Letní filmová škola
Psychologicky laděná tragikomedie Rodinná oslava má certifikát, že byla natočena podle zásad manifestu několika dánských filmařů s názvem Dogma 95, a nese označení Dogma 1. Podle jednoho z bodů manifestu nesmí být na filmu podepsán jeho hlavní tvůrce. Proto také režisér Thomas Vinterberg (nar. 1969, spolu s Larsem von Trierem byl právě on hlavním iniciátorem filmařského manifestu Dogma 95) není uveden v titulcích. Jeho film však právem vzbudil pozornost. Ve strohé dokumentaristické formě s pohyblivou impulzivní kamerou a prudkým střihem zaznamenávají tvůrci v autentickém prostředí necelých čtyřiadvacet hodin z oslavy v rodinném venkovském hotelu, připomínajícím šlechtické sídlo. Oslavencem je šedesátiletý majitel podniku, autoritativní Helge Klingenfeldt, který dvě své děti sexuálně zneužíval a jedno z nich mu to nyní u příležitosti přípitku veřejně připomene. Skandální motiv incestu je ovšem pojednán v psychologicko-společenské, a nikoli freudistické rovině (svým přímočaře antipokryteckým vyzněním upomíná film na scénu z Posledního tanga v Paříži, v níž Grandův Paul análně souloží s Jeanne v podání Marie Schneiderové a mluví přitom o „ctnostné", egotistické měšťácké rodině, znásilňující dětskou vůli až do doby, než se všichni naučíme lhát). Režisér Vinterberg uvádí, že vědomě navázal na pojetí rodinných vztahů v Coppolově Kmotrovi, zejména v postavách ztělesněných Marlonem Grandem a jeho filmovými syny AI Pacinem a Jamesem Caanem, a motivicky se inspiroval i Bergmanovým arcidílem Fanny a Alexandr.
Autor/Zdroj: /Kino AERO < Zobrazit méně
zobrazit všechny obsahy (1)
TIP: Nastavení pořadí obsazení si můžete nastavit
zde >>
Nejnovější komentáře k filmu
Hodnocení: 8 / 10
Přidáno: 17.9.2022
Zpočátku nenápadně se tvářící rodinná oslava se po čase zlomí v dramatický kotel, pod který se solidně přikládají další a další polínka. Nejlepší je na tom ten šok, který divák nečeká a který přijde zničehonic. Mysteriózní vsuvka mě příjemně zamrazila po těle. Styl natáčení je v rámci hnutí Dogme 95 vcelku unikátní záležitost.
Hodnocení: 8 / 10
Přidáno: 10.1.2017
Jak jen jsem ráda, že se k hnutí "dogme" nepřihlásilo víc filmařů! já bych to nedala. Dalo by se říct, že film je pro mě klasickým představitelem tohoto směru: herci naprosto perfektní, téma kontroverzní, zpracování tragické. Nemůžu si pomoct, ale mě forma strašně rušila, i když na druhou stranu uznávám, že souzněla s tématem.. ..nakonec musím uznat, že je film kvalitní, taková mrazivá sonda do jedné rodiny, nehorázného chování opravdového patriarchy rodu. A k mému obrovskému překvapení je konec podivuhodně smířlivý a nedepresivní.
Hodnocení: 10 / 10
Přidáno: 12.6.2015
Pokud by se mě někdo zeptal "Na jaký film nemůžeš zapomenout a hluboce se ti vryl pod kůži?", tak to bude určitě Rodinná oslava, který si určitě nepouštějte v dabingu. To co na začátku vypadá jako nudná rodinná oslava dánských zbohatlíků na počest otcových 60-tých narozenin se zvrhne v něco, co vydatně otestuje odolnost vaší psyché. Víc nebudu prozrazovat a jen dodám to, že minimalistický formát manifestu Dogma, jen podtrhuje atmosféru a vede vás hlouběji do nevědomí a stínů lidské duše. Krásný a hluboký filmový zážitek přeji a nepropadejte prosím depresi.
Hodnocení: 10 / 10
Přidáno: 9.9.2013
Precizní filmové drama.Je až k nevíře,že takový mladý(tehdy třicetiletý) režisér dokáže natočit tak skvělý film tohoto typu.S černou komedií,jak je uvedeno u názvu,to nemá nic společného.Je to šokující filmové drama s vynikajícími hereckými výkony.Prostě filmová lahůdka.
Reklama
Hodnocení: 8 / 10
Přidáno: 18.4.2013
Není nad upřímnost, zvláště v případě nepřikrášleného rodinného videa z velkolepé oslavy, na kterém si dal dostaveníčko ukázkový materiál pro diplomovou práci psychopatologa, s abecedním seznamem abnormalit duševního zdraví, z kterého je vyjmut jen Christianův přítel Šíša, neboť je imaginární. Hosté mimo příbuzenstvo jen nesvéprávně doplňují kulisu Klingenfeldtovic minimalistické hry na pravdu za odkrytí charakterových zákoutí a já mohu jen říci: Dogma 95 - do smrti dobrý...
Hodnocení: 10 / 10
Přidáno: 27.11.2011
Stoprocentní komorní rodinné drama podle mého gusta.Nejprve se vše točí kolem příprav šedesátiletého oslavence.Někdo to bere hekticky,jiný flegmaticky,ale vše se děje celkem normálně až do prvního přípitku nejstaršího syna oslavence.Pak již nastává kolotoč dramatických událostí a hereckých koncertů.Naprostý filmový zážitek.Bravo!
Hodnocení: 10 / 10
Přidáno: 15.10.2011
Dogma. Dogma. Dogma. Neco nenapodobitelného. Vinterberg se tímto filmem zapsal do knihy Velkých dánských režiserů.
10 filmů, které komentovali někteří uživatelé co tento film