Recenze: Světlo mezi oceány

Vydáno dne 25.12.2017
Po Vesmíru mezi námi a Hoře mezi námi je tu slibované Světlo mezi oceány, žánrově se rovněž řadící k romantickému dramatu.

Těsně po první světové válce se chce veterán Tom, který zřejmě viděl neuvěřitelná zvěrstva, nechat uklidit na ostrov Janus, jehož břehy omývají hned dva oceány. Tady chce v poklidu rozjímat coby strážce majáku. Jenže náklonnost k Isabel je čím dál větší, takže po třech měsících a jednom rande vystřídá samotu soužití s krásnou ženou na tomto jinak opuštěném a v ledasčem tím pádem romantickém místě. Mají se spolu skvěle. Pokusy o založení rodiny však z neznámého důvodu selhávají. Zrovna dva dny po ztrátě druhého dítěte vyplaví moře nečekaný dárek …

Na palubě záchranného člunu leží vedle mrtvoly muže plačící mimčo. Holčička dostane jméno Lucy a odstartuje štěstí a radost na straně jedné, ale zároveň pochybnosti a výčitky nad tím, co je správné. Tím spíše, když Tom zahlédne při křtinách na krchově u jednoho hrobu truchlící ženu, jež bude s největší pravděpodobností biologickou matkou jejich dítěte ... Až do této chvíle lze Světlo mezi oceány označit za líbivé romantické drama, kterému přitom ani tak nedominují výkony Alicie Vikander a Michaela Fassbendera, jako spíše kouzelné natáčecí lokace a úžasná dobová atmosféra.

Největší potíž představuje samotný příběh. Ve své podstatě jest svým způsobem opravdu fatální, nicméně režisér a scenárista ho podává de facto jako Červenou knihovnu (však také vychází z knižní předlohy). Jak neuvěřitelná proměna Dereka Cianfranceho, jenž předtím natočil syrové, emocemi překypující drama Za borovicovým hájem, které působí dojmem, že klidně mohlo vycházet z řady skutečných událostí. Světlo mezi oceány ve výsledku hodně připomíná Tulipánovou horečku, kde byla zápletka ovšem ještě komplikovanější. Nic to ale nemění na tom, že vzpomínat při sledování jsme měli spíše na Testament mládí, rovněž s Alicií Vikander.

Trvá dlouhých čtyřicet minut, než připluje člun a věci se dají do pohybu. Do té doby je třeba spoléhat především na krásné (letecké) záběry na ostrov, jenž by mohl být vítanou turistickou atrakcí. Strašně zvláštní věc spočívá v tom, že představitel a představitelka dvou hlavních rolí nejsou ve svých úlohách příliš uvěřitelní, takže ani ty nejvypjatější a nejdojemnější momenty (vesměs uvedené v dopisech) nevyznívají příliš přesvědčivě. Ještě o něco déle než na člun se čeká na Rachel Weisz, jež naopak pouhým pohledem či dokonce mrknutím oka dokáže vyjádřit kupříkladu tu skutečnost, že si je vědomá toho, že co požaduje, není úplně správné a fér (hodně mírně řečeno).

Světlo mezi oceány chce řešit lásku ve více podobách, morální dilemata, tíhu svědomí, rozlišování toho opravdu dobrého a špatného, schopnost odpouštět, a také až samotný osud. Jenže tak činí už stokrát viděným způsobem a bez špetky kreativity, takže se ani ze scén, které měly být highlightem celého filmu (setkání Toma a Hannah ve vězení), zdaleka nepodařilo vytěžit maximum možného. Ani ty lokace proto do nadprůměru nevynesou. Jistou osudovost tady ale přeci jen najdeme. Světlo mezi oceány totiž doopravdy zažehnulo lásku mezi Michaelem Fassbenderem a Alicií Vikander, kteří se v říjnu tohoto roku vzali, stejně jako díky Za borovicovým hájem v sobě našli zalíbení Ryan Gossling a Eva Mendes, přičemž spolu mají dvě děti. Bylo by docela fajn, kdyby Derek Cianfrance obsadil do svého dalšího filmu mě a třeba Stacy Martin. :-)

Negmat Džurajev

Džurajev Negmat

Negmat Džurajev